Geplaatst op: 07-08-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Dagje attractiepark, dierentuin en cultuur fors duurder

Dagje attractiepark, dierentuin en cultuur fors duurder

Een dagje uit is de afgelopen vijf jaar fors duurder geworden. De prijzen voor attractieparken, dierentuinen, evenementen en culturele attracties stegen veel sterker dan het gemiddeld prijsniveau in Nederland. Ook een hapje eten tijdens het dagje uit en het vervoer werden flink duurder. Al met al is de Nederlander veel meer geld kwijt voor een dagje uit dan vijf jaar geleden. Dit meldt het CBS op basis van de meest recente cijfers over consumentenprijzen. In dit onderzoek zijn kortingsacties niet meegenomen en wordt de reguliere ticketprijs bekeken.

Forse prijsstijgingen

  

De toegangsprijs van musea en dierentuinen steeg het sterkst, over de afgelopen vijf jaar met maar liefst 17 procent. Ook attracties en evenementen werden fors duurder, gemiddeld 14 procent. Voor de entree voor bioscopen, theaters en concerten moet 10 procent meer worden betaald.  Ter vergelijking: in diezelfde periode zijn de consumentenprijzen gemiddeld met bijna 7 procent gestegen.




Parkeren en horeca flink duurder

Ten slotte zijn de kosten van het dagje uit deels afhankelijk van het vervoermiddel. Voor automobilisten zijn de parkeertarieven in vijf jaar tijd bijna 16 procent hoger geworden, terwijl de prijs voor benzine en diesel in diezelfde periode met 4 en 5 procent is gedaald. Voor mensen die met de trein, tram of bus reizen is het vervoer 11 procent duurder vergeleken met juli 2014.

Bezoek stijgt elk jaar

  

In 2016 bezochten 21 miljoen mensen Nederlandse attractieparken, van wie 1 op de 5 buitenlands was. Het aantal bezoekers steeg sinds 2010 ieder jaar. In 2016 waren er 150 attractieparken in Nederland, 55 meer dan in 2010.

 
 
Link: https://opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/nl/dataset/83131NED/table?dl=24054
Trefwoorden: attractieparken, dierentuinen, musea, evenementen, tarieven, prijzen, tickets

||| Blogs |||

30/06/20
De serieuze business achter prikbordjes
De serieuze business achter prikbordjes
30/06/20 · · Yvonne van den Nieuwenhuizen | Lees meer
Pinterest wordt in Nederland door bedrijven nauwelijks ingezet. Dat is jammer want je kunt er gratis meer dan 3,5 miljoen consumenten mee bereiken. Hoe? Dat lees je in het blog van Yvonne.
29/06/20
Oost west thuis best
Oost west thuis best
29/06/20 · Marketing · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Vrijwel iedereen boven de 40 jaar kan zich de volgende situatie heel goed voor de geest halen. Het i...
29/05/20
Niet doemdenken maar doendenken
Patronen doorbreken is moeilijk. En dat is precies wat er in deze tijden noodzakelijk is.
29/05/20
Wie breekt de macht van de Online Travel Agency’s?
Leisure Brains begrijpt er geen (J)OTA van dat er nog een OTA bestaat…. Ze vragen zich af of omdenken kans van slagen heeft.
13/05/20
Meer marketing? Nu even geen Holland-promotie!
Hans van Leeuwen vindt dat er geen geld moet worden gestoken in Holland Promotie maar juist ondernemers moeten worden ondersteund.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

09/07/20
Talkshow naar wijnlounge van Fletcher
Vanaf zondag 19 juli 2020 is de nieuwe zakelijke talkshow Ondernemerslounge te zien op RTL7 en dat g...
09/07/20
ING: Omzet in horeca -30% tot -40% in 2020
ING verwacht dat de omzet in de Nederlandse horeca vanwege de coronacrisis in 2020 met 30 tot 40% zal krimpen. Een combinatie van van beperkende maatregelen, veranderde consumentenvoorkeuren en een krimpende economie zorgt er voor dat de horecaomzet in de rest van 2020 en 2021 nog niet volledig zal kunnen herstellen.
08/07/20
Exclusief voor leden
Toenemend vertrouwen maar ook veel onzekerheid in branche
Het vertrouwen van ondernemers in de vrijetijdsbranche is in een maand tijd omhoog geschoten. Maar de onzekerheid in de branche is nog groot. Hoe pakt dat voor de verschillende deelbranches uit?
08/07/20
Eerste vakbeurs in MECC over anderhalvemeter inrichting
De Anderhalve meter Expo is de beurs over oplossingen voor uitdagingen uit de anderhalvemeter maatschappij.
08/07/20
Bedrijfssucces zorgt voor snel bereik mijlpaal 1 miljoen geplante bomen
Website Natuurhuisje.nl startte in 2018 met de missie om één miljoen bomen te planten in ontwikkelingslanden. Die mijlpaal is bereikt. Het bedrijf wil nu meer doen voor de natuur in eigen land.
08/07/20
Prijzen in de branche lopen op, niet zo sterk als vorig jaar
De prijzen voor consumentengoederen en -diensten lopen langzaam weer op. Ook in onze branche lopen de prijzen weer op.
08/07/20
Rijksmuseum biedt volledig programma zomer
Vanaf 11 juli zijn er weer dagelijks programma's te volgen bij Rijksmuseum in Amsterdam, uiteraard met inachtneming van de laatste richtlijnen van het RIVM.
07/07/20
75% meer pakketreizen verkocht in vergelijking met een week eerder
Er is een stijging te zien van 75% op boekingen van pakketreizen vergeleken met afgelopen week, dat ...