Geplaatst op: 15-07-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Goed toeristisch jaar voor Overijssel

Goed toeristisch jaar voor Overijssel

Het gaat goed met het toerisme in Overijssel. MarketingOost meet een explosieve groei van het binnenlands en inkomend toerisme. Drie van de vier doelstellingen van Gastvrij Overijssel (2015-2019) zijn in 2018 reeds behaald. Deze highlights en successen en relevante cijfers zijn terug te vinden in het jaarverslag 2018 dat in de vorm van een corporate e-magazine verschenen is.


Drie van de vier doelstellingen van Gastvrij Overijssel voor de periode 2015-2019 zijn  reeds behaald: 15% toename aantal inkomende overnachtingen, € 75 miljoen extra bestedingen en 1.500 extra banen.

Toerisme in cijfers

  

In 2018 werden in Overijssel 7,5 miljoen overnachtingen in logiesaccommodaties geteld. De meeste daarvan op huisjesterreinen (2,9 miljoen) en campings (2,1 miljoen). Het binnenlandse marktaandeel over Overijssel groeide tussen 2015 en 2018 van 8,5% naar 8,6%. Het inkomend toerisme groeide tussen 2017 en 2018 in Overijssel (+9%) sterker dan in heel Nederland (+7%). In 2018 werden 1,2 miljoen overnachtingen van buitenlandse gasten geteld. Tussen 2015 en 2018 groeiden die met maar liefst 59%. In Overijssel wordt 360 miljoen euro aan toerisme besteed, dat levert zo’n 37 duizend banen op. Ten opzichte van 2015 zijn er in Overijssel zo’n 35 honderd banen in toerisme bijgekomen. Per nacht geven verblijfstoeristen gemiddeld 48 euro uit.


 

Highlights en successen

  

Een aantal successen en highlights in het jaar 2018 waren onder meer het winnen van de ‘Citymarketing Award’ en ‘Zet de regio op de kaart Award’ voor de Hanzesteden. Ook werd de pitch gewonnen voor de eerste Global Travel Trade Show en werden 130 internationale touroperators in Zwolle ontvangen. Een groot succes, met een fors aantal nieuwe arrangementen en trade deals tot gevolg. Op het gebied van wandelen en fietsen en het creëren van de digitale belevenis zijn veel projecten onder de noemer Kwaliteitsimpuls Routenetwerken (KIR) afgerond, waarmee een vooroplopende rol in de landelijke Data-alliantie verworven is. MarketingOost en provincie Overijssel hadden een actieve rol bij de eerste Toerisme Top in Deventer en het eerste MarketingOost Symposium werd enthousiast ontvangen en jaarlijks gecontinueerd. Samen met partners en ondernemers is er hard gewerkt om doelstellingen te halen en succesvolle PMPC projecten te realiseren.

Regio- en stadsmarketing, van lokaal naar internationaal

  

Met de kennis van regio- en stadsmarketing wordt Overijssel door MarketingOost in de breedste zin van het woord vermarkt. Samen met ondernemers wordt op een efficiënte en effectieve manier, duurzaam en verantwoord, de regionale economie - waaronder toerisme, recreatie en vrijetijdsbesteding - gestimuleerd. Daarbij wordt bijgedragen aan de welvaart, het welzijn en een harmonieus leefklimaat in de provincie. Met de wereldwijde groei in bezoekersstromen wordt het steeds belangrijker om meer regie te nemen: Destinatie Management. Met Evelyn Borgsteijn, die per 1 september als nieuwe directeur-bestuurder aantreedt, ziet MarketingOost de toekomst vol vertrouwen tegemoet.

 
 
Link: https://www.marketingoost.nl/user/file/highlights,_facts_&_figures_2018_marketingoost.pdf
Trefwoorden: toerisme, binnenlands toerisme, inkomend toerisme, marketing, Overijssel, destinatiemanagement

||| Blogs |||

30/06/20
De serieuze business achter prikbordjes
De serieuze business achter prikbordjes
30/06/20 · · Yvonne van den Nieuwenhuizen | Lees meer
Pinterest wordt in Nederland door bedrijven nauwelijks ingezet. Dat is jammer want je kunt er gratis meer dan 3,5 miljoen consumenten mee bereiken. Hoe? Dat lees je in het blog van Yvonne.
29/06/20
Oost west thuis best
Oost west thuis best
29/06/20 · Marketing · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Vrijwel iedereen boven de 40 jaar kan zich de volgende situatie heel goed voor de geest halen. Het i...
29/05/20
Niet doemdenken maar doendenken
Patronen doorbreken is moeilijk. En dat is precies wat er in deze tijden noodzakelijk is.
29/05/20
Wie breekt de macht van de Online Travel Agency’s?
Leisure Brains begrijpt er geen (J)OTA van dat er nog een OTA bestaat…. Ze vragen zich af of omdenken kans van slagen heeft.
13/05/20
Meer marketing? Nu even geen Holland-promotie!
Hans van Leeuwen vindt dat er geen geld moet worden gestoken in Holland Promotie maar juist ondernemers moeten worden ondersteund.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

03/07/20
Corendon stelt vakantievluchten naar Turkije uit
Reisorganisatie Corendon heeft besloten om in ieder geval tot 22 juli geen vakanties naar Turkije ui...
03/07/20
Deense overheid steunt toerisme met kortingen in cultuur en vervoer
Maak de prijs van vervoer en vermaak lager en dan komen de gasten, verwacht de Deense overheid. Vaka...
03/07/20
Tim en Tom Coronel openen nieuwe duo-racer waterglijbaan in Center Parcs De Eemhof
Een leuke en heel toepasselijke openingsactie op Center Parcs de Eemhof. Autocoureurs en tweeling Tim en Tom Coronel openden de nieuwe duo-racer waterglijbaan. Zij werden gevolgd door drie andere tweelingen die op de glijbaan van ruim 85 meter met elkaar raceten om te kijken wie het snelst beneden was.
03/07/20
COVID Risk Model geeft perspectief op evenementen in België
Die slimme Vlamingen van Toerisme Vlaanderen hebben met hulp van diverse partijen het COVID Event Ri...
03/07/20
1,5 miljard euro verlies voor sportsector
De Nederlandse sportsector verliest tot 1 augustus 1,5 miljard euro aan omzet. De inkomstenderving is groter, acuter en directer bij sportondernemers en evenementenorganisatoren, maar ook verenigingen, bonden en het betaald voetbal worden hard getroffen door de coronamaatregelen.
03/07/20
Vinkeveen krijgt nieuw natuurgebied 'Marickenland'
Vinkeveen krijgt er een nieuw natuurgebied bij onder de naam ‘Marickenland’. Dit rietland-natuur...
03/07/20
Harde CBS-cijfers: Vakanties in maart al gehalveerd
Dat Nederlanders in de piek van de coronacrisis niet op vakantie gingen, wisten we allang. Vandaag komt het CBS met de harde cijfers over de eerste coronamaand maart.
03/07/20
Exclusief voor leden
Draagkrachtonderzoek voor Giethoorn, Kinderdijk en Zaanse Schans
Hotspots Giethoorn, Kinderdijk en de Zaanse Schans zijn afgelopen week gestart met een draagkrachtonderzoek. De drie gebieden werken samen met NBTC in het project Hotspots. Het onderzoek wordt uitgevoerd in samenwerking met professor Jan van der Borg van de Katholieke Universiteit Leuven.