Geplaatst op: 28-08-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Toerisme groeit veel sneller dan Nederlandse economie

Toerisme groeit veel sneller dan Nederlandse economie
Bron: Pixabay

Toerisme wordt steeds belangrijker voor de Nederlandse economie aangezien toerisme veel sneller groeit dan de totale Nederlandse economie. In 2018 groeiden de toeristische bestedingen met 6,4 procent naar maar liefst 87,5 miljard euro. Het volume groeide met 4,1 procent, aangezien de prijzen met 2,3 procent groeiden. Het aantal banen in de toeristische sector groeide met 3,6 procent naar 791 duizend. Het economisch belang van toerisme voor de Nederlandse economie groeide met 0,1 procentpunt naar 4,4 procent, in banen gemeten is de sector goed voor 7,5 procent van alle banen in ons land. Dat blijkt uit onderzoek dat het CBS uitvoerde op verzoek van het Ministerie van Economische Zaken.


De groei in toeristische bestedingen was te danken aan zowel de bestedingen van binnenlandse toeristen als van buitenlandse toeristen in Nederland. De bestedingen van binnenlandse toeristen waren 2,7 miljard euro hoger dan in 2017 en bedroegen in totaal 51,9 miljard euro (2018). De bestedingen van buitenlandse toeristen namen met 2,5 miljard euro toe naar 32,5 miljard euro. Het economisch belang van het inkomend toerisme groeide daarmee wel sneller dan die van het binnenlands toerisme.

Groei binnenlands toerisme: +5,5 procent


Nederlanders gaven 5,5 procent meer uit aan vakantie in eigen land. De groei van het binnenlands toerisme in 2018 komt grotendeels doordat de zomer nog warmer was en het zomerweer langer duurde dan in 2017. Nederlanders hebben tijdens vakanties en uitjes vooral meer geld uitgegeven aan eten en drinken in de horeca, maar ook de uitgaven aan bijvoorbeeld brandstof en sport en ontspanning namen toe. Er zijn ook Nederlanders die op vakantie gaan naar het buitenland, maar daarvoor geld besteden aan accommodaties en vervoer bij Nederlandse bedrijven. Deze (binnenlandse) toeristische bestedingen waren in 2018 met 6,6 miljard euro 5,9 procent hoger dan in 2017.

Groei buitenlands toerisme: +8,2 procent


De bestedingen van buitenlandse toeristen namen met 8,2 procent sterker toe dan van binnenlandse toeristen. De toename werd deels veroorzaakt door het grotere aantal overnachtingen van buitenlandse gasten in logiesaccommodaties. Daarnaast hebben ook weer meer buitenlandse toeristen een accommodatie en/of (vlieg)ticket geboekt bij een Nederlands bedrijf. Een groot deel van deze toeristen reisde niet daadwerkelijk naar Nederland, maar Nederlandse bedrijven verdienden wel aan deze boekingen.



Toegevoegde waarde toerisme: 4,4 procent


Het economisch belang van het toerisme blijft stijgen. Door de toename van de toegevoegde waarde van de sector is het aandeel van toerisme in de Nederlandse economie in 2018 met 0,1 procentpunt gegroeid naar 4,4 procent. De toegevoegde waarde van de toeristische sector bedroeg 30,4 miljard euro in 2018. Dat is een stijging van 7,1 procent ten opzichte van 2017. Gecorrigeerd voor prijsveranderingen was de stijging 5,0 procent, terwijl de Nederlandse economie in 2018 met 2,6 procent groeide. De horeca droeg met ruim 12 miljard euro het meest bij aan de toegevoegde waarde in de toeristische sector in 2018.

