Geplaatst op: 03-07-2019
Auteur: Marc Gerlings

Bekende kok die pleit voor lokale producten komt naar Taste Summit 2019

Bekende kok die pleit voor lokale producten komt naar Taste Summit 2019
Aaron Adams. Foto: BBB Maastricht

Eén van de meest invloedrijke chefs van de Verenigde Staten, Aaron Adams, gaat zijn visie op de regionale keuken delen. Adams is keynote spreker op gastronomisch congres TASTE Summit op 8 oktober 2019, tijdens 65ste editie van de horecavakbeurs BBB Maastricht in MECC Maastricht.

Adams is bekend van Netflix documentaire ‘Live and let Live’. Hij gelooft in de Cascadian Cuisine, een beweging waarin alles draait om ambachtelijke productie van eten en drinken en verwerking in de eigen regio.


Cascadian cuisine is een gastronomisch initiatief in het noordwesten van de VS. Hierin draait alles om ambacht en lokale productie tot in de kleinste details. Een nieuwe manier van denken, die in de Verenigde Staten met veel belangstelling wordt gevolgd. Het verstevigt de banden tussen restaurateurs, producenten en de lokale economie.


Coffee? Not on this menu

‘Regionaal’ is in de ogen van de chef-kok Adams ook echt regionaal. In Farm Spirit, zijn eigen (vegan) restaurant in Portland Oregon, wordt uitsluitend gewerkt met lokale producten. Koffie is er niet te krijgen, omdat er nooit een koffiestruik in de buurt van het bedrijf gegroeid heeft. Aaron gaat verder uit van zero waste: alles in zijn keuken is erop gericht dat er nog geen kruimel of schil verloren gaat.


Initiatiefnemer TASTE Summit

Daarnaast sluit de nieuwe manier van denken aan op de visie van Peter Klosse, de initiatiefnemer van TASTE Summit. Klosse is lector Gastronomie aan de Hotel Management School Maastricht en eigenaar van 5-sterren hotel/restaurant de Echoput in Apeldoorn. Peter Klosse:"Het is prima mogelijk om tot een succesvolle restaurantformule te komen met producten die afkomstig zijn van boeren uit de eigen regio”.

Gastronomisch congres TASTE Summit

TASTE Summit is een samenwerking tussen BBB Maastricht, Hotel Management School Maastricht en Beleefweek Limburg. Het doel is om chefs en academici te verbinden, zodat zij samen veel meer voor elkaar kunnen krijgen. Het thema van dit congres is: "De waarde van een smakelijke regio en de toegevoegde waarde voor boeren, producenten en restaurateurs”.

Aaron Adams is keynote speaker op 8 oktober. Registreren kan via https://www.bbbmaastricht.nl/side-events/taste-summit-congres. Een regulier ticket kost € 195,- en biedt tevens toegang tot BBB Maastricht en Folie Culinaire.

Trefwoorden: congres, beurs, keuken, lokaal, horeca, culinair

||| Blogs |||

06/09/19
Drie misvattingen bij het opzetten van een actie
Consumenten hebben steeds meer behoefte aan een totale beleving en willen hun vrije tijd optimaal be...
13/12/18
Recreatieondernemer: generalist of specialist?
Na de Tweede Wereldoorlog werd het verschijnsel toerisme maatschappelijk steeds belangrijker. Vo...
04/10/18
Segregatie of integratie?
Eind juni vond bij mij in de buurt de Champions Trophy voor nationale hockeyteams plaats. Een mooi...
28/06/16
‘Distinctive Dutch story’ voor kastelen en buitenplaatsen
Eén van de speerpunten van NBTC Holland Marketing is het stimuleren van de regionale spreidi...
30/06/15
De Tour de France winnen we niet
Het lijkt wel of we niet erg goed zijn in leren en onthouden. Fouten maken we met regelmaat en hela...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

06/12/19
Exclusief voor leden
Tulp Festival 2020 weer groter met 7 extra locaties
Tulp Festival Amsterdam zet de hoofdstad gedurende de hele maand april 2020 in bloei. Voor het zesde...
06/12/19
Festivals weren zal drugsoverlast niet beperken
In reactie op het intrekken van de vergunning van het Hardshock Festival in Hellendoorn, stelt de Ve...
06/12/19
Rode Kruis Bloesemtocht ontvangt $120.000 mediabudget van Google
De afgelopen weken heeft het Regionaal Bureau voor Toerisme (RBT) Rivierenland zich ingespannen om v...
05/12/19
Exclusief voor leden
650 vrijwilligers nodig voor Songfestival
Gister werden de drie presentatoren bekendgemaakt voor het Songfestival in Rotterdam volgend jaar. V...
04/12/19
Exclusief voor leden
Let op: Glamping 2.0 komt er aan!
De eigenaar van LuxeTenten, investeringsmaatschappij Gladventure, stapt in joint venture RAY Tensile Design. Het eerste resultaat is een verrassende tent: de Gotland.
02/12/19
Exclusief voor leden
Online aankopen blijven maar groeien
Er zit nog steeds groei in het aantal Nederlanders dat online een vakantie of ticket voor een evenement aankoopt.
29/11/19
Beurzen leveren herbruikbare materialen
De proef met hergebruik van overgebleven spullen na een vakbeurs in RAI Amsterdam blijkt zo succesvo...
28/11/19
Video Het Trendrapport in 50 trends
Een video met in vier minuten de 50 opvallendste trends uit het Trendrapport.
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk