Geplaatst op: 09-07-2019
Auteur: Redactie
NRIT Media

Bijna 30 procent caravans heeft versleten banden

Bijna 30 procent caravans heeft versleten banden

Uit een steekproef van BOVAG blijkt dat bijna 30 procent van de caravans en de helft van de vouwwagens voorzien is van verouderde banden. Het advies van de brancheorganisatie en van diverse verzekeraars luidt om deze banden elke zes jaar te vervangen. In Duitsland geldt deze termijn wettelijk voor alle caravans die zijn gekeurd om maximaal 100 kilometer per uur in plaats van 80 mee te mogen rijden.

Vanwege de eerste vakantieuittocht organiseert BOVAG op vrijdagmiddag 5 juli langs de A2 in Zuid-Limburg bij rustplaats Knuvelkes een kosteloze technische controle van het vakantieverkeer. Daarbij zal speciaal aandacht worden geschonken aan de staat van caravan- en vouwwagenbanden, maar tevens aan de leeftijd en staat van gasslangen.

Bij een eerste controle van bijna 150 caravans en vouwwagens vorige maand op diverse locaties in Midden-Nederland constateerde BOVAG dat bijna 30 procent van de caravans was voorzien van banden die ouder waren dan januari 2013. De fabricagedatum is heel simpel zelf af te lezen van de band, want die staat vermeld met vier cijfers achter de letters DOT. De eerste twee cijfers staan voor de productieweek en de laatste twee voor het productiejaar. Bij de gecontroleerde vouwwagens bleek 50 procent oude banden te hebben. Na verloop van tijd slijt het rubber -ook bij stilstand in de stalling of op een camping- en kunnen er bijvoorbeeld haarscheurtjes ontstaan. Het profiel van de band kan nog helemaal tip-top zijn, maar als de temperatuur in de band tijdens de reis oploopt kunnen de gevolgen van zulke beschadigingen desastreus zijn. Ook bij controles in voorgaande jaren door BOVAG en door de politie bleek dat veel caravaneigenaren weinig aandacht hebben voor de banden.


Gasslangen tijdig vervangen

Net als banden worden gasslangen gemaakt van het natuurproduct rubber en dat gaat er na verloop van tijd in kwaliteit op achteruit, met alle mogelijke gevolgen van dien. Fabrikanten vermelden daarom een uiterste houdbaarheidsdatum op de gasslangen, maar de ervaring leert dat veel vakantiegangers daar geen acht op slaan. Vooral in Duitstalige landen is periodieke controle van de gasinstallatie in een caravan, camper of vouwwagen wettelijk verplicht en sommige campings in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland weigeren kampeerders -ook buitenlandse- op grond van deze bepaling. Het risico op ontploffingen en brand moet tot een minimum worden beperkt en daarom kan tegenwoordig ook in Nederland de zogenaamde G607-keuring volgens Duitse richtlijnen worden uitgevoerd. Een groot aantal caravanbedrijven is daar intussen voor opgeleid en beschikt over de juiste certificeringen, zodat vakantievierders niet ter plekke voor nare verrassingen komen te staan.
 

Trefwoorden: Technische controle, versleten banden caravans

||| Blogs |||

30/11/17
Customer Journey “Teaching 3 weeks on Leisure & Events Management and Tourism in Shanghai”
De pre-exposure fase Een uitnodiging om les te gaan geven als visiting professors bij Shanghai N...
04/03/16
Richting geven aan de groei. Column Jos Vranken
In ieder nummer van Recreatie & Toerisme maakt de redactie ruimte vrij voor een Bedrijfscolumn. ...
23/11/15
Joie de vivre
Joie de vivre
23/11/15 · Onderzoek · Nienke van Boom | Lees meer
Vrijetijd - of ‘leisure’ - wordt vaak geassocieerd met plat vermaak, hedonistisch consumentisme...
16/09/15
Productiviteitsdenken kan te ver gaan
In de afgelopen zomer was ik uitgenodigd voor het bezoeken van een toneelvorstelling op een...
26/05/15
DISCUSS! Visitor pressure in cities only a problem when tourism is not economically important
The Centre of Expertise of Leisure, Tourism Hospitality is doing research on the increasing strain t...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

03/07/20
Harde CBS-cijfers: Vakanties in maart al gehalveerd
Dat Nederlanders in de piek van de coronacrisis niet op vakantie gingen, wisten we allang. Vandaag komt het CBS met de harde cijfers over de eerste coronamaand maart.
03/07/20
Exclusief voor leden
Draagkrachtonderzoek voor Giethoorn, Kinderdijk en Zaanse Schans
Hotspots Giethoorn, Kinderdijk en de Zaanse Schans zijn afgelopen week gestart met een draagkrachtonderzoek. De drie gebieden werken samen met NBTC in het project Hotspots. Het onderzoek wordt uitgevoerd in samenwerking met professor Jan van der Borg van de Katholieke Universiteit Leuven.
01/07/20
Exclusief voor leden
Vakantiebanen zijn er maar wel moeilijker te vinden door corona
Een kwart van de jongeren met een vakantiebaan zegt dat het door corona dit jaar wel moeilijker was een vakantiebaan te vinden.
22/06/20
Nederlandse toeristen zien weinig bezwaar in minimum prijs vliegticket
Onderzoek van Vliegtickets.nl met ruim 2500 respondenten wijst uit dat de meerderheid van de ondervraagden (55%) het geen probleem vindt om een minimumprijs in te stellen. Daarnaast geeft ruim 30% aan dat ze een prijs boven de 80 euro voor een retourticket reëel vinden.
08/06/20
Achteruitgang natuur stoppen daarom rechtszaak tegen de Staat
De stikstofmaatregelen die het kabinet heeft aangekondigd in 2019 en 2020 zijn volgens Greenpeace onvoldoende en in strijd met de wettelijke plicht om stikstofgevoelige natuur te beschermen. Via de rechter wil Greenpeace daarom afdwingen dat de overheid haar verplichtingen nakomt om natuur en biodiversiteit te herstellen en te beschermen. Onder meer wijst de natuurorganisatie naar de matige biodiversiteit in de Natura 2000 gebieden.
12/05/20
De rol van onderzoek in toerisme-gerelateerde milieuvraagstukken
Wat is de rol van onderzoek in beleidsvraagstukken? Harald Buijtendijk onderzocht dat met opvallende resultaten.
30/04/20
CELTH schetst vier scenario’s voor de bezoekerseconomie na de crisis
Op welke wijze en hoe snel kan de vrijetijdssector zich na de crisis herstellen? CELTH verkent daarvoor vier scenario's.
23/03/20
Inkomend toerisme loopt in tweede kwartaal 4,6 miljard euro mis
Door de corornacrisis loopt de Nederlandse economie vanwege wegvallend inkomend toerisme minstens 4,6 miljard euro mis. Zet de crisis tot en met de zomer door dan loopt de schade op tot 9,6 miljard euro.