Geplaatst op: 29-08-2019
Auteur: Marc Gerlings

Snelle e-bike tot 45 km per uur groeit fors maar is het veilig?

Snelle e-bike tot 45 km per uur groeit fors maar is het veilig?

Nederland telde op 1 juli 2019 bijna 17,2 duizend speed-pedelecs, bijna 62 procent meer dan twee jaar eerder. 55-plussers schaften relatief vaak een dergelijke snelle elektrische fiets aan. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS.

Speed-pedelecs zijn elektrische fietsen die trapondersteuning bieden tot 45 kilometer per uur en dus sneller zijn dan de reguliere elektrische fietsen met trapondersteuning tot 25 kilometer per uur. Sinds januari 2017 gelden voor speed-pedelecs dezelfde regels als voor bromfietsen, zoals het dragen van een helm. In juli 2017 reden er ruim 10,6 duizend van deze snelle e-bikes op de Nederlandse wegen, twee jaar later is dat aantal dus met bijna 62 procent toegenomen.

Ook onder de conventionele bromfietsen steeg het aantal elektrische exemplaren de afgelopen twee jaar. Op 1 juli 2019 waren er 6 duizend elektrische bromfietsen,74 procent meer dan twee jaar eerder. In totaal stonden er op 1 juli 2019 456 duizend conventionele bromfietsen geregistreerd. Deze groep nam de afgelopen twee jaar met 2,8 procent af.

Vooral 55-plussers vaker eigenaar speed-pedelec

Twee derde van de particuliere bezitters van een speed-pedelec is tussen de 45 en 65 jaar oud. De afgelopen twee jaar schaften 55 tot 75-jarigen relatief het vaakst een speed-pedelec aan. Op 1 juli 2017 stonden iets meer dan 3,5 duizend snelle e-bikes op naam van een 55- tot 75-jarige, twee jaar later waren dat er bijna 6,5 duizend, een toename van 82 procent.

Bij jongere mensen (tot36 jaar) is de speed-pedelec minder in trek. Zij bezitten op 1 juli 2019 minder dan 7 procent van alle snelle e-bikes, dat komt neer op duizend speed-pedelecs. 


Grootste toename in provincie Utrecht

De meeste speed-pedelecs stonden op 1 juli 2019 geregistreerd in de provincie Utrecht, namelijk 142 per 100 duizend inwoners. De provincies Groningen en Gelderland volgen met respectievelijk 119 en 117 snelle e-bikes per 100 duizend inwoners. In Limburg wonen de minste bezitters van speed-pedelecs: 55 snelle elektrische fietsen per 100 duizend inwoners.

De provincies met de meeste snelle e-bikes per 100 duizend inwoners lieten ook de sterkste groei zien. Zo nam dat aantal de afgelopen twee jaar toe met 86 procent in de provincies Utrecht en Groningen. De kleinste toename was in Zeeland, waar het aantal speed-pedelecs met iets minder dan 57 procent steeg van bijna 72 tot 112 per 100 duizend inwoners.

Merken top drie

Tussen juli 2017 en juli 2019 steeg het aantal speed-pedelecs van het merk Stromer met 149 procent, tot ruim 4,6 duizend. Stromer, Riese & Müller of Sparta is het merk van 68,5 procent van alle actieve speed-pedelecs in juli 2019. Twee jaar eerder vormden deze merken ook de top drie, met 73 procent van alle snelle e-bikes.
Trefwoorden: fietsen, trend, e-bike, speed pedelec

||| Blogs |||

03/09/19
Duurzame bestemmingen; hoe doe je dat? Op zoek naar ‘pareltjes’ uit de Oostenrijkse Alpen
Veel toeristische bestemming willen het zijn of willen het worden in de toekomst; een duurzame beste...
24/01/19
Is het vijf voor twaalf voor de Vakantiebeurs?
Volgend jaar viert de Vakantiebeurs zijn 50-jarig bestaan. Dat dit concept een 100-jarig jubileum niet gaat halen, mag duidelijk zijn.
13/12/18
Recreatieondernemer: generalist of specialist?
Na de Tweede Wereldoorlog werd het verschijnsel toerisme maatschappelijk steeds belangrijker. Vo...
05/12/18
Sorry wereld. Ik blijf gewoon vliegen.
Het knaagde de laatste tijd een beetje. Gewetenswroeging. Schuldbesef. Duivels dilemma. Boetekleed...
21/02/18
Omdenken
Omdenken
21/02/18 · Reis & vervoer · Marcel Baltus | Lees meer
Vastdenken. We hebben er allemaal last van. Vastgeroest in gewoonte, handeling en aanpak. Het wordt...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

24/09/19
Thomas Cook Nederland staakt alle reizen
Thomas Cook Nederland/Neckermann Reizen heeft bij SGR een melding van financieel onvermogen gedaan. Ook zijn alle reizen die vanaf vandaag zouden vertrekken geannuleerd.
23/09/19
Thomas Cook toch down
Het leek een onmogelijkheid maar toch is het bedrijf dat de package deals en georganiseerde reizen h...
23/09/19
Schiphol drie nieuwe plannen voor betere leefomgeving
Luchthaven Schiphol komt met drie plannen de ontwikkeling van een gematigde groei na 2020 en een ver...
20/09/19
Bijna 100 studenten van BUas aan de slag in Tourism Impact Lab
Een kleine 90 studenten van de Breda University of Applied Sciences gaan voor 20 bedrijven in de toeristische sector nieuwe impactvolle concepten bedenken.
17/09/19
ANWB reorganiseert reisbedrijf
De ANWB gaat haar reisbedrijven reorganiseren en samenbrengen onder één ANWB Reizen-organisatie. Van alle merken blijven alleen Camperspecialist Travelhome en SNP Natuurreizen in de markt.
12/09/19
Exclusief voor leden
TUI kiest exclusief voor trein naar Parijs
In het najaar van 2020 ruilt TUI vliegreizen naar Parijs in voor treinreizen. Wie dan een pakketreis naar Parijs bij TUI boekt, kan alleen nog maar met de trein reizen. TUI wil hiermee een bijdrage leveren aan het verminderen van de CO2-uitstoot.
06/09/19
Lelystad Airport wil in 2020 open
Het conceptbesluit om vluchten te verdelen tussen Schiphol en Lelystad Airport is rond, blijkt uit e...
06/09/19
Zes miljoenste passagier Vueling in Brussel
In 2004 startte het Spaanse luchtvaartbedrijf Vueling zijn eerste vluchten van en naar Barcelona o...
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk