Geplaatst op: 29-08-2019
Auteur: Marc Gerlings

Snelle e-bike tot 45 km per uur groeit fors maar is het veilig?

Snelle e-bike tot 45 km per uur groeit fors maar is het veilig?

Nederland telde op 1 juli 2019 bijna 17,2 duizend speed-pedelecs, bijna 62 procent meer dan twee jaar eerder. 55-plussers schaften relatief vaak een dergelijke snelle elektrische fiets aan. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS.

Speed-pedelecs zijn elektrische fietsen die trapondersteuning bieden tot 45 kilometer per uur en dus sneller zijn dan de reguliere elektrische fietsen met trapondersteuning tot 25 kilometer per uur. Sinds januari 2017 gelden voor speed-pedelecs dezelfde regels als voor bromfietsen, zoals het dragen van een helm. In juli 2017 reden er ruim 10,6 duizend van deze snelle e-bikes op de Nederlandse wegen, twee jaar later is dat aantal dus met bijna 62 procent toegenomen.

Ook onder de conventionele bromfietsen steeg het aantal elektrische exemplaren de afgelopen twee jaar. Op 1 juli 2019 waren er 6 duizend elektrische bromfietsen,74 procent meer dan twee jaar eerder. In totaal stonden er op 1 juli 2019 456 duizend conventionele bromfietsen geregistreerd. Deze groep nam de afgelopen twee jaar met 2,8 procent af.

Vooral 55-plussers vaker eigenaar speed-pedelec

Twee derde van de particuliere bezitters van een speed-pedelec is tussen de 45 en 65 jaar oud. De afgelopen twee jaar schaften 55 tot 75-jarigen relatief het vaakst een speed-pedelec aan. Op 1 juli 2017 stonden iets meer dan 3,5 duizend snelle e-bikes op naam van een 55- tot 75-jarige, twee jaar later waren dat er bijna 6,5 duizend, een toename van 82 procent.

Bij jongere mensen (tot36 jaar) is de speed-pedelec minder in trek. Zij bezitten op 1 juli 2019 minder dan 7 procent van alle snelle e-bikes, dat komt neer op duizend speed-pedelecs. 


Grootste toename in provincie Utrecht

De meeste speed-pedelecs stonden op 1 juli 2019 geregistreerd in de provincie Utrecht, namelijk 142 per 100 duizend inwoners. De provincies Groningen en Gelderland volgen met respectievelijk 119 en 117 snelle e-bikes per 100 duizend inwoners. In Limburg wonen de minste bezitters van speed-pedelecs: 55 snelle elektrische fietsen per 100 duizend inwoners.

De provincies met de meeste snelle e-bikes per 100 duizend inwoners lieten ook de sterkste groei zien. Zo nam dat aantal de afgelopen twee jaar toe met 86 procent in de provincies Utrecht en Groningen. De kleinste toename was in Zeeland, waar het aantal speed-pedelecs met iets minder dan 57 procent steeg van bijna 72 tot 112 per 100 duizend inwoners.

Merken top drie

Tussen juli 2017 en juli 2019 steeg het aantal speed-pedelecs van het merk Stromer met 149 procent, tot ruim 4,6 duizend. Stromer, Riese & Müller of Sparta is het merk van 68,5 procent van alle actieve speed-pedelecs in juli 2019. Twee jaar eerder vormden deze merken ook de top drie, met 73 procent van alle snelle e-bikes.
Trefwoorden: fietsen, trend, e-bike, speed pedelec

||| Blogs |||

28/07/20
I am the greatest!
I am the greatest!
28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.
29/05/20
Niet doemdenken maar doendenken
Patronen doorbreken is moeilijk. En dat is precies wat er in deze tijden noodzakelijk is.
06/05/20
Waarom we vooral in onze vrije tijd moeite hebben met de lockdown
We leven inmiddels meer dan 7 weken in een inteligente lockdown. Een ingrijpende maatregel om het Co...
30/03/20
VrijetijdsTrends 2020 en de invloed van Corona: Thuisentertainment, lokalisering, on- en offline, herstel of crisis
Het Coronavirus heeft een grote impact op ons vrijetijdsgedrag. In een paar weken tijd zijn ons gedrag en de VrijetijdTrends 180 graden gedraaid. De vraag is: wat gebeurt er als deze crisis weer op zijn retour is?
26/03/20
De wederopbouw van de vrijetijdssector
Wat gaat de coronacrisis onze sector van almaar meer-meer-meer opleveren? Wat boeit onze gasten in de toekomst nu echt?

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

10/08/20
Prijs camping en bungalow fors omhoog
Onze sector had in juli een behoorlijke invloed op de inflatie in Nederland. Het huren van een accommodatie op een camping of bungalowpark werd flink duurder, pakketreizen naar het buitenland hadden juist een prijsdempend effect.
07/08/20
Transavia voorkomt verdere dip in Eindhoven Airport
Het aantal vluchten van en naar Eindhoven Airport tussen 18 juni en 31 juli daalde ten opzichte van ...
06/08/20
Plan voor teststraat corona in Schiphol
Donderdag 7 augustus houden premier Rutte en minister van gezondheidszaken De Jonge een persconferen...
05/08/20
ANVR blij met uitbreiding SGR-garantie op reisvouchers
De garantie voor de SGR-vouchers wordt uitgebreid. Gisteren was ophef ontstaan omdat die vouchers alleen door SGR gedekt zijn als de boekingsdatum op of voor 16 maart lag. Dat criterium heeft SGR nu laten vallen. Daarnaast is de regeling met vier maanden verlengd tot 1 januari 2021.
04/08/20
Booking.com ontslaat kwart van personeel
Booking.com gaat wereldwijd een kwart van alle banen schrappen.
04/08/20
Consumentenbond niet blij met communicatie rond vouchers
De Consumentenbond is niet tevreden over de communicatie van reisorganisaties rond de vouchers die ANVR-reisorganisaties uitgeven met SGR-dekking.
04/08/20
Exclusief voor leden
easyJet wil op 40% capaciteit vliegen
Voor de komende drie maanden wil easyJet de capaciteit uitbreiden naar 40% van de vloot. Dat is 10% hoger dan aanvankelijk gepland.
03/08/20
Intensieve samenwerking tussen De Jong Intra en Oad
De coronacrisis levert ook mooie initiatieven op. De Jong intra vakanties en Oad gaan intensief samenwerken bij de uitvoer van de busreizen. Per direct vertrekken de reizen van beide organisaties vanaf hetzelfde vertrekpunt in Zeddam.