Geplaatst op: 09-07-2019
Auteur: Redactie
NRIT Media

Bijna 30 procent caravans heeft versleten banden

Bijna 30 procent caravans heeft versleten banden

Uit een steekproef van BOVAG blijkt dat bijna 30 procent van de caravans en de helft van de vouwwagens voorzien is van verouderde banden. Het advies van de brancheorganisatie en van diverse verzekeraars luidt om deze banden elke zes jaar te vervangen. In Duitsland geldt deze termijn wettelijk voor alle caravans die zijn gekeurd om maximaal 100 kilometer per uur in plaats van 80 mee te mogen rijden.

Vanwege de eerste vakantieuittocht organiseert BOVAG op vrijdagmiddag 5 juli langs de A2 in Zuid-Limburg bij rustplaats Knuvelkes een kosteloze technische controle van het vakantieverkeer. Daarbij zal speciaal aandacht worden geschonken aan de staat van caravan- en vouwwagenbanden, maar tevens aan de leeftijd en staat van gasslangen.

Bij een eerste controle van bijna 150 caravans en vouwwagens vorige maand op diverse locaties in Midden-Nederland constateerde BOVAG dat bijna 30 procent van de caravans was voorzien van banden die ouder waren dan januari 2013. De fabricagedatum is heel simpel zelf af te lezen van de band, want die staat vermeld met vier cijfers achter de letters DOT. De eerste twee cijfers staan voor de productieweek en de laatste twee voor het productiejaar. Bij de gecontroleerde vouwwagens bleek 50 procent oude banden te hebben. Na verloop van tijd slijt het rubber -ook bij stilstand in de stalling of op een camping- en kunnen er bijvoorbeeld haarscheurtjes ontstaan. Het profiel van de band kan nog helemaal tip-top zijn, maar als de temperatuur in de band tijdens de reis oploopt kunnen de gevolgen van zulke beschadigingen desastreus zijn. Ook bij controles in voorgaande jaren door BOVAG en door de politie bleek dat veel caravaneigenaren weinig aandacht hebben voor de banden.


Gasslangen tijdig vervangen

Net als banden worden gasslangen gemaakt van het natuurproduct rubber en dat gaat er na verloop van tijd in kwaliteit op achteruit, met alle mogelijke gevolgen van dien. Fabrikanten vermelden daarom een uiterste houdbaarheidsdatum op de gasslangen, maar de ervaring leert dat veel vakantiegangers daar geen acht op slaan. Vooral in Duitstalige landen is periodieke controle van de gasinstallatie in een caravan, camper of vouwwagen wettelijk verplicht en sommige campings in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland weigeren kampeerders -ook buitenlandse- op grond van deze bepaling. Het risico op ontploffingen en brand moet tot een minimum worden beperkt en daarom kan tegenwoordig ook in Nederland de zogenaamde G607-keuring volgens Duitse richtlijnen worden uitgevoerd. Een groot aantal caravanbedrijven is daar intussen voor opgeleid en beschikt over de juiste certificeringen, zodat vakantievierders niet ter plekke voor nare verrassingen komen te staan.
 

Trefwoorden: Technische controle, versleten banden caravans
    

||| Blogs |||

08/04/19
2019: het jaar voor nationaal toeristisch beleid
2019 wordt hét jaar waarin het Rijk haar rol pakt om te sturen op een gebalanceerde ontwikkeling van het inkomende en binnenlands toerisme in Nederland. Een ontwikkeling waarbij economie, samenleving en leefomgeving met elkaar in samenhang worden bekeken. Een ontwikkeling waarin lasten worden gedeeld en bovenal: kansen worden benut!
14/02/19
Iamst(erdam)upid
Iamst(erdam)upid
14/02/19 · Beleid · Toerisme · Han Verheijden | Lees meer
Begin december 2018 zijn de rood-witte "Iamsterdam’ letters van het Museumplein gehaald. Het is ge...
28/01/19
Overtoerisme dankzij of ondanks DMO’s?
Overtoerisme dankzij of ondanks DMO’s?
28/01/19 · Beleid · Dagrecreatie · Horeca · Leisure · Hans van Leeuwen - Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme | Lees meer
Het was weer lachen in het vuistje in het najaar met pijn in de portemonnee! Wie op Black Friday no...
14/01/19
Oude strijder
Oude strijder
14/01/19 · Attractieparken · Beleid · Dagrecreatie · Duurzaam toerisme · Horeca · Leisure · Marketing · Natuur · Retail · Sport · Toerisme · Vakanties · Verblijfsrecreatie · Watersport · Hans van Leeuwen - Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme | Lees meer
Er waren mij de laatste jaren al heel wat kwalificaties opgespeld en toch heb ik er weer een nieuw...
27/12/17
Wake-up call: maak cultuurhistorische binnensteden beleefbaar
De tijd van achteroverleunen is voorbij voor steden met een historisch stadshart. Ook zij moete...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

12/08/19
BOVAG: Verplichte keuring aanhangwagens hard nodig
BOVAG pleit voor een verplichte keuring van aanhangwagens. Directe aanleiding is een inspectie door BOVAG na afloop van de Sneekweek waar keurmeesters gebreken constateerden aan maar liefst 82 procent van de gecontroleerde boottrailers.
08/08/19
Amsterdam pakt foute verhuur fors aan
In de maand juli is in Amsterdam voor bijna 4 ton aan boetes uitgedeeld voor illegale verhuur. ‘J...
07/08/19
Meer maatregelen om in te grijpen bij dominante online platforms
De aanhoudende groei van online platforms biedt duidelijk maatschappelijke voordelen voor mensen en...
05/08/19
Exclusief voor leden
Varend Corso vaart in 2020 mogelijk door tot Den Haag
Dit jaar keken volgens de opgave van de organisatie van Varend Corso Westland rond de 550.000 mensen...
30/07/19
Exclusief voor leden
Lessen uit mega leisureproject Hoog Catharijne?
In het najaar van 2019 presenteert het Centraal Museum in Utrecht Dromen in beton, een tentoonstelli...
26/07/19
Pijnpunten in stedelijke wandelverbindingen niet uit de weg gaan
Wereldwijd hebben steden te maken met grote opgaven als snelle groei, verduurzaming, gezondheid en t...
19/07/19
Turkish Airlines voegt Bali toe aan netwerk
Turkish Airlines heeft vandaag de inaugurele vlucht uitgevoerd van thuishaven Istanbul naar Bali, In...
18/07/19
Exclusief voor leden
Verstedelijking dwingt Rotterdam tot nieuwe keuzes
Wethouder Bas Kurvers schuift vier ontwikkelgebieden naar voren. Daar komen veel leisure ontwikkelingen bij.
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk