Geplaatst op: 02-08-2019
Auteur: Hans van Leeuwen
PleisureWorld NRIT

Gaat de charme verloren op Camping ’t Woutershok?

Gaat de charme verloren op Camping ’t Woutershok?

Een paar maanden terug boekte ik spontaan een vakantie bij Charme Camping ‘t Woutershok op Texel. De keuze viel op een Luxe Glamping Lodge met eigen sanitair. Ik ontmoette Ricardo de Graaf tijdens een van mijn presentaties aan jonge Texelse recreatieondernemers. (lees hier het artikel met de jonge ondernemers: www.pleisureworld.nl/in-gesprek-met-jonge-recreatieondernemers-op-texel) Elk jaar kies ik er bewust voor om bij diverse campings, bungalowparken, b & b en hotels te overnachten om zelf te ervaren hoe onze verblijfsrecreatie en hospitality er voor staat. Het geeft mij de nodige informatie om de sector te spiegelen aan de alsmaar veranderende eisen van de consument. Dit keer heb ik mij laten verleiden voor een verblijf op een van de beste ANWB Charme Campings van ons land en was erg benieuwd naar mijn persoonlijke ervaringen. Uiteraard heb ik uitgebreid kunnen sparren met campingeigenaar Ricardo de Graaf.


Texel On Tour, serie van 4 verhalen!Wij nemen u mee met naar het eiland door Trip Advisor getipt als een parel in de dop! Maar is dat ook zo?

1e verhaal: Texel-Yurts, eerste generatie pioniers van de Glamping

2e verhaal: Charme Camping ‘t Woutershok meer dan kamperen

3e verhaal: VVV Texel waakt over het merk TEXEL

4e verhaal: De kijk van een Trendwatcher op Texel

Waar staat ANWB Charme Camping voor?

  

Zodra wij voor de miniserie Texel On Tour ten tonele verschijnen, is het eerste struikelpunt dat ons voor de voeten wordt gegooid de excessieve verhoging van de toeristenbelasting! Het kan een vakantie van een gezin zo maar tientallen euro’s duurder maken. De rampspoed is nog lang niet voorbij voor deze sector want ondanks het mooie kampeerjaar 2018 is de trend voor binnenlands kamperen al jaren dalende. Voeg daar even bij dat Nederlanders minder op vakantie gaan en jongeren liever hun geld besteden aan een meerdaags festival dan aan een kampeervakantie en je zult als aandachtige lezer haast medelijden krijgen met alle campingbazen in ons land. Wij roepen al jaren dat het niet de goede kant op gaat en het met kamperen gedaan is! 


Op onze zoektocht op de website van de ANWB vinden wij maar heel weinig terug van het fenomeen Charme Campings. De concurrent Charmecampings.nl weet ons wel haarfijn te vertellen wat dat betekent maar daar vinden wij ’t Woutershok niet terug.  


Een charmecamping is een camping die rust, ruimte en gastvrijheid biedt. De Charmecampings liggen op de mooiste plekjes in Europa en heeft tussen de 25 en 200 kampeerplaatsen. Op een charmecamping vindt u geen grootschalige animatie of enorme zwembaden. De voordelen van een charmecamping zijn gastvrijheid, privacy, ruime en groene kampeerplekken. Op een charmecamping komt u tot rust en geniet u van de natuur en omgeving. Een charmecamping is ideaal voor rustzoekers en natuurliefhebbers. www.charmecamping.nl/informatie/wat-een-charmecamping/ 

Van Topper met een 9.5 waardering naar een tobber met maar 3.5 ster

  

"Wij hadden ooit een 9.5 als ranking bij de ANWB en behoorden tot de beste van het eiland Texel. Nu komen we met het nieuwe sterrensysteem niet verder dan maar 3.5 ster (op een ranking van maximaal 5 sterren) en dus een behoorlijke aderlating als het gaat om de waardering van de gast. Van topper naar tobber kan je wel stellen”, vertelt Ricardo. "De ANWB heeft toen uit de hoge hoed letterlijk een charmeoffensief getoverd door met een apart label te komen voor Charmecampings.” 



 

Het Woutershok is van oorsprong een natuurcamping van Staatsbosbeheer die een tijd terug geprivatiseerd is en door zijn vader op de kaart is gezet. Het is er volgens Ricardo de laatste jaren niet makkelijker op geworden. Met een omvang van 150 plaatsen betekent deze oude natuurcamping van Staatsbosbeheer feitelijk een hobbybaan. "Vandaar dat ik zo’n drie jaar terug de eerste op het eiland startte met de Luxe Glamping Lodges. Ook wij zien dat onze vaste doelgroep ouder wordt en de gemiddelde bezetting een dalende trend te zien geeft. Ik heb sinds vijf jaar de scepter van mijn vader over genomen en zeker het gevoel dat er de komende wat moet gebeuren omdat anders de lol er wel van af gaat. Het ondernemen wordt steeds zwaarder en met onze schaalgrootte niet mogelijk om met meerdere personeelsleden te opereren. Vandaar dat wij aangenaam verrast waren dat Hans van Leeuwen als dwarsdenker een aantal dagen bivakkeerde in een van de Luxe Glamping Lodges.” 



Word je nog wel blij van zo’n Charme Camping?

  

Zodra we de camping oprijden, worden wij enerzijds verrast door de schoonheid van de natuur alsmede de kampeerveldjes. Er bekruipt ons wel een meewarig gevoel bij het zien van al die ouderen die ons zittend vanonder hun luifeltje aanstaren. Het lijkt wel een bejaardentehuis in de natuur en vragen ons af waar wij terecht zijn gekomen. Niet geheel verrassend zien we de hele week nauwelijks oudere gasten de camping af komen. Hoogtepunt van de dag is een bakkie koffie bij de buren. Het zou wat dat aangaat net zo goed een camping kunnen zijn in Drenthe of Brabant. Daarbij speelt ook mee dat in niets op de camping we ervaren dat we op Texel beland zijn. Op de parkeerplaats nagenoeg alleen maar Nederlandse kentekens en auto’s van het type trieste middenklasser die nog net een caravan kunnen trekken. 



 

Er is een natuurlijke speeltuin voor de kleine kinderen en een prima onderhouden maar overjarig sanitairgebouw. Mede door de betrokkenheid en de toegewijde zorg is aan alles te merken dat dit familiebedrijf de praktische zaken op en top in orde heeft. Pa, zeventig jaar oud, drukt nog steeds een grote stempel op het gebeuren en scheurt met zijn kooimaaier twee keer per week als een razende tuinman over alle kampeervelden. Daarmee is het nog steeds een van de meest schone en verzorgde kampeerbedrijven op Texel. Het team van ‘t Woutershok bestaat uit een vaste fulltime medewerker op de receptie en eigenaar Ricardo de Graaf die verder alles in eigen beheer uitvoert. Van het inboeken van de inkoopnota’s tot en met het uitgeven van de parkeerkaarten. Sinds de overdracht van senior is er enorm hard gewerkt aan het verbeteren van de kwaliteit en aanpassing van de organisatie.




Desondanks ziet men de gemiddelde leeftijd van de gasten oplopen tot zeventig-plus en vlakt de bezetting af. Als er niet structureel iets gaat veranderen, zal de bezetting zeker gaan dalen. Verhelderend om te zien, is dat de opbrengst per kampeerplaats de laatste jaren gelijk is gebleven en er dus feitelijk sprake is van dalende bedrijfsresultaten. Daarbij komt nog eens dat de huidige oudere doelgroep bekend staat als zuinige vakantiegangers en een ACSI kortingskaart op hun voorhoofd hebben geprint. Op het moment dat dit zich doorzet, kan men niet meer investeren in verbeteringen en innovatie. Dus alle hens aan dek voor het Woutershok om de bakens te verzetten. Wij zien wel degelijk kansen voor vernieuwing waarn een transformatie van productgericht naar gastgericht aanbod centraal staat. De grootste uitdaging is dat te realiseren binnen bestaande beperkingen waaronder een eiland waar het aantal bedden is bevroren, een locatie in Natura 2000-gebied en met Staatsbosbeheer als grondeigenaar.


Voor meer informatie:

  

Web: www.woutershok.nl

Insta: @CampingTexel

Facebook: facebook.com/CampingTexel

 

Auteur : Hans van Leeuwen; Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme Pleisureworld NRIT  

Contact: Hans van Leeuwen

Mobile: +31 (0) 653394506

E-mail: hans@pleisureworld.nl

LinkedIn: www.linkedin.com/in/pleisureworld/

Skype : hansvanleeuwen1958

Web: www.pleisureworld.nl / www.nritmedia.nl 

 

Trefwoorden: verblijfsrecreatie, campings, kampeerterreinen, Glamping, waddeneilanden, Texel

||| Blogs |||

25/11/21
Verduurzaming Toerisme in Nederland moet sneller
Jos Vranken en Martin Cnossen nodigen de sector uit om een duurzame versnelling in te zetten.
08/11/21
Gooi je oude schoenen niet te vroeg weg
Bij de oprichting van je bedrijf is je concept cruciaal. Wat is je product, wie behoort tot de doelgroep, welke prijs vraag je, wat is het onderscheidend vermogen, wat is de toegevoegde waarde van je bedrijf? En nog 10 vragen uit het boekje voor beginners. Als een bedrijf eenmaal draait lijkt het allemaal vanzelf te gaan toch? Niet is minder waar natuurlijk. Waar wij de echte uitdaging zien is als een bestaand bedrijf wil of moet transformeren naar een ander of aanvullend concept. De winkel verbouwen als het ware, terwijl die wel open moet blijven.
14/10/21
Varkens in nood op Lisboa Airport
Claustrofobie. Je vraag er niet om. Dat heb je, of niet. En fijn is het geenszins. Hele kleine liften? Ik neem de trap wel. Al is die 10 verdiepingen hoog. Grote mensenmassa’s? Ik vermijd ze liever. - Marcel Baltus komt terecht in terminal 2 van Lisbon Airport en krijgt veel waardering voor Schiphol.
20/09/21
New opportunities arise
New opportunities arise
20/09/21 · · Roland Kleve | Lees meer
This edition, with many in-depth articles, highlights the past corona period (what hit us?) but also looks ahead and focuses on new opportunities for our ‘new normal’. Here is an assembly of passioned articles written by our lecturers, students and industry partners.
16/07/21
Van duurzaam herstel naar  een duurzame sector
De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) meldt (21 mei jl.) “wereldwijd 14 procent minder coronabesmettingen dan vorige week”. Het herstel van de gastvrijheidssector lijkt daarmee met de toenemende vaccinatiegraad ingezet. Maar of er ook daadwerkelijk sprake is van een duurzaam herstel, dat is maar de vraag ...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

26/11/21
Het verhaal van Holwerd op de Arriva bus
Veel partijen acteren op het toneel van gastheerschap en communicatie voor een destinatie. Dat zette busmaatschappij Arriva aan het denken hoe je dat kunt doen. Een chauffeur gaf inspiratie en daar rolt een bijzonder verhaal en een opvallende bus uit.
26/11/21
Evenementensector voorziet ook in 2022 nog veel beperkingen
De evenementensector verwacht ook in 2022 nog het hele jaar met beperkingen te maken te hebben als gevolg van diverse corona maatregelen. Dat blijkt uit een recente quickscan binnen de totale branche waarvan onderzoeksbureau Respons vandaag de resultaten publiceert.
25/11/21
Overhandiging eerste tactiele prentenboek van sprookje De redders van Ruigrijk
Deze week is het allereerste tactiele exemplaar van het sprookje ‘De Redders van Ruigrijk’ overh...
25/11/21
Nederlanders zoeken veiligheid en zekerheid voor vakanties
Wat is het vakantiesentiment onder Nederlanders en de voor ons land belangrijke herkomstlanden? NBTC laat dat zien in haar elfde Vakantie Sentiment Monitor.
24/11/21
Zo kunnen we onze steden groener maken
Volgens de Verenigde Naties woonde in 2018 55 procent van de wereldbevolking in steden, en dat aantal zal naar verwachting toenemen tot 60 procent in 2030. Door de sterke concentratie van inwoners dragen steden enorm bij aan de algemene niveaus van vervuiling en CO2-uitstoot, maar biedt ook de mogelijkheid om veranderingen door te voeren die een brede en diepe impact kunnen hebben.
24/11/21
Kunstwerk langs A12 trekt aandacht voor Waterliniegebied (met video)
Automobilisten en fietsers zien op het talud langs de A12 bij Houten vast een beeld van een sluis, e...
23/11/21
Pandemie verpest vakantiesentiment van Nederlanders niet
De pandemie verpest de vakantieplannen van de Nederlanders niet. Ze zijn wel voorzichtiger, bereid om een boosterprik te nemen en boeken later. Dat blijkt uit onderzoek van de VakantieDiscounter. Intussen lopen in Nederland de boekingen voor december als een trein, EuroParcs meldt nu al 30% meer boekingen voor de feestmaand.
23/11/21
Hoe waardeer je een toeristisch plan?
Hoe kun je een (verblijfs)recreatief plan op waarde schatten? Dat blijkt nog heel erg lastig en daarom komt er een cursus.