Geplaatst op: 15-07-2019
Auteur: Marc Gerlings

ACM vraagt bijdrage experts in voorkomen online misleiding

ACM vraagt bijdrage experts in voorkomen online misleiding

Heeft u expertise op het gebied van gedragsbeïnvloeding van consumenten; als wetenschapper, beleidsmaker, belangenbehartiger of als online marketing expert bij een bedrijf? Draag dan bij aan de uitwerking van professionele standaarden voor online gedragsbeïnvloeding. De ACM stelt u graag een aantal vragen over gedragsbeïnvloeding in online beslisomgevingen voor consumenten.


De Autoriteit Consument & Markt (ACM) maakt een leidraad over beïnvloeding van consumenten in online beslisomgevingen. Hoe kiezen consumenten online hun product of dienst en hoe beïnvloedt het bedrijf die keuze door bijvoorbeeld grote knoppen, pop-ups, extra kleuren, vooraf ingevulde keuzes, of tekst? Steeds meer consumenten doen hun aankopen online zoals in webshops, bij vergelijkingssites en mobiele shopping apps. Bedrijven verzamelen gegevens over consumenten die online shoppen. Daarmee zijn zij steeds beter in staat het gedrag van consumenten te sturen.

De ACM wil dat bedrijven, als ze de consumenten online beïnvloeden om bepaalde keuzes te maken, rekening houden met de belangen van die consumenten. En de ACM wil sturingstechnieken die gebaseerd zijn op misleiding en dwang tegengaan. De leidraad zal praktische handvatten bieden waarmee bedrijven de juiste keuzes bij gedragsbeïnvloeding kunnen maken. Om de leidraad zo relevant en actueel mogelijk te maken wil de ACM van verschillende maatschappelijke partijen horen welke actuele ontwikkelingen zij zien en welke opvattingen zij hierover hebben.


De antwoorden op de vragen helpen de ACM om in de leidraad herkenbare en actuele voorbeelden van goede en slechte gedragsbeïnvloeding op te nemen. Ook helpt u de ACM inzicht te krijgen in de vragen die bij vertegenwoordigers van bedrijven en consumenten leven. Hiermee draagt u bij aan een betere bescherming van online consumenten en een eerlijker speelveld voor online ondernemers.


De ACM roept vooral gedrags- en online marketing experts in het bedrijfsleven en de wetenschap op om te reageren, evenals mensen die vanuit branche- of consumentenorganisaties expertise hebben op dit onderwerp. De 11 vragen vindt u hier.

De vragen die de ACM stelt kunt u beantwoorden via beslisonline@acm.nl. U kunt tot 16 augustus 2019 reageren.

De informatie die de ACM verzamelt wordt gebruikt bij het opstellen van de ‘leidraad online beslisomgeving’. Die concept-leidraad verschijnt in het najaar voor consultatie. Eind 2019 verwacht de ACM de definitieve leidraad te kunnen vaststellen.

Topics:Marketing
Trefwoorden: online, marketing, gedrag, beïnvloeding, misleiding
    

||| Blogs |||

11/06/19
Ik google, jij googlet en wij googlen
Ik google, jij googlet en wij googlen
11/06/19 · Marketing · Hanita van der Schaaf | Lees meer
Afgelopen week bracht ik een bezoek aan Google in Amsterdam. Ik was altijd al nieuwsgierig naar de m...
18/03/19
Een community voor marketingvraagstukken?
Een community voor marketingvraagstukken?
18/03/19 · Marketing · Hanita van der Schaaf | Lees meer
Sinds een aantal weken werk ik in het onderwijs. Een totaal andere wereld, in vergelijking met mijn ...
14/01/19
Oude strijder
Oude strijder
14/01/19 · Attractieparken · Beleid · Dagrecreatie · Duurzaam toerisme · Horeca · Leisure · Marketing · Natuur · Retail · Sport · Toerisme · Vakanties · Verblijfsrecreatie · Watersport · Hans van Leeuwen - Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme | Lees meer
Er waren mij de laatste jaren al heel wat kwalificaties opgespeld en toch heb ik er weer een nieuw...
13/12/18
Recreatieondernemer: generalist of specialist?
Na de Tweede Wereldoorlog werd het verschijnsel toerisme maatschappelijk steeds belangrijker. Vo...
06/07/17
De brug over de online generatiekloof
"Stuur maar een appje”, hoor je vaak als mensen in contact willen blijven. Online, social media, ...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

13/08/19
Vliegende mascotte Taiwan Tourism zweeft boven Overijssel
Om de veelzijdigheid van Taiwan te delen en bekendheid in alle windrichtingen te vergroten toert Ta...
13/08/19
Exclusief voor leden
Routeapp Landschap Overijssel 17.500 keer per maand gedownload
Om wandelaars en fietsers te inspireren om er vaker op uit te gaan en meer te ontdekken in het land...
09/08/19
Beleefweek koppelt Limburgse natuur aan streekproducten
De Beleefweek Limburg 2019 laat het Limburgse landschap beleven en streekproducten komen ruim aan b...
07/08/19
Mooie stations bij bekende toeristische steden (+ video)
Met een overtuigende meerderheid hebben treinreizigers en bezoekers 'Hoofdstation' Groningen verkoz...
06/08/19
Exclusief voor leden
Campagne Lekker Fietsen 2019 sterk online en in print
In de maand mei hield Visit Veluwe de campagne Lekker Fietsen. De campagne kreeg veel aandacht onli...
05/08/19
Exclusief voor leden
Varend Corso vaart in 2020 mogelijk door tot Den Haag
Dit jaar keken volgens de opgave van de organisatie van Varend Corso Westland rond de 550.000 mensen...
24/07/19
Exclusief voor leden
Roompot stopt sponsoring wielerploeg
Na vijf jaar stopt Roompot met het investeren in een wielerploeg. Dat betekent dat de huidige ploeg...
24/07/19
Creatieve producten voor touringcars door studenten
De opleiding toerisme en recreatiemanagement van Hogeschool VIVES campus Brugge en opleiding Thomas...
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk