Geplaatst op: 29-08-2019
Auteur: Marc Gerlings

Snelle e-bike tot 45 km per uur groeit fors maar is het veilig?

Snelle e-bike tot 45 km per uur groeit fors maar is het veilig?

Nederland telde op 1 juli 2019 bijna 17,2 duizend speed-pedelecs, bijna 62 procent meer dan twee jaar eerder. 55-plussers schaften relatief vaak een dergelijke snelle elektrische fiets aan. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS.

Speed-pedelecs zijn elektrische fietsen die trapondersteuning bieden tot 45 kilometer per uur en dus sneller zijn dan de reguliere elektrische fietsen met trapondersteuning tot 25 kilometer per uur. Sinds januari 2017 gelden voor speed-pedelecs dezelfde regels als voor bromfietsen, zoals het dragen van een helm. In juli 2017 reden er ruim 10,6 duizend van deze snelle e-bikes op de Nederlandse wegen, twee jaar later is dat aantal dus met bijna 62 procent toegenomen.

Ook onder de conventionele bromfietsen steeg het aantal elektrische exemplaren de afgelopen twee jaar. Op 1 juli 2019 waren er 6 duizend elektrische bromfietsen,74 procent meer dan twee jaar eerder. In totaal stonden er op 1 juli 2019 456 duizend conventionele bromfietsen geregistreerd. Deze groep nam de afgelopen twee jaar met 2,8 procent af.

Vooral 55-plussers vaker eigenaar speed-pedelec

Twee derde van de particuliere bezitters van een speed-pedelec is tussen de 45 en 65 jaar oud. De afgelopen twee jaar schaften 55 tot 75-jarigen relatief het vaakst een speed-pedelec aan. Op 1 juli 2017 stonden iets meer dan 3,5 duizend snelle e-bikes op naam van een 55- tot 75-jarige, twee jaar later waren dat er bijna 6,5 duizend, een toename van 82 procent.

Bij jongere mensen (tot36 jaar) is de speed-pedelec minder in trek. Zij bezitten op 1 juli 2019 minder dan 7 procent van alle snelle e-bikes, dat komt neer op duizend speed-pedelecs. 


Grootste toename in provincie Utrecht

De meeste speed-pedelecs stonden op 1 juli 2019 geregistreerd in de provincie Utrecht, namelijk 142 per 100 duizend inwoners. De provincies Groningen en Gelderland volgen met respectievelijk 119 en 117 snelle e-bikes per 100 duizend inwoners. In Limburg wonen de minste bezitters van speed-pedelecs: 55 snelle elektrische fietsen per 100 duizend inwoners.

De provincies met de meeste snelle e-bikes per 100 duizend inwoners lieten ook de sterkste groei zien. Zo nam dat aantal de afgelopen twee jaar toe met 86 procent in de provincies Utrecht en Groningen. De kleinste toename was in Zeeland, waar het aantal speed-pedelecs met iets minder dan 57 procent steeg van bijna 72 tot 112 per 100 duizend inwoners.

Merken top drie

Tussen juli 2017 en juli 2019 steeg het aantal speed-pedelecs van het merk Stromer met 149 procent, tot ruim 4,6 duizend. Stromer, Riese & Müller of Sparta is het merk van 68,5 procent van alle actieve speed-pedelecs in juli 2019. Twee jaar eerder vormden deze merken ook de top drie, met 73 procent van alle snelle e-bikes.
Trefwoorden: fietsen, trend, e-bike, speed pedelec

CELTH
 






||| Nieuws |||

19/04/24
ZooParc in Overloon biedt bezoekers bijzondere kans: word een dag dierenverzorger
Vanaf mei kunnen bezoekers in de dierentuin een halve dag meelopen met een dierenverzorger en helpen met dagelijkse werkzaamheden bij de verzorging van de dieren.
19/04/24
Liberationroutes in Salland & Twente met persoonlijke verhalen
De Liberation Route Europe die een schakel vormt tussen de belangrijkst regio's tijdens de opmars an de geallieerden, is een steeds uitbreidende internationale herdenkingsroute die mijlpalen uit de moderne Europese geschiedenis met elkaar verbindt.
12/04/24
Bas Maes gedeputeerde Brabant voor vrijetijdseconomie
Bas Maes (SP) is benoemd als gedeputeerde voor de provincie Noord-Brabant. Bas Maes zal zich voor de komende 3 jaar van deze bestuursperiode inzetten voor de portefeuille Energie, Cultuur, Sport, Erfgoed en voor de Vrijetijdseconomie.
11/04/24
Exclusief voor leden
Van Gogh Nationaal Park gaat Brabant Behagen
De gemeenten Oirschot, Rucphen, Best en Tilburg zijn als eerste verkozen om mee te doen aan Brabant Behaagt, een nieuw landschapsproject van Van Gogh Nationaal Park. et Brabantse platteland moet hierdoor natuurlijker en beter beleefbaar worden. Ook moet het landschap voor boeren verdienvermogen opleveren. Zo gaan natuur, recreatie en economie hand in hand.
09/04/24
Campagne Varen doe je samen afgetrapt
Tijdens de Veiligheidsdag aan de Eem heeft gedeputeerde Rob van Muilekom voor de provincie Utrecht d...
08/04/24
Elektrische zelfbedieningspont Zuidlaardermeer
In het populaire fietsrondje Zuidlaardermeer in Groningen is door een zelfbedieningspont een volledig rondje om het Zuidlaardermeer mogelijk.
05/04/24
Ambitie Utrechts Landschap 10.000 bomen planten
Om de natuur te versterken wil natuur- en beheerorganisatie Utrechts Landschap komend jaar ruim tien...
05/04/24
Waddenkust krijgt pelgrimsroute Het Ziltepad
In Noord-Holland, Fryslân en Groningen wordt de komende drie jaar langs de Waddenkust een pelgrimsroute voor bezinningstoerisme ontwikkeld: Het Ziltepad. Het Ziltepad voorziet volgens de initiatiefnemers in de toenemende vraag naar bezinning en rust in een steeds hectischer wereld.

||| Agenda |||

14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
11/06/24
11/06/24 t/m 11-06-24: Openhuis Posta7 - FEC & Retailtainment
Op dinsdag 11 juni organiseert Pleisureworld Openhuis bij FEC Posta7. Dat is dé hotspot ...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...