Geplaatst op: 06-08-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Prijzen stijgen hard

Prijzen stijgen hard
Bron: Pixabay

De prijzen blijven in Nederland harder stijgen dan in de Eurozone. Nederland loopt uit de pas vanwege de invoering van een hoger btw-tarief en de verhoging van de belasting op energie. Dat merken we ook in de gastvrijheidsbranche.


In juli 2019 waren consumentengoederen en -diensten 2,5% duurder dan een jaar eerder. In juni groeide de consumentenprijsindex met 2,7%.  


De prijzen stegen vooral in hotels en restaurants, in juli met maar liefst 5,3% na een ook al flinke prijsstijging in juni (+4,9%). Ook in vakantieparken stegen de prijzen in juli (+5,3%) en juni (+4,2%). Nederland loopt daarmee internationaal uit de pas want de prijzen voor accommodaties in het buitenland stegen met slechts 3,8%. De prijzen voor pakketreizen stegen vooral in juni (+4,6%), in juli was de groei van de prijzen wat minder (+3,8%). In juli waren voedingsmiddelen 4,9% duurder. De prijzen voor recreatie en cultuur stegen met 1,0% matig.


Tabel 1: Consumentenprijsindex naar diverse bestedingscategorieën, 2018-2019 


 Bron: CBS
 
Link: https://opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/nl/dataset/83131NED/table?ts=1565073669694
Trefwoorden: horeca, verblijfsrecreatie, hotels, restaurants, vakantieparken, pakketreizen, prijzen, cpi

||| Blogs |||

14/11/19
Naar toekomstgerichte bewuste bestemmingen
Column van Menno Stokman (CELTH) over de nieuwe rol van de gastvrijheidsindustrie
22/10/19
Pleasure for all; ook Amerikaanse toestanden in Nederland …?
Autistische Amerikaan klaagt Disney aanDe Tampabay Times kopt op 2 oktober jl. ‘Man with Auti...
10/10/19
Thoma Cook Failliet. Wie volgt?
Wat kan de Nederlandse taal toch gortdroog zijn. Kil en koel. Terwijl de aankondiging van de onderga...
10/09/19
WARNING – VAKANTIESCHAAMTE!
De Wereld Draait Door gaat weer van start. De files zwellen aan. De scholen zijn weer begonnen. De meteorologische zomer is beëindigd. Dan weet je dat het jaarlijkse ritueel van massale volksverhuizingen wederom achter de rug ligt: de vakanties zijn voorbij. Toch zit daar ook een negatief kantje aan.
06/09/19
Drie misvattingen bij het opzetten van een actie
Consumenten hebben steeds meer behoefte aan een totale beleving en willen hun vrije tijd optimaal be...



||| Twitter |||

||| Nieuws |||

15/11/19
 Corendon introduceert als eerste Nederlandse airline: cashless vliegen
Corendon Dutch Airlines vliegt vanaf nu al haar vluchten cashless. Corendon accepteert pin, creditca...
15/11/19
Marco van de Kreeke stopt als directeur Groningen Airport Eelde
Marco van de Kreeke stopt als directeur van Groningen Airport Eelde. Dit zijn hij, de Raad van Commi...
14/11/19
Exclusief voor leden
Ondernemersvertrouwen daalt sterk
Het ondernemersvertrouwen in Nederland is het afgelopen kwartaal sterk gedaald. De daling van het vertrouwen is in de meeste bedrijfstakken terug te zien. In de horeca daalde het ondernemersvertrouwen van 7.4 naar 1.9 en is daarmee nog net positief. Ondernemers in de reisbranche zijn positiever.
14/11/19
Gedragscode voor zonneparken
Nederland heeft een gedragscode voor zonneparken.
13/11/19
Andelsch Broek biedt meer voor recreanten (+video uitbreiding natte natuur)
Na de aanleg van nieuwe waterberging in het gebied Andelsch Broek, zetten Brabants Landschap en Wate...
13/11/19
Sponsor voor Invictus Games Den Haag
Lockheed Martin is ‘official supporter’ geworden van de Invictus Games Den Haag 2020, gepresente...
13/11/19
Reis & Co groeit met 700 vierkante meter
Op 11 en 12 januari 2020 vindt de zesde editie plaats van Reis&Co Event. Deze consumentenbeurs i...
13/11/19
Veranderingen in winterzonbestemmingen
Egypte is dit jaar wederom in populariteit gestegen ten opzichte van vorig jaar als het gaat om reiz...
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk