Geplaatst op: 15-08-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Ryanair naar de Hoge Raad

Ryanair naar de Hoge Raad
Bron: Pixabay

De staking van piloten en cabinepersoneel van de inmiddels opgeheven basis Eindhoven heeft voor Ryanair nog een aardig staartje. De Consumentenbond wil dat de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) Ryanair een boete oplegt vanwege het ontduiken van de compensatieregels en zelf gaat de luchtvaartmaatschappij in cassatie tegen het vonnis van de Rechbank Oost-Nederland waar drie reizigers een compensatie van elk 400 euro kreeg toegewezen. 


Ryanair weigert compensatie te betalen aan passagiers wiens vlucht vertraagd of geannuleerd was als gevolg van stakingen in 2018. Volgens de Consumentenbond handelt de luchtvaartmaatschappij daarmee in strijd met de Europese passagiersrechten. In februari 2019 vroeg de Consumentenbond de toezichthouder daarom in te grijpen en Ryanair hiervoor een boete of last onder dwangsom op te leggen. De ILT zegt niet te kunnen vaststellen of Ryanair (stelselmatig) de regels overtreedt. Volgens de inspectie is het niet aan haar om te beoordelen of Ryanairs weigering om compensatie te betalen terecht is, maar aan de civiele rechter.


Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond, vindt die redenering onbegrijpelijk: 'De ILT steekt zijn kop in het zand. De toezichthouder heeft de wettelijke plicht om het gedrag van Ryanair aan de Europese Verordening te toetsen en bij een overtreding sancties op te leggen. De civiele rechter kan alleen oordelen over individuele schadevergoedingen, maar heeft niet de bevoegdheden om handhavend op te treden en een boete of een last onder dwangsom op te leggen. Dat is nu juíst de taak van de ILT en die moet die verantwoordelijkheid niet ontlopen.'

 

Volgens de Europese regels hebben reizigers recht op compensatie wanneer hun vlucht meer dan 3 uur is vertraagd of korter dan 14 dagen voor de reis wordt geannuleerd. Maar Ryanair beroept zich op 'buitengewone omstandigheden', waardoor het niet zou hoeven te compenseren. De Consumentenbond is het daar niet mee eens. Molenaar: 'Wij zijn van mening dat een staking van het eigen personeel een bedrijfsrisico is en geen buitengewone omstandigheid.'


Eerder dit jaar oordeelde de Rechtbank Oost-Brabant ook al dat Ryanair  door de staking gedupeerde reizigers elk voor 400 euro moest compenseren. Het beroep dat Ryanair toen deed op 'buitengewone omstandigheden' werd door de rechter niet geaccepteerd omdat Ryanair te weinig informatie aanleverde over de onderhandelingen met de vakbonden. Derhalve kon de luchtvaartmaatschappij haar claim van ‘buitengewone omstandigheden’ niet onderbouwen. Ryanair kan vanwege het relatief lage vonnis niet in hoger beroep en heeft nu besloten de zaak aan de Hoge Raad voor te leggen. Volgens deskundigen is dat niet heel kansrijk omdat het Europese Hof eerder al eens heeft bepaald dat een staking van het eigen personeel niet automatisch onder buitengewone omstandigheden valt.

 

In september 2018 schrapte Ryanair tientallen vluchten vanwege stakingen van zijn piloten en cabinepersoneel. Duizenden gedupeerde reizigers vroegen daarop tevergeefs om compensatie. Gedupeerden die bot vingen bij Ryanair, kunnen hun claim indienen bij de Vlucht Claim Service.

 
Link: https://www.aviclaim.nl
Trefwoorden: luchtvaart, claims, passagiersrechten

||| Blogs |||

28/07/20
Waarom Pinterest voor bedrijven in toerisme & recreatie zo’n geweldig promotiemiddel is
Veel mensen denken bij Pinterest aan hobbyprojecten. Maar wist je dat 1 miljoen Nederlandse gebruikers op Pinterest zoeken naar inspiratie voor reizen en dagjes uit? Pinterest is dus bij uitstek geschikt voor bedrijven in toerisme & recreatie.
28/07/20
I am the greatest!
I am the greatest!
28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.
14/07/20
Destinatiemarketing in coronatijd
Hoe werk je als DMO aan een toekomstbestendige positionering, ontwikkeling en zichtbaarheid van het toeristische product in je regio? Astrid Crum, directeur van Marketing Drenthe deelt graag haar inzichten.
30/06/20
De serieuze business achter prikbordjes
De serieuze business achter prikbordjes
30/06/20 · · Yvonne van den Nieuwenhuizen | Lees meer
Pinterest wordt in Nederland door bedrijven nauwelijks ingezet. Dat is jammer want je kunt er gratis meer dan 3,5 miljoen consumenten mee bereiken. Hoe? Dat lees je in het blog van Yvonne.
29/06/20
Oost west thuis best
Oost west thuis best
29/06/20 · Marketing · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Vrijwel iedereen boven de 40 jaar kan zich de volgende situatie heel goed voor de geest halen. Het i...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

05/08/20
Stelling van Amsterdam maakt zich klaar voor Fort & Vrij
Van zaterdag 5 t/m zondag 13 september is Fort & Vrij!, met op 12 en 13 september ook het Open Monumenten Weekend. Het thema van Fort & Vrij! is dit jaar ‘Voel je vrij’.
05/08/20
Exclusief voor leden
Start campagne veilig 1,5 meter op de Heuvelrug
Met de overhandiging van de eerste folder aan directeur Piers de Jong van Bungalowpark ’t Eekhoornnest gaf de Soester wethouder Liesa van Aalst vanmorgen het startsein voor de Utrechtse campagne ‘1,5 meter #opdeheuvelrug’.
05/08/20
ANVR blij met uitbreiding SGR-garantie op reisvouchers
De garantie voor de SGR-vouchers wordt uitgebreid. Gisteren was ophef ontstaan omdat die vouchers alleen door SGR gedekt zijn als de boekingsdatum op of voor 16 maart lag. Dat criterium heeft SGR nu laten vallen. Daarnaast is de regeling met vier maanden verlengd tot 1 januari 2021.
04/08/20
Booking.com ontslaat kwart van personeel
Booking.com gaat wereldwijd een kwart van alle banen schrappen.
04/08/20
Consumentenbond niet blij met communicatie rond vouchers
De Consumentenbond is niet tevreden over de communicatie van reisorganisaties rond de vouchers die ANVR-reisorganisaties uitgeven met SGR-dekking.
04/08/20
Exclusief voor leden
easyJet wil op 40% capaciteit vliegen
Voor de komende drie maanden wil easyJet de capaciteit uitbreiden naar 40% van de vloot. Dat is 10% hoger dan aanvankelijk gepland.
04/08/20
Druktemonitor voor stad en regio Utrecht van start
Inwoners en bezoekers die er in de provincie Utrecht veilig op uit willen, kunnen vanaf vandaag tere...
04/08/20
Ongekende omzetgroei voor winkels in recreatieartikelen
Het tweede kwartaal heeft de Nederlandse detailhandel 5,9% meer omgezet dan een jaar eerder. Vooral de internetverkopen groeiden sterk. Voor onze branche is de omzet in recreatiegoederen relevant en die gaven een nog noot vertoonde groei te zien.