Geplaatst op: 24-07-2019
Auteur: Redactie
PleisureWorld NRIT

Amsterdam duurste en Zwolle goedkoopste terrasstad

Amsterdam duurste en Zwolle goedkoopste terrasstad

Zwolle is wederom de goedkoopste terrasstad in Nederland en Amsterdam de duurste, mede doordat hier de grootste prijsstijging was. De verhoging van 7,8% betekent dat de consument voor een rondje drank op het terras in de hoofdstad € 27,05 kwijt is (gemiddeld € 3,40 per drankje). Ter vergelijking: een rondje in Zwolle kost gemiddeld € 21,88.


Landelijk steeg dit jaar de prijs voor een rondje terras gemiddeld met 3,1% naar € 23,35, mede beïnvloed door de verhoging van het BTW-tarief. De gemiddelde prijsstijging lijkt mogelijk fors, maar is nog altijd minder dan bijvoorbeeld de prijsstijging in de supermarkten, die het afgelopen jaar de prijzen met gemiddeld 3,8% verhoogden. Deze resultaten zijn afkomstig van de 13de  editie van het terrasonderzoek van Van Spronsen & Partners horeca-advies.

Amsterdam, Den Haag, Haarlem, Den Bosch en Zoetermeer duurste terrassteden

  

Uit het jaarlijks rondje langs de terrassen in de grote steden blijkt dat prijs voor een rondje (2 koffie, 2 fris, 2 bier, en 2 rosé) in Amsterdam voor het vijfde jaar op rij het duurste is. Een rondje kost daar € 27,05, 16% hoger dan het landelijk gemiddelde. Dit is niet verrassend aangezien de vastgoed- en huurprijzen fors hoger liggen dan elders in het land, bovendien is de stad het meest populair onder de toeristen. Het verschil valt overigens nog mee als we het vergelijken met de hotelprijzen, die liggen al jaren circa 23% hoger. De tweede plek op de ranglijst is voor Den Haag, gevolgd door Haarlem en ’s-Hertogenbosch. Opvallend: Zoetermeer klom 4 plekken en completeert de top vijf.

Zwolle, Enschede en Breda de voordeligste steden

  

In Zwolle is een rondje terras, met € 21,88 wederom het goedkoopst. Het verschil tussen de Hanzestad en Amsterdam bedraagt € 5,18, wat neerkomt op 0,65 cent per drankje. Een goedkoop rondje op een terras geef je ook in Enschede en Breda. Daar kost een rondje respectievelijk € 22,03 en € 22,18. Liefhebbers van een glas rosé kunnen het best naar Zwolle en Dordrecht, waar de gemiddelde prijs € 3,69 bedraagt. Het traditionele fluitje is het goedkoopst in Almere (€ 2,40) en in Arnhem kan er voor € 2,21 relatief goedkoop koffie gedronken worden. Naar Enschede ga je toe voor frisdrank, een glaasje cola kost daar € 2,40.



Trends op het terras

  

De twee trends die dit jaar voornamelijk gesignaleerd worden op de Nederlandse terrassen zijn redelijk tegenstrijdig: speciaalbieren en alcoholvrijbieren. De specialbieren worden al enkele jaren genoemd als trend op het terras en hebben hun plek op de menukaart inmiddels veroverd. De consumptie en verkoop van alcoholvrije bieren heeft de afgelopen twee jaar een grote vlucht gemaakt

Verhoging BTW-tarief zorgt voor relatief hoge stijging

  

Een stijging van boven de 3% kwam de afgelopen jaren niet voor tijdens het onderzoek, toch komt het niet helemaal uit de lucht vallen. De verhoging van het BTW-tarief van 6% naar 9% is terug te zien in de prijzen. Deze alcoholvrije dranken stegen met 3,8% tegenover 2,6% voor bier en wijn. De gemiddelde prijsstijging lijkt mogelijk fors, maar is nog altijd minder dan bijvoorbeeld de prijsstijging in de supermarkten, die het afgelopen jaar de prijzen met gemiddeld 3,8% verhoogden. Zonder de verhoging van BTW kwam het rondje terras uit op gemiddeld € 23,07, wat neerkomt op een stijging van 1,9%: de laagste in vijf jaar tijd.

Stijgers & dalers

  

De grootste stijgers dit jaar zijn Zoetermeer, Eindhoven en Apeldoorn. Zij stegen vier plekken. In Zoetermeer is men 5,3% duurder uit dan vorig jaar, in Eindhoven 4,3% en in Apeldoorn 5%. Geen van deze steden kon echter tippen aan de 7,8% prijsstijging in Amsterdam.


Terraskoopkracht in Amsterdam het laagst

  

De ‘terraskoopkracht’ is dit jaar het laagst in Amsterdam. Dit wordt bepaald door het gemiddeld besteedbaar inkomen van de inwoners af te zetten tegen de terrasprijzen. Inwoners in Amsterdam hebben een ‘terraskoopkracht’ van gemiddeld 20 rondjes per week. Breda heeft, net als vorig jaar, de hoogste ‘terraskoopkracht’, daar kan men gemiddeld 25,7 rondjes per week bestellen. De gemiddelde ‘terraskoopkracht’ over alle gemeten steden ligt op 22,2 rondjes per week.

 
Link: https://www.spronsen.com/brancheinfo/terrasonderzoek-2019-zwolle-wederom-goedkoopste-terrasstad/
Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, prijzen
    

||| Blogs |||

06/09/19
Drie misvattingen bij het opzetten van een actie
Consumenten hebben steeds meer behoefte aan een totale beleving en willen hun vrije tijd optimaal be...
12/06/19
Slapen in een gevangenis over de grens!
Slapen in een gevangenis over de grens!
12/06/19 · Horeca · Hans van Leeuwen - Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme | Lees meer
Vandaag deel 2 van mijn vijfdaags avontuur bij onze Oosterburen. We laten ons vermaken en slapen bij het Road Stop Motel in Dortmund.
28/05/19
Op de Duitse Tour langs toeristische Hot Spots
Op de Duitse Tour langs toeristische Hot Spots
28/05/19 · Attractieparken · Dagrecreatie · Horeca · Toerisme · Vakanties · Verblijfsrecreatie · Hans van Leeuwen - Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme | Lees meer
Vandaag start ik met een vijfdaags avontuur voor de ultieme short stay-bestemming bij onze Oosterburen in Noordrijn-Westfalen, een economisch zeer sterke regio met veel inwoners en unieke toeristische hot spots!
28/01/19
Overtoerisme dankzij of ondanks DMO’s?
Overtoerisme dankzij of ondanks DMO’s?
28/01/19 · Beleid · Dagrecreatie · Horeca · Leisure · Hans van Leeuwen - Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme | Lees meer
Het was weer lachen in het vuistje in het najaar met pijn in de portemonnee! Wie op Black Friday no...
14/01/19
Oude strijder
Oude strijder
14/01/19 · Attractieparken · Beleid · Dagrecreatie · Duurzaam toerisme · Horeca · Leisure · Marketing · Natuur · Retail · Sport · Toerisme · Vakanties · Verblijfsrecreatie · Watersport · Hans van Leeuwen - Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme | Lees meer
Er waren mij de laatste jaren al heel wat kwalificaties opgespeld en toch heb ik er weer een nieuw...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

13/09/19
Exclusief voor leden
Omzetgroei horeca zwakt af
De omzet in de horeca stijgt in 2019 naar verwachting met 2% om in 2020 af te zwakken naar een groei van 1,5%. Problematisch is dat het aanbod nog steeds groeit en de koek dus met meer bedrijven moet worden gedeeld.
10/09/19
Exclusief voor leden
Nederlandse hotelmarkt breekt alle records, maar omslagpunt bereikt
De Nederlandse hotelmarkt heeft het afgelopen jaar een absolute piek bereikt, zo blijkt uit onderzoek van Horwath HTL dat is gepubliceerd in het jaarlijkse HOSTA-rapport. De bezettingsgraden, gemiddelde kamerprijzen en omzetten zijn hoger dan ooit tevoren. Een omslagpunt lijkt echter bereikt.
10/09/19
Verloop personeel kost horeca 1,4 miljard euro per jaar
De grote uitstroom van personeel kost de horeca veel geld. Een uitstroom die bij de huidige demografische ontwikkelingen niet vol te houden is.
10/09/19
Wie wint de Brabantse Gastvrijheid Award 2019?
De tien genomineerden van de Brabantse Gastvrijheid Award 2019 zijn bekend gemaakt.
05/09/19
Consument net terug van vakantie? Kans om weer vakantie te laten boeken
Het kan een mooi onderwerp zijn voor vakdag Marketing D-day: de timing van aanbiedingen om vakantie...
02/09/19
Exclusief voor leden
Horeca iets minder positief over de toekomst
Het ondernemersvertrouwen in de horeca daalt, meer ondernemers voorzien een afnemende omzet en personeelsgebrek is nog steeds de grootste belemmering.
30/08/19
Amsterdams kraanwater drinken bij je overnachting in de hoofdstad
In het kader van duurzaamheid heeft Mercure Amsterdam Centre Canal District de handen ineengeslagen...
29/08/19
Deliveroo moet pensioenpremie gaan betalen
Platformbedrijven van de nieuwe economie lopen steeds vaker tegen de regels van de oude economie aan. Zo ook Deliveroo dat stelt dat het een platform is. De kantonrechter is het daar niet mee eens en kwalificeert het bedrijf als een transportbedrijf dat zich moet aansluiten bij het pensioenfonds.
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk