Geplaatst op: 25-07-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Recreatieondernemer betaalt over elke euro 30 cent belasting

Recreatieondernemer betaalt over elke euro 30 cent belasting

Recreatieondernemers dragen van elke euro omzet 30 cent af aan belastingen en heffingen. In individuele gevallen loopt dat op tot 40 cent. Daarnaast heeft de branche last van abrupte stijgingen en willekeur waardoor het bedrijfsresultaat onvoorspelbaar wordt. Dat heeft ZKA voor RECRON onderzocht die stelt vakanties voor een deel van de Nederlanders daardoor onbetaalbaar wordt.


RECRON luidt daarom de noodklok: ”De overheid houdt niet op met het almaar verhogen van de diverse belastingen. De overnachtingsprijzen van campings, bungalowparken en groepsaccommodaties gaan hierdoor steeds meer en harder omhoog. Een recreatieondernemer heeft met 120 verschillende soorten belastingen, heffingen en regelingen van de overheid te maken. Dit voelt de consument uiteindelijk in zijn portemonnee. De overheid beïnvloedt door de willekeurige en vaak exorbitante verhogingen van de toeristenbelasting, forenzenbelasting en andere belastingen, een deel van de prijsvorming, de marges en concurrentiepositie van recreatiebedrijven." RECRON roept de overheid dan ook op te stoppen met deze extreme verhogingen.

Tweederde zijn Rijksheffingen

  

Over elke euro die verblijfgasten voor verblijf en aan voorzieningen op het bedrijf besteden (inclusief btw en toeristenbelasting) draagt de ondernemer in 2019 minimaal circa 30 eurocent af aan heffende instanties zoals het Rijk, de gemeente, de waterschappen en andere instanties (in 2018 nog minimaal 27 cent, door de verhoging van het lage BTW-tarief in 2019). Een klein aantal belastingen en heffingen draagt sterk bij aan dit bedrag, namelijk de toeristenbelasting, de loonbelastingen en pensioenlasten, de vennootschapsbelasting, de vaste lasten voor water en de btw. Het grootste deel van de heffingen komt terecht bij het Rijk, ongeveer tweederde van het totaal, gemeentelijke heffingen omvatten eenvijfde en het waterschap een tiende.


Figuur 1: Verdeling lokale lasten verblijfsrecreatie, 2018


Bron: ZKA

Extreme stijgingen

  

Uit het onderzoek naar lastenstijgingen blijkt dat een stijging van OZB of toeristenbelasting met tientallen procenten in één jaar tijd geen uitzondering is. Dit kan voor een verblijfsrecreatief bedrijf een onverwachte en forse lastenstijging betekenen tot tienduizenden euro’s per jaar. Gemeenten gebruiken de tarieven soms om gaten in de begroting te dichten. De verblijfsrecreatieondernemers krijgen steeds vaker met dit soort situaties te maken. De oorzaak is gelegen in de relatief grote vrijheid van gemeenten om de tarieven voor OZB, rioolheffing en toeristenbelasting vast te stellen. Ook landelijke tarieven stegen fors zoals energiebelastingen, waarvan enkele tarieven meer dan verdubbelden in vijf jaar tijd.

Grote verschillen tussen gemeenten

  

Daarnaast is er sprake van willekeur: er zijn grote verschillen in tarieven per gemeente (tot factor 100 voor bijv. de rioolheffing), niet transparante en forse verhogingen van de WOZ-waarde en sterke stijgingen van rioolheffing en OZB door het zelfstandig aanslaan van objecten zoals chalets, wat bijvoorbeeld tot veel hogere rioolheffingen (maar ook vastrecht voor waterverbruik) kan leiden.

Stabiliteit bedrijven in gevaar

  

Deze ontwikkelingen leiden tot een groeiende onvoorspelbaarheid van het verwachte bedrijfsresultaat voor de recreatieondernemer op de lange termijn, die de stabiliteit van recreatiebedrijven kan bedreigen. Daarnaast rijdt de overheid haar eigen beleid rond Vitale Vakantieparken in de wielen. De (lokale) overheid heeft daar een rol in gepakt door met flankerend beleid de sector te ondersteunen. Het steeds verder beperken van de (fiscale) ontwikkelingsruimte door beperkingen in afschrijving en groeiende lasten (circa 30 cent van elk euro omzet in de sector gaat naar de overheid) is strijdig met deze inzet op vitale vakantieparken. De overheid wil een centrale rol spelen in de vitalisering van vakantieparken. Maar juist op het vlak van de lastendruk (financiën en belastingen) ontbreekt regie en samenhangend beleid. Het gevolg is dat verblijfsondernemingen steeds meer met willekeur en stijgende lastendruk geconfronteerd worden en dat er steeds minder investeringen mogelijk zijn. Dit werkt uitholling van de verblijfsrecreatiesector in de hand.

Oproep RECRON: Stop met extreme verhogingen

  

De overheid beïnvloedt door de willekeurige en vaak exorbitante verhogingen van de toeristenbelasting, forenzenbelasting en andere belastingen, een deel van de prijsvorming, de marges en concurrentiepositie van recreatiebedrijven. RECRON roept de overheid dan ook op te stoppen met deze extreme verhogingen.

 
Link: https://www.hiswarecron.nl/actueel/nieuws/binnenlandse-vakanties-duurder-door-overheidsbeleid
Trefwoorden: verblijfsrcreatie, belastingen, toeristenbelasting

||| Blogs |||

30/06/20
De serieuze business achter prikbordjes
De serieuze business achter prikbordjes
30/06/20 · · Yvonne van den Nieuwenhuizen | Lees meer
Pinterest wordt in Nederland door bedrijven nauwelijks ingezet. Dat is jammer want je kunt er gratis meer dan 3,5 miljoen consumenten mee bereiken. Hoe? Dat lees je in het blog van Yvonne.
29/06/20
Oost west thuis best
Oost west thuis best
29/06/20 · Marketing · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Vrijwel iedereen boven de 40 jaar kan zich de volgende situatie heel goed voor de geest halen. Het i...
29/05/20
Niet doemdenken maar doendenken
Patronen doorbreken is moeilijk. En dat is precies wat er in deze tijden noodzakelijk is.
29/05/20
Wie breekt de macht van de Online Travel Agency’s?
Leisure Brains begrijpt er geen (J)OTA van dat er nog een OTA bestaat…. Ze vragen zich af of omdenken kans van slagen heeft.
13/05/20
Meer marketing? Nu even geen Holland-promotie!
Hans van Leeuwen vindt dat er geen geld moet worden gestoken in Holland Promotie maar juist ondernemers moeten worden ondersteund.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

07/07/20
75% meer pakketreizen verkocht in vergelijking met een week eerder
Er is een stijging te zien van 75% op boekingen van pakketreizen vergeleken met afgelopen week, dat ...
07/07/20
Eigenzinnige campagne voor Limburg
Limburg heeft de toeristische campagne ‘Dit is in Limburg’ gelanceerd. Met de campagne worden gasten verleid op vakantie te gaan in Limburg. Met een uitgekiende strategie.
07/07/20
Kamperen op Archeon met uniek driedaags arrangement
Museumpark Archeon heeft voor het eerst een eigen camping. Het park heeft hiervoor de samenwerking gezicht met Outstanding die normaal gesproken tenten levert voor festivals en evenementen. De camping is alleen te boeken met een driedaags arrangement in de maanden juli en augustus.
07/07/20
Stayokay Maastricht vernieuwd
De vestiging van hostelketen Stayokay in Maastricht is fors gerenoveerd, onder meer tijdens de intel...
06/07/20
6x meer boekingen voor vliegtuig in juni
Nederlanders hebben veel meer vliegtickets gekocht in de afgelopen junimaand, blijkt uit cijfers van...
06/07/20
Impuls Zeeland aangesloten bij Trade and Innovate NL
Trade and Innovate NL, het landelijk netwerk van publieke organisaties dat zich inzet voor de intern...
06/07/20
Varend corso zonder ruchtbaarheid
Met een speciaal ingelaste mini-editie van het Varend Corso Westland is het corsoweekeinde toch niet...
06/07/20
Kampen gaat met animatieteam in de stad werken
Als eerste stad van Nederland presenteert Kampen in de zomervakantie een vast, wekelijks animatieprogramma. Net alsof je op de camping staat.