Geplaatst op: 05-09-2019
Auteur: Marc Gerlings

Duurdere vliegtickets en verblijf stuwen consumentenprijs omhoog

Duurdere vliegtickets en verblijf stuwen consumentenprijs omhoog

Consumentengoederen en -diensten waren in augustus 2,8 procent duurder dan een jaar eerder, meldt het CBS. De toeristische sector speelde in die ontwikkeling een stevige rol en dat komt door de zomervakantie. In juli betaalde de consument 2,5 procent meer dan vorig jaar.


De consumentenprijsindex (CPI) is een belangrijke indicator voor het verschijnsel inflatie, maar is niet hetzelfde. De index geeft het prijsverloop weer van een pakket goederen en diensten zoals dagelijkse boodschappen, kleding, benzine, huur en verzekeringspremies. Inflatie is breder dan de prijsontwikkeling van consumentengoederen en –diensten, want bijvoorbeeld ook koopwoningen, industriële producten, aandelen en goud veranderen van prijs.


Prijsstijging kleding en vliegtickets

Kleding had een opwaarts effect op de stijging van de consumentenprijzen. In augustus was kleding duurder en in juli goedkoper dan een jaar eerder. Vliegtickets en een verblijf in een bungalowpark hadden ook een verhogend effect. In schoolvakanties en rond feestdagen zijn de prijzen van deze diensten hoger.

Prijsstijging in Nederland drie keer groter dan in de eurozone

De goederen en diensten in Nederland volgens de HICP waren in augustus 3,1 procent duurder dan een jaar eerder, in juli was dat nog 2,6 procent.De prijsstijging in de eurozone bleef gelijk op 1,0 procent.Het verschil tussen de eurozone en Nederland is na januari 2002 niet meer zo groot geweest. Vanaf januari 2019 ligt de HICP van Nederland beduidend hoger dan in de eurozone. Toen zijn in Nederland het lage btw-tarief en de belasting op energie verhoogd.

Trefwoorden: consument, prijs, klant, vliegen, bungalow
     

||| Blogs |||

03/09/19
Duurzame bestemmingen; hoe doe je dat? Op zoek naar ‘pareltjes’ uit de Oostenrijkse Alpen
Veel toeristische bestemming willen het zijn of willen het worden in de toekomst; een duurzame beste...
08/04/19
2019: het jaar voor nationaal toeristisch beleid
2019 wordt hét jaar waarin het Rijk haar rol pakt om te sturen op een gebalanceerde ontwikkeling van het inkomende en binnenlands toerisme in Nederland. Een ontwikkeling waarbij economie, samenleving en leefomgeving met elkaar in samenhang worden bekeken. Een ontwikkeling waarin lasten worden gedeeld en bovenal: kansen worden benut!
14/02/19
Iamst(erdam)upid
Iamst(erdam)upid
14/02/19 · Beleid · Toerisme · Han Verheijden | Lees meer
Begin december 2018 zijn de rood-witte "Iamsterdam’ letters van het Museumplein gehaald. Het is ge...
28/01/19
Overtoerisme dankzij of ondanks DMO’s?
Overtoerisme dankzij of ondanks DMO’s?
28/01/19 · Beleid · Dagrecreatie · Horeca · Leisure · Hans van Leeuwen - Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme | Lees meer
Het was weer lachen in het vuistje in het najaar met pijn in de portemonnee! Wie op Black Friday no...
14/01/19
Oude strijder
Oude strijder
14/01/19 · Attractieparken · Beleid · Dagrecreatie · Duurzaam toerisme · Horeca · Leisure · Marketing · Natuur · Retail · Sport · Toerisme · Vakanties · Verblijfsrecreatie · Watersport · Hans van Leeuwen - Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme | Lees meer
Er waren mij de laatste jaren al heel wat kwalificaties opgespeld en toch heb ik er weer een nieuw...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

22/10/19
Samenwerkingsintentie Kennisnetwerk Destinatie Nederland en Landelijk Overleg Tourism Management
Tijdens het TRENDCONGRES toerisme & vrije tijd op donderdag 31 oktober in Rotterdam ondertekenen...
22/10/19
Exclusief voor leden
Eerste grootschalige handhavingsactie Waddenzee
Het Samenwerkingsverband Inspectie Waddenzee (SIW) organiseert op dinsdag 22 oktober en woensdag 23 ...
21/10/19
Pak de regie in je regio – maak bewuste keuzes voor de natuur
Afgelopen juli maakte Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit Carola Schouten bekend, dat ...
21/10/19
Kamerleden willen meer regie op toerisme
Een groot verhaal bij de NOS vandaag is dat toerisme vanuit het Rijk te weinig aandacht krijgt.
18/10/19
Hoe pas je storytelling toe voor jouw regio?
Inspirerende en spannende verhalen zorgen er voor dat bezoekers naar jouw regio komen. Maar schrijve...
18/10/19
Cheese Valley bundelt toeristische partijen in stichting
De Cheese Valley regio maakte gisteravond bekend dat ze zich begin 2020 samen met private partijen v...
17/10/19
Bedrijven nemen meer maatregelen voor cyberveiligheid
Bedrijven en overheden nemen meer maatregelen voor cyberveiligheid. Hoe effectief die maatregelen zi...
15/10/19
Wat zijn de sleutels voor regionaal succes?
Regio’s concurreren keihard met elkaar op het binnenhalen van de beste bezoekers. Maar ook voor he...
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk