Geplaatst op: 16-08-2019
Auteur: Redactie
PleisureWorld NRIT

Fietsvakantie in eigen land onverminderd populair

Fietsvakantie in eigen land onverminderd populair

Het recreatieve fietsnetwerk wordt tijdens de zomermaanden intensief gebruikt. Niet zo gek, want Nederland telt 8,1 miljoen recreatieve fietsers. Daarvan stapt een ruime 1,7 miljoen minimaal eens per week op de fiets. Jaarlijks worden er 191 miljoen recreatieve fietstochten gemaakt. En ook op vakantie gaat de fiets gewoon mee. Tijdens 3,1 miljoen vakanties wordt er namelijk gefietst. Dit blijkt uit de nieuwe cijfers van het Continu Vrijetijdsonderzoek (CVTO), het Continu Vakantieonderzoek (CVO) van NBTC-NIPO research en het onderzoek naar fietstrektochten van het Landelijk Fietsplatform.


In eigen land kiest 21% van de Nederlanders het liefst voor een actieve vakantie. Bijna de helft van hen gaat voor een fietsvakantie, waarmee dit soort vakantie het populairst is in Nederland. Het Landelijk Fietsplatform kwam eerder deze maand al naar buiten met de Kwaliteitsmonitor; een vergelijkend onderzoek tussen de regio’s in het aanbod van het recreatieve fietsproduct. Met een groot aantal provincies met tussen de 4 en 5 sterren mogen we ons een echt fietsland noemen. 

Veel fietsvakanties en fietsstandplaatsvakanties

  

Van de totaal 1,1 miljoen fietsvakanties zijn 926.000 fietsstandplaatsvakanties. Dit zijn vakanties waarbij meerdere fietstochten ondernomen worden vanaf een vast vakantieadres. 73% maakt tijdens het fietsen gebruik van het knooppuntennetwerk. De overige 166.000 kiest voor een fietstrektocht, hierbij fietst men van locatie naar locatie en overnacht op verschillende plekken. 68% van de trektochtfietsers maakt gebruik van het LF-netwerk.

Economisch en maatschappelijk belang recreatieve fietser

  

Al deze miljoenen fietsers stappen niet alleen op de fiets, ze stappen ook massaal af, voor een drankje, hapje of onderdak. Recreatieve fietsers geven jaarlijks ruim 2,4 miljard euro uit aan hun hobby. Ruim 1,2 miljard euro wordt onderweg in de regio uitgegeven. Eric Nijland, directeur van het Fietsplatform: "Investeren in goede recreatieve voorzieningen stimuleert niet alleen de vrijetijdseconomie, het draagt ook bij aan een prettige leef- en verblijfsomgeving. Het maakt steden, dorpen of regio’s aantrekkelijk om in te wonen.” Nog eens 1,2 miljard euro wordt uitgegeven aan fietsartikelen. Het grootste deel van deze uitgaven (971 mln) heeft betrekking het aanschaffen van een nieuwe of tweedehands 'recreatieve’ fiets. Daarnaast worden behoorlijke bedragen uitgegeven aan artikelen als bidons, fietstassen en rugtassen (93 mln euro), fietskleding en regenkleding (65 mln euro) en digitale hulpmiddelen (30 mln euro). 

Fietser zoek ontspanning

  

31% van de fietsers noemt ontspanning als de belangrijkste reden om te gaan fietsen, maar ook buiten willen zijn (17%) en er even tussenuit (14%) worden vaak genoemd door de recreatieve fietsers. Slechts 6% van de fietsers geeft aan dat ‘de gezondheid’ de belangrijkste reden is om te fietsen. Waarschijnlijk wordt het positieve effect op de gezondheid door veel fietsers gezien als prettige bijkomstigheid, maar kiezen ze niet voor de activiteit om deze reden.

 
Trefwoorden: dagrecreatie, fietsen, fietsvakanties, vakanties

||| Blogs |||

03/01/21
2021 wordt een mooi(er) jaar!
2021 wordt een mooi(er) jaar!
03/01/21 · · Menno Stokman | Lees meer
2020 was een bijzonder jaar. Getekend door de start van een pandemie, met stille Amsterdamse grachte...
09/12/20
Brood en betaald voetbal
Brood en betaald voetbal
09/12/20 · Sport · Harm IJben | Lees meer
In een column eerder dit jaar nam ik u mee in mijn zienswijze op ‘het nieuwe normaal’. Ten tijde...
30/10/20
Open brandbrief
Open brandbrief
30/10/20 · Reis & vervoer · Toerisme · Marcel Baltus | Lees meer
Beste reisindustrie collega,Je kent hem vast wel  – Atlas, de krachtpatser op de achterg...
05/10/20
Van overtoerisme naar ondertoerisme?
Van overtoerisme naar ondertoerisme?
05/10/20 · Toerisme · Jasper Heslinga | Lees meer
Waar tot maart dit jaar de discussie nog volop ging over té veel toeristen, hoe om te gaan me...
08/09/20
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief Wat is het nieuwe normaal? Deze vraag heb ik ...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

25/01/21
Reisplannen Nederlanders steeds later
Steeds minder Nederlanders hebben reisplannen en de plannen die er zijn schuiven steeds verder naar achteren. Nederlanders zijn een stuk negatiever dan de gemiddelde Europeaan.
25/01/21
Marketing Drenthe sluit aan bij Kennisnetwerk Destinatie Nederland
Nederland, heeft Marketing Drenthe als nieuwe partner in het netwerk mogen toevoegen. Binnen het netwerk gaat Marketing Drenthe samen met andere aangesloten destinatiemarketing- en managementorganisaties aan de slag om te werken aan de versterking van het vakgebied destinatiemanagement en de verdere ontwikkeling van de rol van DMO’s als ‘spin-in- het-web’ bij bestemmingsontwikkeling.
25/01/21
Fries Museum leent medewerkers uit aan zorg
Enkele balie- en beveiligingsmedewerkers van het Fries Museum gaan de komende weken aan de slag als ...
25/01/21
Lockdown zorgt voor minder verkeer naar bungalowparken
Het doel van de coronamaatregelen is het contact tussen mensen te verkleinen zodat het coronavirus geen kans krijgt. De lockdown lijkt nu ook zichtbaar te zijn bij bungalow- en vakantieparken. Veel minder Nederlanders pakken de auto naar de vakantiehuizen.
25/01/21
Dobberend Bos verhuist naar Floriade
Het kunstwerk Dobberend Bos heeft haar nieuwe ligplaats gekregen in het Weerwater bij Floriade Expo 2022 in Almere.
22/01/21
Nieuwe CAO voor watersportbedrijven en zeilmakerijen
Er is een nieuwe HISWA/SZS-cao afgesloten voor watersportbedrijven en zeilmakerijen. HISWA-RECRON (o...
22/01/21
673 duurzame accommodaties voor recreatie, vakantie en zakelijke markt ontvangen het Green Key certificaat 2021
Vandaag worden door het keurmerk Green Key 673 certificaten verstrekt aan ondernemers in de toeristi...
22/01/21
Exclusief voor leden
Kampioen recycling is nog niet sterk in de circulaire economie
In de recreatiesector biedt de circulaire economie een grote kans om de duurzaamheid naar een hoog peil te brengen. Bouwmaterialen, inrichting en verlichting van accommodaties, het kan allemaal de cirkel in voor hergebruik. Nederland is goed in het scheiden van afval maar de stap naar een circulaire economie blijkt moeilijk. Daarom verbetert Van Veldhoven het beleid op dit gebied.