Werkgelegenheid: +3,6 procent


Het aantal banen in de toeristische sector in Nederland is in 2018 met 3,6 procent gestegen naar 791 duizend banen. Het aandeel van de toeristische sector in het totaal aantal banen nam toe naar 7,5 procent. De toeristische sector telt veel deeltijdbanen. Omgerekend naar voltijdbanen (arbeidsjaren) was de sector in 2018 goed voor 474 duizend banen, 6,3 procent van het totale aantal arbeidsjaren in de Nederlandse economie. Het aantal arbeidsjaren in de toerismesector steeg tussen 2017 en 2018 met 3,8 procent. Voor de Nederlandse economie als geheel was dit 2,6 procent. Bijna de helft van de arbeidsjaren in de toeristische sector zat in de horeca, een kwart in de luchtvaart, reisbemiddeling, kunst en cultuur en sport, recreatie en het gokwezen. Een gering aantal zat in branches als de detailhandel, het openbaar vervoer en taxidiensten.



Link: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2019/35/toeristische-bestedingen-87-5-miljard-euro-in-2018
Trefwoorden: toerisme, dagrecreatie, horeca, verblijfsrecreatie, reisbranche, luchtvaart, sport, cultuur

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • ||| Blogs |||

    14/11/19
    Naar toekomstgerichte bewuste bestemmingen
    Column van Menno Stokman (CELTH) over de nieuwe rol van de gastvrijheidsindustrie
    22/10/19
    Pleasure for all; ook Amerikaanse toestanden in Nederland …?
    Autistische Amerikaan klaagt Disney aanDe Tampabay Times kopt op 2 oktober jl. ‘Man with Auti...
    10/10/19
    Thoma Cook Failliet. Wie volgt?
    Wat kan de Nederlandse taal toch gortdroog zijn. Kil en koel. Terwijl de aankondiging van de onderga...
    10/09/19
    WARNING – VAKANTIESCHAAMTE!
    De Wereld Draait Door gaat weer van start. De files zwellen aan. De scholen zijn weer begonnen. De meteorologische zomer is beëindigd. Dan weet je dat het jaarlijkse ritueel van massale volksverhuizingen wederom achter de rug ligt: de vakanties zijn voorbij. Toch zit daar ook een negatief kantje aan.
    06/09/19
    Drie misvattingen bij het opzetten van een actie
    Consumenten hebben steeds meer behoefte aan een totale beleving en willen hun vrije tijd optimaal be...



    ||| Twitter |||

    ||| Nieuws |||

    15/11/19
    150 duizend nachten via deelplatform campers geboekt
    Het delen van je camper is erg populair. Het deelplatform voor campers, Goboony, heeft deze week haar 150.000ste nacht geboekt.
    15/11/19
     Corendon introduceert als eerste Nederlandse airline: cashless vliegen
    Corendon Dutch Airlines vliegt vanaf nu al haar vluchten cashless. Corendon accepteert pin, creditca...
    15/11/19
    Marco van de Kreeke stopt als directeur Groningen Airport Eelde
    Marco van de Kreeke stopt als directeur van Groningen Airport Eelde. Dit zijn hij, de Raad van Commi...
    14/11/19
    Exclusief voor leden
    Ondernemersvertrouwen daalt sterk
    Het ondernemersvertrouwen in Nederland is het afgelopen kwartaal sterk gedaald. De daling van het vertrouwen is in de meeste bedrijfstakken terug te zien. In de horeca daalde het ondernemersvertrouwen van 7.4 naar 1.9 en is daarmee nog net positief. Ondernemers in de reisbranche zijn positiever.
    14/11/19
    Gedragscode voor zonneparken
    Nederland heeft een gedragscode voor zonneparken.
    13/11/19
    Andelsch Broek biedt meer voor recreanten (+video uitbreiding natte natuur)
    Na de aanleg van nieuwe waterberging in het gebied Andelsch Broek, zetten Brabants Landschap en Wate...
    13/11/19
    Sponsor voor Invictus Games Den Haag
    Lockheed Martin is ‘official supporter’ geworden van de Invictus Games Den Haag 2020, gepresente...
    13/11/19
    Reis & Co groeit met 700 vierkante meter
    Op 11 en 12 januari 2020 vindt de zesde editie plaats van Reis&Co Event. Deze consumentenbeurs i...
    Partners
    Breda University of Applied Sciences
    Initiatiefnemers
    NRIT Media
    Vrijetijdsnetwerk