Geplaatst op: 24-07-2019
Auteur: Marc Gerlings

Creatieve producten voor touringcars door studenten

Creatieve producten voor touringcars door studenten

De opleiding toerisme en recreatiemanagement van Hogeschool VIVES campus Brugge en opleiding Thomas More hebben opnieuw goed gescoord tijdens de jaarlijkse wedstrijd ‘Creëer uw eigen autocarreis’ van BAVV & Busworld. VIVES won de prijs in 2017 en 2018. Dit jaar namen enkel VIVES en Thomas More deel, en studenten van beide hogescholen vielen in de prijzen. De branchevereniging vindt het belangrijk dat studenten goed op de hoogte zijn van de kansen voor touringcars.


BAAV is de Beroepsfederatie van Autobus- en Autocarondernemers van Vlaanderen en organiseert Busworld, ’s werelds grootste professionele beurs voor autocar- en autobusconstructeurs en hun toeleveranciers. Het systeem stak dit jaar anders in elkaar: elk groepje studenten kreeg de keuze uit een lijst projecten die door autocarondernemers zelf werden aangeleverd. Zij werkten voor hun gekozen autocarondernemer het voorgestelde project uit. Daarbij kregen zij alleen bestemming, doelgroep en richtprijs op, al de rest hebben ze zelf ingevuld.


Uit beide hogescholen werd er een winnaar gekozen die een prijs krijgt van 1000 euro om te besteden bij hun eigen autocarist, om deel te nemen aan een bestaande reis of om zelf een autocar mee af te huren. Vier studenten van VIVES vielen in de prijzen. Op de foto zie je Jay Vandenbussche, Manon Vandenbriele en Ella Standaert. Ze werkten een reis uit naar de Périgord. "De voornaamste redenen voor de keuze van dit groepje zijn: zeer mooi uitgewerkt en gevarieerd programma, een aantrekkelijke prijs, creatief gebruik van de autocar, mooi uitgewerkte marketing. Bert Patteeuw van Reizen Patteeuw overweegt ook zeker om deze op te nemen in zijn brochure”, aldus de jury van BAAV.


Jay Vandenbussche van VIVES: "De wedstrijd zelf vind ik persoonlijk een goed initiatief en de prijs die beloofd wordt, is een goede motivatie om de opdracht nog beter uit te voeren. Wijzelf hadden niet verwacht dat we zouden winnen en zijn dus heel erg verrast. Natuurlijk voelt het ook wel als een eer aan dat je groep gekozen wordt als de beste uitgewerkte groepsreis.” Ella Standaert: "Na al dat zwoegen en zweten en al het werk dat we erin hebben gestopt is het natuurlijk leuk om daar erkenning voor te krijgen.”

Comer Con Gusto

De winnaar voor Thomas More is het groepje dat Comer Con Gusto heeft uitgewerkt. De argumentatie van de jury: "Aantrekkelijke prijs, doen beroep op een gespecialiseerde reisleider, leuke combinatie Frankrijk – Spanje, gevarieerd programma en veel keuzemogelijkheden, goed uitgewerkte marketing. Hilde van Viamundi zal deze reis eventueel opnemen in haar brochure.”


Inge Serruys, opleidingshoofd van VIVES: "Wij houden eraan om de specifieke eigenheden en uitzonderlijke mogelijkheden van autocarreizen met nadruk in ons lessenpakket op te nemen. Ook de concrete samenwerking met het werkveld is een absolute meerwaarde. Dit project geeft hiervoor zeer concrete praktijkervaring. We zijn zeer trots op de mooie resultaten van onze studenten.”


Jan Deman, secretaris van BAAV: "Wij vinden het zeer belangrijk dat het autocarproduct bij studenten toerisme en recreatie goed gekend is. Zij zullen in de toekomst mee de verkoop van autocarreizen realiseren, en hiervoor is een grondige kennis van het product de beste garantie. Daarenboven zijn de ideeën van deze jonge mensen en de samenwerking met de betrokken partijen inspirerend voor de bedrijven van onze sector.”

Trefwoorden: bus, autocar, opleiding, productontwikkeling

||| Blogs |||

10/10/19
Thoma Cook Failliet. Wie volgt?
Wat kan de Nederlandse taal toch gortdroog zijn. Kil en koel. Terwijl de aankondiging van de onderga...
03/09/19
Duurzame bestemmingen; hoe doe je dat? Op zoek naar ‘pareltjes’ uit de Oostenrijkse Alpen
Veel toeristische bestemming willen het zijn of willen het worden in de toekomst; een duurzame beste...
24/01/19
Is het vijf voor twaalf voor de Vakantiebeurs?
Volgend jaar viert de Vakantiebeurs zijn 50-jarig bestaan. Dat dit concept een 100-jarig jubileum niet gaat halen, mag duidelijk zijn.
13/12/18
Recreatieondernemer: generalist of specialist?
Na de Tweede Wereldoorlog werd het verschijnsel toerisme maatschappelijk steeds belangrijker. Vo...
05/12/18
Sorry wereld. Ik blijf gewoon vliegen.
Het knaagde de laatste tijd een beetje. Gewetenswroeging. Schuldbesef. Duivels dilemma. Boetekleed...



||| Twitter |||

||| Nieuws |||

18/11/19
Voorstel garantiefonds tegen bankroet van vliegmaatschappijen
Jaarlijks zijn duizenden Nederlandse reizigers de dupe van faillissementen van luchtvaartmaatschappi...
15/11/19
 Corendon introduceert als eerste Nederlandse airline: cashless vliegen
Corendon Dutch Airlines vliegt vanaf nu al haar vluchten cashless. Corendon accepteert pin, creditca...
15/11/19
Marco van de Kreeke stopt als directeur Groningen Airport Eelde
Marco van de Kreeke stopt als directeur van Groningen Airport Eelde. Dit zijn hij, de Raad van Commi...
14/11/19
Exclusief voor leden
Ondernemersvertrouwen daalt sterk
Het ondernemersvertrouwen in Nederland is het afgelopen kwartaal sterk gedaald. De daling van het vertrouwen is in de meeste bedrijfstakken terug te zien. In de horeca daalde het ondernemersvertrouwen van 7.4 naar 1.9 en is daarmee nog net positief. Ondernemers in de reisbranche zijn positiever.
13/11/19
Reis & Co groeit met 700 vierkante meter
Op 11 en 12 januari 2020 vindt de zesde editie plaats van Reis&Co Event. Deze consumentenbeurs i...
13/11/19
Veranderingen in winterzonbestemmingen
Egypte is dit jaar wederom in populariteit gestegen ten opzichte van vorig jaar als het gaat om reiz...
12/11/19
Trendrapport Live: Gratis kennismiddag rond Trendrapport
Op maandagmiddag 25 november 2019 organiseren CBS, NBTC Holland Marketing, CELTH en PleisureWorld NRIT bij het CBS in Den Haag het jaarlijkse event Trendrapport Live.
12/11/19
Inschrijving voor Fiets Award 2020 open
Op 28 februari 2020 worden de winnaars van de Fiets Awards 2020 bekend gemaakt. Geïnteresseerde dee...
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk