Geplaatst op: 15-07-2019
Auteur: Marc Gerlings

ACM vraagt bijdrage experts in voorkomen online misleiding

ACM vraagt bijdrage experts in voorkomen online misleiding

Heeft u expertise op het gebied van gedragsbeïnvloeding van consumenten; als wetenschapper, beleidsmaker, belangenbehartiger of als online marketing expert bij een bedrijf? Draag dan bij aan de uitwerking van professionele standaarden voor online gedragsbeïnvloeding. De ACM stelt u graag een aantal vragen over gedragsbeïnvloeding in online beslisomgevingen voor consumenten.


De Autoriteit Consument & Markt (ACM) maakt een leidraad over beïnvloeding van consumenten in online beslisomgevingen. Hoe kiezen consumenten online hun product of dienst en hoe beïnvloedt het bedrijf die keuze door bijvoorbeeld grote knoppen, pop-ups, extra kleuren, vooraf ingevulde keuzes, of tekst? Steeds meer consumenten doen hun aankopen online zoals in webshops, bij vergelijkingssites en mobiele shopping apps. Bedrijven verzamelen gegevens over consumenten die online shoppen. Daarmee zijn zij steeds beter in staat het gedrag van consumenten te sturen.

De ACM wil dat bedrijven, als ze de consumenten online beïnvloeden om bepaalde keuzes te maken, rekening houden met de belangen van die consumenten. En de ACM wil sturingstechnieken die gebaseerd zijn op misleiding en dwang tegengaan. De leidraad zal praktische handvatten bieden waarmee bedrijven de juiste keuzes bij gedragsbeïnvloeding kunnen maken. Om de leidraad zo relevant en actueel mogelijk te maken wil de ACM van verschillende maatschappelijke partijen horen welke actuele ontwikkelingen zij zien en welke opvattingen zij hierover hebben.


De antwoorden op de vragen helpen de ACM om in de leidraad herkenbare en actuele voorbeelden van goede en slechte gedragsbeïnvloeding op te nemen. Ook helpt u de ACM inzicht te krijgen in de vragen die bij vertegenwoordigers van bedrijven en consumenten leven. Hiermee draagt u bij aan een betere bescherming van online consumenten en een eerlijker speelveld voor online ondernemers.


De ACM roept vooral gedrags- en online marketing experts in het bedrijfsleven en de wetenschap op om te reageren, evenals mensen die vanuit branche- of consumentenorganisaties expertise hebben op dit onderwerp. De 11 vragen vindt u hier.

De vragen die de ACM stelt kunt u beantwoorden via beslisonline@acm.nl. U kunt tot 16 augustus 2019 reageren.

De informatie die de ACM verzamelt wordt gebruikt bij het opstellen van de ‘leidraad online beslisomgeving’. Die concept-leidraad verschijnt in het najaar voor consultatie. Eind 2019 verwacht de ACM de definitieve leidraad te kunnen vaststellen.

Topics:Marketing
Trefwoorden: online, marketing, gedrag, beïnvloeding, misleiding

||| Blogs |||

06/09/19
Drie misvattingen bij het opzetten van een actie
Consumenten hebben steeds meer behoefte aan een totale beleving en willen hun vrije tijd optimaal be...
11/06/19
Ik google, jij googlet en wij googlen
Ik google, jij googlet en wij googlen
11/06/19 · Marketing · Hanita van der Schaaf | Lees meer
Afgelopen week bracht ik een bezoek aan Google in Amsterdam. Ik was altijd al nieuwsgierig naar de m...
18/03/19
Een community voor marketingvraagstukken?
Een community voor marketingvraagstukken?
18/03/19 · Marketing · Hanita van der Schaaf | Lees meer
Sinds een aantal weken werk ik in het onderwijs. Een totaal andere wereld, in vergelijking met mijn ...
14/01/19
Oude strijder
Oude strijder
14/01/19 · Attractieparken · Beleid · Dagrecreatie · Duurzaam toerisme · Horeca · Leisure · Marketing · Natuur · Retail · Sport · Toerisme · Vakanties · Verblijfsrecreatie · Watersport · Hans van Leeuwen - Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme | Lees meer
Er waren mij de laatste jaren al heel wat kwalificaties opgespeld en toch heb ik er weer een nieuw...
13/12/18
Recreatieondernemer: generalist of specialist?
Na de Tweede Wereldoorlog werd het verschijnsel toerisme maatschappelijk steeds belangrijker. Vo...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

23/01/20
‘THIS IS HOLLAND’ vliegt uit naar China
Na twee succesvolle eerste jaren, vestigt de experience ‘THIS IS HOLLAND’ zich nu in China. Als ...
22/01/20
Exclusief voor leden
Leren bij attractiepark tijdens onderwijsstaking
Wie tijdens de landelijke onderwijsstaking op 30 en 31 januari tóch wil leren, kan terecht bij Tove...
21/01/20
Marketing reizen: handig inspelen op blue monday
Gister was het Blue Monday. Deze maandag van de laatste volle week van januari staat bij het grote p...
20/01/20
Exclusief voor leden
Stevige groei voor Archeo Route Limburg met 22 locaties
Ook in 2020 het aantal locaties op de Archeo Route Limburg flink toenemen. Er komen in 2020 in de ee...
17/01/20
Nederlands tulpenfeest: nationale tulpendag
Op Nationale Tulpendag, morgen zaterdag 18 januari 2019, vindt in Amsterdam de officiële aftrap van...
08/01/20
Provincie tevreden over VisitBrabant
Een mooie opsteker voor VisitBrabant. De provincie Noord-Brabant blijft ook in 2020 investeren in de marketingorganisatie voor destinatie Brabant.
08/01/20
Ahoy wint Rotterdamse marketingprijs
Eventlocatie Rotterdam Ahoy is de winnaar van de 19e Marketing Award Rotterdam. Directeur Jolanda Ja...
03/01/20
RED Online Marketing zet stappen in Frankrijk
RED Online Marketing heeft een kantoor in Frankrijk geopend. Het in onze branche bekende marketingbureau heeft ook al een vestiging in Duitsland.
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk