Geplaatst op: 10-07-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Hoe kun je de oudere doelgroep aan je binden?

Hoe kun je de oudere doelgroep aan je binden?

Met de demografische ontwikkelingen in het vizier zijn ouderen een groeiende doelgroep. Hoe kunnen Nederlandse dagattracties deze aantrekkelijke doelgroep aan zich binden? Startpagina zocht het uit en initieerde het onderzoek Uitjes 2019. Naast alle relavante informatie over deze doelgroep hebben de onderzoekers ook gevraagd naar de meest favoriete bekende reisgenoot.


Uitjes 2019 is een kwantitatief onderzoek onder 50-plussers  dateind juni 2019 online is uitgevoerd door Bureauvijftig in samenwerking Ruigrok NetPanel in opdracht van Startpagina.nl. Voor het onderzoek zijn 1.104 Nederlanders van vijftig jaar en ouder die wel eens een dagje uit gaan ondervraagd. De deelnemers zijn afkomstig uit het Nationale 50Plus Panel en NetPanel. De steekproef is representatief naar geslacht, leeftijd en opleidingsniveau.


Belangrijkste keuzecriterium is niet het reisgezelschap of de weersomstandigheden maar de kosten. Ouderen noemen ‘redelijke prijzen’ massaal als belangrijkste ingrediënt voor een geslaagd dagje uit. Dat betekent niet dat ze geen geld uitgeven, per dag wordt door een meerderheid meer dan 25 euro uitgegeven en bezoeken ouderen graag de horeca. 

Hoogopgeleiden vaker op pad

  

Zo’n 40 procent van de Nederlandse vijftigplussers gaat eens of meerdere keren per maand een dagje uit. Wat daarbij opvalt, is dat hoogopgeleide ouderen veel vaker op stap zijn dan laagopgeleide ouderen. Zo gaat de helft (50 procent) van de hoogopgeleide vijftigplussers eens of meerdere keren per maand een dagje weg, terwijl dit onder laagopgeleiden slechts 31 procent is.

Meestal met partner op stap

  

Nederlandse ouderen gaan voornamelijk met hun partner op stap (58 procent), al is dit percentage onder tachtigjarigen een stuk lager (34 procent). Zij gaan, mogelijk door het wegvallen van een partner, vaker alleen of met kinderen weg. 

Redelijke prijzen belangrijk

  

Toch is dat reisgezelschap niet de belangrijkste succesfactor voor een uitje; dat zijn de prijzen. Een overgrote meerderheid van de 1.104 ondervraagden (60 procent) vindt ‘redelijke prijzen’ belangrijk voor een geslaagde dag. Mooi weer en reisgezelschap moeten het doen met 51 procent. De grootste groep ouderen (38 procent) spendeert tijdens een dagje uit tussen de 26 en 50 euro, al zit een aanzienlijke groep (29 procent) daar nog boven.


Dat prijzen belangrijk zijn wil overigens niet zeggen dat ouderen de hand angstvallig op de knip houden. Veruit de meeste vijftigplussers (68 procent) bezoeken bij voorkeur de horeca op locatie in plaats van dat ze, uit voornamelijk kostenoverwegingen, eten van huis meenemen – dat doet slechts 24 procent. Een etentje wordt dan ook door 56 procent gezien als de perfecte afsluiting van een dagje uit.

Ergernissen en favoriete reisgenoot

  

Afknappers tijdens uitjes zijn vooral viezigheid en onbeschoft gedrag. Ook ergeren ouderen zich aan drukte, hoge parkeerkosten en onvriendelijk personeel. Om die te ontlopen, bereiden ouderen hun dagjes uit goed voor. Daarbij varen ze voornamelijk op aanbevelingen van vrienden en familie (32 procent) en recensies in kranten en tijdschriften (29 procent). Reisprogramma’s zullen het ook goed doen, aangezien reisjournalist Floortje Dessing uit het onderzoek als meest gewilde reisgenoot naar voren komt. Met 14 procent eindigt zij boven aan de lijst van populairste BN’ers voor een dagje uit. André van Duin eindigt met 9 procent op de tweede plaats.

Link: https://www.startpagina.nl
Trefwoorden: dagrecreatie, demografie, ouderen

||| Blogs |||

03/02/20
Overtoerisme!
Overtoerisme!
03/02/20 · Beleid · Toerisme · Hans van Leeuwen - Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme | Lees meer
Overtoerisme zal ongetwijfeld als een van de meest prominente nieuwkomers in de Dikke Van Dale worde...
31/01/20
Reisvirus
Reisvirus
31/01/20 · Reis & vervoer · Marcel Baltus | Lees meer
Nuchter beschouwd – het is tenslotte nog net Dry January – is het zowel bizar als komisch tegeli...
13/01/20
Eenzijdige beeldvorming
Met veel bombarie trokken boeren op 4 oktober naar De Haag om te protesteren. Aanleiding voor dit pr...
27/12/19
Wat een nepjaar was het eigenlijk…
Het is december 2019. De maand van oliebollen, pepernoten, kerstbomen, kadostress en koffiedik kijke...
13/12/19
Pleasure for all! Hoe gastvrij zijn vrijetijdsbedrijven …?
Nederland heeft 2 miljoen mensen met een beperking. Wat doet de vrijetijdssector om ook deze gasten een warm welkom te heten?

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

21/02/20
Exclusief voor leden
Toerisme levert Vlaanderen meer dan 7 miljard euro op
Toerisme draagt meer dan 7 miljard euro bij aan de Vlaamse economie en is de afgelopen twee jaar met 260 miljoen euro gegroeid.
21/02/20
Green Key voor alle Europese Center Parcs parken
Alle parken van Center Parcs in Europa zijn Green Key gecertificeerd. Wat heeft Center Parcs bereikt?
21/02/20
Exclusief voor leden
Fors omzetverlies luchtvaart voor Coronavirus
De uitbraak van het Cornavirus in China heeft AITA genoopt haar prognose voor de groei van de luchtvaart bij te stellen. Vooral in de regio gaat de omzet van de luchtvaartmaatschappijen scherp omlaag.
21/02/20
Exclusief voor leden
Stedelijk Museum Schiedam voorgedragen voor één miljoen euro subsidie
Het Stedelijk Museum Schiedam wordt vanuit de provincie Zuid-Holland voorgedragen aan het rijk om in...
21/02/20
Immaterieel Erfgoed als toeristische bestemming
Wat zijn de kansen en uitdagingen bij immaterieel erfgoedtoerisme? Dat wordt bekeken tijdens het con...
20/02/20
Stemming en koopbereidheid Nederlandse consument stabiel
De stemming onder Nederlandse consumenten verandert volgens het CBS nauwelijks.
20/02/20
Gelderland heeft forse groene ambities
Gelderland heeft met de Rijksoverheid afgesproken om 10.500 hectare nieuwe natuur aan te leggen voor...
20/02/20
Landgoed Hizzard voor de tweede keer Camperlocatie van het jaar
Landgoed Hizzard in Friesland is door camperaars gekozen tot Camperlocatie van het jaar 2020.