Geplaatst op: 31-07-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Goede eerste vakantiemaand voor Limburg

Goede eerste vakantiemaand voor Limburg

Na de eerste vakantiemaand maakt Belgisch Limburg de balans op en die ziet er positief uit want de gasten blijven langer en kwamen massaal af op de nieuwe fietsattractie Fietsen door de bomen. 


Naar schatting 150.000 gasten hebben in Limburg ingecheckt. Samen goed voor bijna 725.000 overnachtingen, zelfs nog een lichte stijging van vijf procent tegenover juli 2018. Zo zorgde het verblijfstoerisme de voorbije maand voor een omzet van ruim 70 miljoen euro. Gemiddeld hadden de logies een bezetting van bijna 70 procent. De vakantieparken en de jeugdlogies (dankzij de zomerkampen) waren met 90 tot 92 procent bezetting bijna volledig volzet. Maar ook de hotels lagen met een bezettingsgraad van 72 procent goed vol. Door het wisselende weer keken gasten vaker dan vorig jaar de kat uit de boom. Zo kreeg 20 procent van de ondernemers  meer last-minute boekingen dan in juli 2018.

Wie komen er naar Limburg?

  

Zestig procent van de logiesuitbaters ontving de voorbije maand voornamelijk Vlaamse gasten. De populairste herkomstregio blijft West-Vlaanderen. Vergeleken met dezelfde maand vorig jaar verbleven de gasten gemiddeld iets langer in Limburg. Bijna vijf in plaats van vier nachten. Dat komt omdat Limburg de laatste jaren sterker inzet op het verbinden van haar toeristische troeven, onder andere via de Limburg Vakantiegids. "Dat zorgt ervoor dat onze gasten langer blijven en dus ook meer uitgeven”, zegt Igor Philtjens gedeputeerde en voorzitter van Toerisme Limburgn. Ook de gezelschapsgrootte is met één persoon toegenomen naar vier persoenen. Logiesuitbaters ontvingen hoofdzakelijk stelletjes zonder kinderen en gezinnen met kinderen.Half miljoen fietsers mede dankzij nieuwe belevingen

Welke activiteiten ondernemen ze?

  

Fietsen blijft dé favoriete activiteit van verblijfsgasten. Limburg kon de voorbije maand – ondanks hitterecords – rekenen op bijna een half miljoen fietsers op het fietsroutenetwerk. Nationale feestdag 21 juli was met 36.000 fietstoeristen de absolute topdag. Vooral de fietsbelevingen waren erg in trek. Maar liefst 61.000 fietsers kwamen het pas geopende ‘Fietsen door de Bomen’ in juli ontdekken. Dat brengt het totaal op 102.000 fietsers sinds de opening net voor de zomer. Deze attractie is een waardige opvolger voor ‘Fietsen door het Water’ waar in juli 41.000 fietsers passeerden, in totaal bijna 700.000 sinds de opening. Op de bekende online fietsrouteplanner RouteYou was ‘Fietsen door het Water’ zelfs de populairste route in juli, met de eerste etappe van de Tour de France in Brussel op de tweede en ‘Fietsen door de Bomen’ op de derde plaats. Igor Philtjens: "Niet alleen Limburgers, maar fietstoeristen uit alle windstreken komen naar onze fietsbelevingen. Samen versterken ze de vrijetijdseconomie en brengen ze een multiplicatoreffect teweeg voor héél Limburg.”

Welke attracties bezoeken ze?

  

Door het wisselende weer – van gematigd zomers tot uitzonderlijk heet – konden zowel binnen- als buitenattracties vrij goed meeprofiteren in juli.Enkel de waterattracties beleefden hoogdagen tijdens de hittegolf. Bokrijk kon dankzij de Bruegelexpo rekenen op een breed publiek van 45.000 bezoekers in het openluchtmuseum. Het volledige park overschreed de kaap van 140.000 bezoekers in juli.

En wat verwachten de ondernemers van augustus?

  

De Limburgse toeristische sector blikt volgens de steekproef van Toerisme Limburg over het algemeen tevreden terug op de voorbije maand en is optimistisch voor augustus. Volgens acht op de tien logiesuitbaters en zeven op de tien uitbaters van grote attracties is juli even goed of zelfs beter verlopen dan vorig jaar. Acht op de tien uitbaters in de sector ziet ook augustus positief tegemoet.

 
Topics:Toerisme
Trefwoorden: toerisme, België, Vlaanderen, Limburg
    

||| Blogs |||

10/09/19
WARNING – VAKANTIESCHAAMTE!
De Wereld Draait Door gaat weer van start. De files zwellen aan. De scholen zijn weer begonnen. De meteorologische zomer is beëindigd. Dan weet je dat het jaarlijkse ritueel van massale volksverhuizingen wederom achter de rug ligt: de vakanties zijn voorbij. Toch zit daar ook een negatief kantje aan.
06/09/19
Drie misvattingen bij het opzetten van een actie
Consumenten hebben steeds meer behoefte aan een totale beleving en willen hun vrije tijd optimaal be...
03/09/19
Duurzame bestemmingen; hoe doe je dat? Op zoek naar ‘pareltjes’ uit de Oostenrijkse Alpen
Veel toeristische bestemming willen het zijn of willen het worden in de toekomst; een duurzame beste...
24/07/19
Het einde van het dagticket komt in zicht. Gelukkig maar!
Tickets van dagattracties worden ieder jaar duurder. Dit is nodig, om de kortingsacties van supermar...
08/07/19
Worden zonvakanties te heet onder onze voeten?
Het weer. Waarschijnlijk na seks het meest gebruikte zoekwoord op Google. Zeker deze week zijn de tr...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

13/09/19
Exclusief voor leden
Omzetgroei horeca zwakt af
De omzet in de horeca stijgt in 2019 naar verwachting met 2% om in 2020 af te zwakken naar een groei van 1,5%. Problematisch is dat het aanbod nog steeds groeit en de koek dus met meer bedrijven moet worden gedeeld.
13/09/19
Exclusief voor leden
Meer festivals trekken minder bezoekers
Nederland telt steeds meer festivals die minder bezoekers moeten verdelen. Wat is er in de markt aan de hand?
13/09/19
Exclusief voor leden
Rotterdam Pride maakt eerste crowdsourcing pride vlag ter wereld
Tijdens de Pride week van 22 t/m 29 september met het thema House of Colours, bouwt Rotterdam Pride ...
13/09/19
Museumjaarkaart en CJP veranderen voorwaarden stilzwijgend verlengen abonnement
Museumkaart en CJP hebben hun werkwijze aangepast nadat de Autoriteit Consument & Markt (ACM) he...
12/09/19
Marketing D-Day: van een zoeker naar een boeker
Donderdag 3 oktober vindt in de inspirerende omgeving van Emesa (Amsterdam) de vakdag Marketing D-Da...
12/09/19
Exclusief voor leden
TUI kiest exclusief voor trein naar Parijs
In het najaar van 2020 ruilt TUI vliegreizen naar Parijs in voor treinreizen. Wie dan een pakketreis naar Parijs bij TUI boekt, kan alleen nog maar met de trein reizen. TUI wil hiermee een bijdrage leveren aan het verminderen van de CO2-uitstoot.
12/09/19
Toeristen besteden 1,7 miljard euro in Drenthe
In de Drentse vrijetijdseconomie werd het afgelopen jaar 1,7 miljard euro uitgegeven Dat maakte Marketing Drenthe bekend op een werkbezoek van Provinciale Statenleden afgelopen.
12/09/19
Echte inkomens stijgen nauwelijks
Voor onze branche toch wel zorgelijk dat de koopkracht van Nederlanders in 2018 met slechts 0,3 procent is gestegen. De laagste groei sinds 2013. Dit ondanks de economische hoogtijdagen.
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk