Campings moeten investeren om te overleven
De Nederlandse kampeersector heeft een prima 2018 achter de rug en ook de vooruitzichten voor 2019 zijn prima. De extra inkomsten die dit genereert, biedt voor campinghouders een goede gelegenheid om investeringen te doen met als doel aantrekkelijk te blijven. Dat schrijft ABN AMRO in haar nieuwste rapport over de sector.
Mede dankzij het mooie zomerweer was 2018 voor de Nederlandse kampeersector een goed jaar. Dat had de sector ook wel nodig na jaren van geleidelijke krimp. Weeronline telde in 2018 maar liefst 93 mooiweekdagen, waar 49 normaal is.
Sterke groei in een neerwaartse trend
In 2018 groeide het aantal campinggasten met 10% naar ruim 4 miljoen. Vooral juli en augustus waren topmaanden met 1,7 miljoen gasten, 10,8% meer dan in 2017. Het aantal overnachtingen groeide in die maanden met 4,8% naar 10,5 miljoen. Vooral het aantal buitenlandse gasten groeide met 13,7% sterk. Dat alles zorgde voor een flink hogere bezettingsgraad. Ondanks de goede cijfers over vorig jaar is de trend in het campingbezoek neerwaarts. Sinds 2013 neemt het aantal overnachtingen in de zomer af en is de goede zomer van 2018 mogelijk niet meer dan een tijdelijke correctie.
Inspelen op veranderende consumentenbehoeften
ABN AMRO constateert in haar rapport dat de dalende tendens van de afgelopen jaren alleen structureel kan worden omgebogen als campings op de veranderende consumentenbehoeften inspelen. Gasten hebben meer te besteden, wensen meer gemak en luxe en kiezen daarom vaker voor vaste accommodaties. Dat kunnen zij doen door relatief kleine investeringen te plegen waarmee het comfort wordt verhoogd, of meer rigoureuze, waardoor het karakter van het oorspronkelijke bedrijf volledig verandert.
Trends en adviezen
Vooruitblikkend op het komende seizoen ziet ABN AMRO diverse trends en kansen. Het staat vast dat in de zeer competitieve markt van kampeerbedrijven grote noodzaak bestaat dat ondernemers zich onderscheiden en blijven vernieuwen. De toename van buitenlandse gasten, de behoefte aan meer comfort en het belang van verduurzaming zijn hierbij de hoofdrichtingen.
- Meer buitenlandse gasten en vooral meer Duitsers betekent meer behoefte aan een hoger kwaliteitsniveau. Duitsers zijn bovendien gevoeliger voor het milieu.
- De internationale groeikansen rijken verder dan alleen gasten uit Duitsland en België. Een relatief nieuwe markt is Oost-Europa. Daar zijn de inkomens inmiddels op een niveau dat een vakantie naar Nederland voor een relatief grote groep tot de opties behoort. In deze landen is bovendien al een kampeercultuur aanwezig.
- De komst van meer buitenlanders en de afname van vaste seizoensplekken is over het algemeen goed nieuws voor het eventueel aanwezige restaurant en overige mogelijkheden op de camping, zoals fietsverhuur en arrangementen.
- Steeds minder mensen hebben een eigen kampeermiddel. Dat vraagt om uitbreiding van verhuureenheden en eventueel een totale overgang waarbij het idee van klassiek kamperen wordt verlaten.
- De hogere bestedingen van de gasten biedt kansen op het inzetten van de transitie van de kampeerplek naar een concept van luxe verhuuraccommodaties. Dit vraagt om de nodige investeringen, maar is noodzakelijk om op de lange termijn aantrekkelijk te blijven. Franse ketens die in Nederland investeren, zetten hier op grote schaal op in.
- Als we ervan uit gaan dat er meer zomerse dagen per jaar komen, dan worden enkele specifieke investeringen aantrekkelijk. Dit betreft bijvoorbeeld attracties als zwembaden, sprayparken of waterglijbanen, de beschikbaarheid van meer schaduwrijke terrassen en kampeerplekken en airco in centrale ruimtes. Een toenemend aantal campings investeert in zonnepanelen.
- De snelle ontwikkeling van techniek vereist dat de kampeersector regelmatig vernieuwingen aanbrengt in het internet en de stroomvoorziening, net als het doen van voortdurende aanpassingen aan onder meer online marketing, de website en de reserveringssoftware.