Geplaatst op: 30-07-2019
Auteur: Marc Gerlings

Lessen uit mega leisureproject Hoog Catharijne?

Lessen uit mega leisureproject Hoog Catharijne?
Dak van entree van huidige Hoog Catharijne.

In het najaar van 2019 presenteert het Centraal Museum in Utrecht Dromen in beton, een tentoonstelling over twee utopische bouwprojecten met een onstuimige geschiedenis: Kanaleneiland en leisureproject Hoog Catharijne.

Beide projecten werden ooit gepresenteerd als oplossingen voor de problemen waar de stad Utrecht mee kampte: Kanaleneiland zou het woningtekort oplossen en Hoog Catharijne het verkeersvraagstuk. Toch leken beide projecten binnen enkele decennia eerder symbool te staan voor problemen dan voor oplossingen. Dezelfde problematiek werd zichtbaar in andere Nederlandse steden.

Ook tegenwoordig kampen we met dilemma’s over duurzaamheid en hoe om te gaan met toenemende druk op de woningmarkt. Zijn genoeg laadpalen voor onze elektrische auto’s, groene daken en ‘mobiliteits-hubs’ het antwoord? Wat leren we van ons verleden? Het Centraal Museum maakt de balans op en biedt verschillende perspectieven op wonen en werken in de stad. De tentoonstelling is van 28 september 2019 t/m 19 januari 2020 te bezoeken.

Droomstad op papier
Artistiek directeur Bart Rutten: "Hoog Catharijne en Kanaleneiland vertellen veel over hoe snel onze wensen en ideeën ten aanzien van wonen en werken veranderen. Beide bouwprojecten werden zowel aanbeden als verguisd en herrijzen nu weer. In de tentoonstelling stellen we de vraag welke invloeden dit veroorzaken, en vooral welke rol mensen hier zelf in spelen. We vinden het belangrijk om bezoekers zelf een mening te laten vormen door ze meerdere invalshoeken te bieden. Daarom werken we met drie conservatoren samen om zowel vanuit het oogpunt van stadsgeschiedenis, vormgeving als hedendaagse beeldende kunst de bezoekers een nieuw perspectief te bieden. Zo werkten beeldend kunstenaars Zachary Formwalt, Mounira Al Sohl en Jan van de Pavert in opdracht van het museum aan werken die op geheel eigen wijze verrassende invalshoeken bieden. En we nemen een duik in het verleden met ontwerpen van Gerrit en Wim Rietveld, Gispen, Pastoe, Artifort en Martin Visser.”

Persoonlijke verhalen spelen een belangrijke rol in de tentoonstelling. Verhalen van bewoners uit de begintijd van Kanaleneiland worden verteld en ook ondernemers en bewoners van het eerste uur van Hoog Catharijne komen aan het woord. 'Dromen in beton' bevat naast hedendaagse kunst onder andere foto, film, mode en meubels. Tijdens de tentoonstelling worden diverse randprogramma’s georganiseerd.

Trefwoorden: leisure, winkelen, stad, urban, beleid, duurzaamheid

||| Blogs |||

30/06/20
De serieuze business achter prikbordjes
De serieuze business achter prikbordjes
30/06/20 · · Yvonne van den Nieuwenhuizen | Lees meer
Pinterest wordt in Nederland door bedrijven nauwelijks ingezet. Dat is jammer want je kunt er gratis meer dan 3,5 miljoen consumenten mee bereiken. Hoe? Dat lees je in het blog van Yvonne.
29/06/20
Oost west thuis best
Oost west thuis best
29/06/20 · Marketing · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Vrijwel iedereen boven de 40 jaar kan zich de volgende situatie heel goed voor de geest halen. Het i...
29/05/20
Niet doemdenken maar doendenken
Patronen doorbreken is moeilijk. En dat is precies wat er in deze tijden noodzakelijk is.
29/05/20
Wie breekt de macht van de Online Travel Agency’s?
Leisure Brains begrijpt er geen (J)OTA van dat er nog een OTA bestaat…. Ze vragen zich af of omdenken kans van slagen heeft.
13/05/20
Meer marketing? Nu even geen Holland-promotie!
Hans van Leeuwen vindt dat er geen geld moet worden gestoken in Holland Promotie maar juist ondernemers moeten worden ondersteund.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

07/07/20
75% meer pakketreizen verkocht in vergelijking met een week eerder
Er is een stijging te zien van 75% op boekingen van pakketreizen vergeleken met afgelopen week, dat ...
07/07/20
Eigenzinnige campagne voor Limburg
Limburg heeft de toeristische campagne ‘Dit is in Limburg’ gelanceerd. Met de campagne worden gasten verleid op vakantie te gaan in Limburg. Met een uitgekiende strategie.
07/07/20
Kamperen op Archeon met uniek driedaags arrangement
Museumpark Archeon heeft voor het eerst een eigen camping. Het park heeft hiervoor de samenwerking gezicht met Outstanding die normaal gesproken tenten levert voor festivals en evenementen. De camping is alleen te boeken met een driedaags arrangement in de maanden juli en augustus.
07/07/20
Stayokay Maastricht vernieuwd
De vestiging van hostelketen Stayokay in Maastricht is fors gerenoveerd, onder meer tijdens de intel...
06/07/20
6x meer boekingen voor vliegtuig in juni
Nederlanders hebben veel meer vliegtickets gekocht in de afgelopen junimaand, blijkt uit cijfers van...
06/07/20
Impuls Zeeland aangesloten bij Trade and Innovate NL
Trade and Innovate NL, het landelijk netwerk van publieke organisaties dat zich inzet voor de intern...
06/07/20
Varend corso zonder ruchtbaarheid
Met een speciaal ingelaste mini-editie van het Varend Corso Westland is het corsoweekeinde toch niet...
06/07/20
Kampen gaat met animatieteam in de stad werken
Als eerste stad van Nederland presenteert Kampen in de zomervakantie een vast, wekelijks animatieprogramma. Net alsof je op de camping staat.