Geplaatst op: 15-07-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Goed toeristisch jaar voor Overijssel

Goed toeristisch jaar voor Overijssel

Het gaat goed met het toerisme in Overijssel. MarketingOost meet een explosieve groei van het binnenlands en inkomend toerisme. Drie van de vier doelstellingen van Gastvrij Overijssel (2015-2019) zijn in 2018 reeds behaald. Deze highlights en successen en relevante cijfers zijn terug te vinden in het jaarverslag 2018 dat in de vorm van een corporate e-magazine verschenen is.


Drie van de vier doelstellingen van Gastvrij Overijssel voor de periode 2015-2019 zijn  reeds behaald: 15% toename aantal inkomende overnachtingen, € 75 miljoen extra bestedingen en 1.500 extra banen.

Toerisme in cijfers

  

In 2018 werden in Overijssel 7,5 miljoen overnachtingen in logiesaccommodaties geteld. De meeste daarvan op huisjesterreinen (2,9 miljoen) en campings (2,1 miljoen). Het binnenlandse marktaandeel over Overijssel groeide tussen 2015 en 2018 van 8,5% naar 8,6%. Het inkomend toerisme groeide tussen 2017 en 2018 in Overijssel (+9%) sterker dan in heel Nederland (+7%). In 2018 werden 1,2 miljoen overnachtingen van buitenlandse gasten geteld. Tussen 2015 en 2018 groeiden die met maar liefst 59%. In Overijssel wordt 360 miljoen euro aan toerisme besteed, dat levert zo’n 37 duizend banen op. Ten opzichte van 2015 zijn er in Overijssel zo’n 35 honderd banen in toerisme bijgekomen. Per nacht geven verblijfstoeristen gemiddeld 48 euro uit.


 

Highlights en successen

  

Een aantal successen en highlights in het jaar 2018 waren onder meer het winnen van de ‘Citymarketing Award’ en ‘Zet de regio op de kaart Award’ voor de Hanzesteden. Ook werd de pitch gewonnen voor de eerste Global Travel Trade Show en werden 130 internationale touroperators in Zwolle ontvangen. Een groot succes, met een fors aantal nieuwe arrangementen en trade deals tot gevolg. Op het gebied van wandelen en fietsen en het creëren van de digitale belevenis zijn veel projecten onder de noemer Kwaliteitsimpuls Routenetwerken (KIR) afgerond, waarmee een vooroplopende rol in de landelijke Data-alliantie verworven is. MarketingOost en provincie Overijssel hadden een actieve rol bij de eerste Toerisme Top in Deventer en het eerste MarketingOost Symposium werd enthousiast ontvangen en jaarlijks gecontinueerd. Samen met partners en ondernemers is er hard gewerkt om doelstellingen te halen en succesvolle PMPC projecten te realiseren.

Regio- en stadsmarketing, van lokaal naar internationaal

  

Met de kennis van regio- en stadsmarketing wordt Overijssel door MarketingOost in de breedste zin van het woord vermarkt. Samen met ondernemers wordt op een efficiënte en effectieve manier, duurzaam en verantwoord, de regionale economie - waaronder toerisme, recreatie en vrijetijdsbesteding - gestimuleerd. Daarbij wordt bijgedragen aan de welvaart, het welzijn en een harmonieus leefklimaat in de provincie. Met de wereldwijde groei in bezoekersstromen wordt het steeds belangrijker om meer regie te nemen: Destinatie Management. Met Evelyn Borgsteijn, die per 1 september als nieuwe directeur-bestuurder aantreedt, ziet MarketingOost de toekomst vol vertrouwen tegemoet.

 
 
Link: https://www.marketingoost.nl/user/file/highlights,_facts_&_figures_2018_marketingoost.pdf
Trefwoorden: toerisme, binnenlands toerisme, inkomend toerisme, marketing, Overijssel, destinatiemanagement
    

||| Blogs |||

10/09/19
WARNING – VAKANTIESCHAAMTE!
De Wereld Draait Door gaat weer van start. De files zwellen aan. De scholen zijn weer begonnen. De meteorologische zomer is beëindigd. Dan weet je dat het jaarlijkse ritueel van massale volksverhuizingen wederom achter de rug ligt: de vakanties zijn voorbij. Toch zit daar ook een negatief kantje aan.
06/09/19
Drie misvattingen bij het opzetten van een actie
Consumenten hebben steeds meer behoefte aan een totale beleving en willen hun vrije tijd optimaal be...
03/09/19
Duurzame bestemmingen; hoe doe je dat? Op zoek naar ‘pareltjes’ uit de Oostenrijkse Alpen
Veel toeristische bestemming willen het zijn of willen het worden in de toekomst; een duurzame beste...
24/07/19
Het einde van het dagticket komt in zicht. Gelukkig maar!
Tickets van dagattracties worden ieder jaar duurder. Dit is nodig, om de kortingsacties van supermar...
08/07/19
Worden zonvakanties te heet onder onze voeten?
Het weer. Waarschijnlijk na seks het meest gebruikte zoekwoord op Google. Zeker deze week zijn de tr...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

16/09/19
Texelse Hoge Berg icoonlandschap
Tijdens Open Monumentendag afgelopen 14 september is de Texelse Hoge Berg uitgeroepen tot Icoonlands...
16/09/19
Breda gaat Cityhosts Spaanse cursus geven
Gisteren is de Vuelta in Madrid gefinished en kan Nederland zich opmaken voor de start in 2020. Start- en finishplaats Breda maakt zich daar nu al voor op en gaat Cityhosts werven die gratis Spaanse les krijgen.
16/09/19
Keep it Clean day op Camping de Lakens
Zaterdag 21 september staat Camping de Lakens in Bloemendaal geheel in het teken van de nationale ‘Keep it Clean Day’. Dit landelijke initiatief daagt alle Nederlanders uit om een dag lang al het zwerfaval op te ruimen dat ze tegenkomen.
13/09/19
Exclusief voor leden
Omzetgroei horeca zwakt af
De omzet in de horeca stijgt in 2019 naar verwachting met 2% om in 2020 af te zwakken naar een groei van 1,5%. Problematisch is dat het aanbod nog steeds groeit en de koek dus met meer bedrijven moet worden gedeeld.
13/09/19
Exclusief voor leden
Meer festivals trekken minder bezoekers
Nederland telt steeds meer festivals die minder bezoekers moeten verdelen. Wat is er in de markt aan de hand?
13/09/19
Exclusief voor leden
Rotterdam Pride maakt eerste crowdsourcing pride vlag ter wereld
Tijdens de Pride week van 22 t/m 29 september met het thema House of Colours, bouwt Rotterdam Pride ...
13/09/19
Museumjaarkaart en CJP veranderen voorwaarden stilzwijgend verlengen abonnement
Museumkaart en CJP hebben hun werkwijze aangepast nadat de Autoriteit Consument & Markt (ACM) he...
12/09/19
Marketing D-Day: van een zoeker naar een boeker
Donderdag 3 oktober vindt in de inspirerende omgeving van Emesa (Amsterdam) de vakdag Marketing D-Da...
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk