Geplaatst op: 16-08-2019
Auteur: Redactie
PleisureWorld NRIT

Fietsvakantie in eigen land onverminderd populair

Fietsvakantie in eigen land onverminderd populair

Het recreatieve fietsnetwerk wordt tijdens de zomermaanden intensief gebruikt. Niet zo gek, want Nederland telt 8,1 miljoen recreatieve fietsers. Daarvan stapt een ruime 1,7 miljoen minimaal eens per week op de fiets. Jaarlijks worden er 191 miljoen recreatieve fietstochten gemaakt. En ook op vakantie gaat de fiets gewoon mee. Tijdens 3,1 miljoen vakanties wordt er namelijk gefietst. Dit blijkt uit de nieuwe cijfers van het Continu Vrijetijdsonderzoek (CVTO), het Continu Vakantieonderzoek (CVO) van NBTC-NIPO research en het onderzoek naar fietstrektochten van het Landelijk Fietsplatform.


In eigen land kiest 21% van de Nederlanders het liefst voor een actieve vakantie. Bijna de helft van hen gaat voor een fietsvakantie, waarmee dit soort vakantie het populairst is in Nederland. Het Landelijk Fietsplatform kwam eerder deze maand al naar buiten met de Kwaliteitsmonitor; een vergelijkend onderzoek tussen de regio’s in het aanbod van het recreatieve fietsproduct. Met een groot aantal provincies met tussen de 4 en 5 sterren mogen we ons een echt fietsland noemen. 

Veel fietsvakanties en fietsstandplaatsvakanties

  

Van de totaal 1,1 miljoen fietsvakanties zijn 926.000 fietsstandplaatsvakanties. Dit zijn vakanties waarbij meerdere fietstochten ondernomen worden vanaf een vast vakantieadres. 73% maakt tijdens het fietsen gebruik van het knooppuntennetwerk. De overige 166.000 kiest voor een fietstrektocht, hierbij fietst men van locatie naar locatie en overnacht op verschillende plekken. 68% van de trektochtfietsers maakt gebruik van het LF-netwerk.

Economisch en maatschappelijk belang recreatieve fietser

  

Al deze miljoenen fietsers stappen niet alleen op de fiets, ze stappen ook massaal af, voor een drankje, hapje of onderdak. Recreatieve fietsers geven jaarlijks ruim 2,4 miljard euro uit aan hun hobby. Ruim 1,2 miljard euro wordt onderweg in de regio uitgegeven. Eric Nijland, directeur van het Fietsplatform: "Investeren in goede recreatieve voorzieningen stimuleert niet alleen de vrijetijdseconomie, het draagt ook bij aan een prettige leef- en verblijfsomgeving. Het maakt steden, dorpen of regio’s aantrekkelijk om in te wonen.” Nog eens 1,2 miljard euro wordt uitgegeven aan fietsartikelen. Het grootste deel van deze uitgaven (971 mln) heeft betrekking het aanschaffen van een nieuwe of tweedehands 'recreatieve’ fiets. Daarnaast worden behoorlijke bedragen uitgegeven aan artikelen als bidons, fietstassen en rugtassen (93 mln euro), fietskleding en regenkleding (65 mln euro) en digitale hulpmiddelen (30 mln euro). 

Fietser zoek ontspanning

  

31% van de fietsers noemt ontspanning als de belangrijkste reden om te gaan fietsen, maar ook buiten willen zijn (17%) en er even tussenuit (14%) worden vaak genoemd door de recreatieve fietsers. Slechts 6% van de fietsers geeft aan dat ‘de gezondheid’ de belangrijkste reden is om te fietsen. Waarschijnlijk wordt het positieve effect op de gezondheid door veel fietsers gezien als prettige bijkomstigheid, maar kiezen ze niet voor de activiteit om deze reden.

 
Trefwoorden: dagrecreatie, fietsen, fietsvakanties, vakanties

||| Blogs |||

22/10/19
Pleasure for all; ook Amerikaanse toestanden in Nederland …?
Autistische Amerikaan klaagt Disney aanDe Tampabay Times kopt op 2 oktober jl. ‘Man with Auti...
10/10/19
Thoma Cook Failliet. Wie volgt?
Wat kan de Nederlandse taal toch gortdroog zijn. Kil en koel. Terwijl de aankondiging van de onderga...
10/09/19
WARNING – VAKANTIESCHAAMTE!
De Wereld Draait Door gaat weer van start. De files zwellen aan. De scholen zijn weer begonnen. De meteorologische zomer is beëindigd. Dan weet je dat het jaarlijkse ritueel van massale volksverhuizingen wederom achter de rug ligt: de vakanties zijn voorbij. Toch zit daar ook een negatief kantje aan.
06/09/19
Drie misvattingen bij het opzetten van een actie
Consumenten hebben steeds meer behoefte aan een totale beleving en willen hun vrije tijd optimaal be...
03/09/19
Duurzame bestemmingen; hoe doe je dat? Op zoek naar ‘pareltjes’ uit de Oostenrijkse Alpen
Veel toeristische bestemming willen het zijn of willen het worden in de toekomst; een duurzame beste...



||| Twitter |||

||| Nieuws |||

14/11/19
Exclusief voor leden
Ondernemersvertrouwen daalt sterk
Het ondernemersvertrouwen in Nederland is het afgelopen kwartaal sterk gedaald. De daling van het vertrouwen is in de meeste bedrijfstakken terug te zien. In de horeca daalde het ondernemersvertrouwen van 7.4 naar 1.9 en is daarmee nog net positief. Ondernemers in de reisbranche zijn positiever.
14/11/19
Gedragscode voor zonneparken
Nederland heeft een gedragscode voor zonneparken.
13/11/19
Andelsch Broek biedt meer voor recreanten (+video uitbreiding natte natuur)
Na de aanleg van nieuwe waterberging in het gebied Andelsch Broek, zetten Brabants Landschap en Wate...
13/11/19
Sponsor voor Invictus Games Den Haag
Lockheed Martin is ‘official supporter’ geworden van de Invictus Games Den Haag 2020, gepresente...
13/11/19
Reis & Co groeit met 700 vierkante meter
Op 11 en 12 januari 2020 vindt de zesde editie plaats van Reis&Co Event. Deze consumentenbeurs i...
13/11/19
Veranderingen in winterzonbestemmingen
Egypte is dit jaar wederom in populariteit gestegen ten opzichte van vorig jaar als het gaat om reiz...
12/11/19
Trendrapport Live: Gratis kennismiddag rond Trendrapport
Op maandagmiddag 25 november 2019 organiseren CBS, NBTC Holland Marketing, CELTH en PleisureWorld NRIT bij het CBS in Den Haag het jaarlijkse event Trendrapport Live.
12/11/19
Sophie van den Top wint TUI CELTH Sustainable Tourism Thesis Award 2019
Sophie van den Top, student Tourism Management aan Saxion Hogeschool in Deventer, heeft vrijdag 8 no...
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk