Geplaatst op: 03-07-2019
Auteur: Marc Gerlings

Bekende kok die pleit voor lokale producten komt naar Taste Summit 2019

Bekende kok die pleit voor lokale producten komt naar Taste Summit 2019
Aaron Adams. Foto: BBB Maastricht

Eén van de meest invloedrijke chefs van de Verenigde Staten, Aaron Adams, gaat zijn visie op de regionale keuken delen. Adams is keynote spreker op gastronomisch congres TASTE Summit op 8 oktober 2019, tijdens 65ste editie van de horecavakbeurs BBB Maastricht in MECC Maastricht.

Adams is bekend van Netflix documentaire ‘Live and let Live’. Hij gelooft in de Cascadian Cuisine, een beweging waarin alles draait om ambachtelijke productie van eten en drinken en verwerking in de eigen regio.


Cascadian cuisine is een gastronomisch initiatief in het noordwesten van de VS. Hierin draait alles om ambacht en lokale productie tot in de kleinste details. Een nieuwe manier van denken, die in de Verenigde Staten met veel belangstelling wordt gevolgd. Het verstevigt de banden tussen restaurateurs, producenten en de lokale economie.


Coffee? Not on this menu

‘Regionaal’ is in de ogen van de chef-kok Adams ook echt regionaal. In Farm Spirit, zijn eigen (vegan) restaurant in Portland Oregon, wordt uitsluitend gewerkt met lokale producten. Koffie is er niet te krijgen, omdat er nooit een koffiestruik in de buurt van het bedrijf gegroeid heeft. Aaron gaat verder uit van zero waste: alles in zijn keuken is erop gericht dat er nog geen kruimel of schil verloren gaat.


Initiatiefnemer TASTE Summit

Daarnaast sluit de nieuwe manier van denken aan op de visie van Peter Klosse, de initiatiefnemer van TASTE Summit. Klosse is lector Gastronomie aan de Hotel Management School Maastricht en eigenaar van 5-sterren hotel/restaurant de Echoput in Apeldoorn. Peter Klosse:"Het is prima mogelijk om tot een succesvolle restaurantformule te komen met producten die afkomstig zijn van boeren uit de eigen regio”.

Gastronomisch congres TASTE Summit

TASTE Summit is een samenwerking tussen BBB Maastricht, Hotel Management School Maastricht en Beleefweek Limburg. Het doel is om chefs en academici te verbinden, zodat zij samen veel meer voor elkaar kunnen krijgen. Het thema van dit congres is: "De waarde van een smakelijke regio en de toegevoegde waarde voor boeren, producenten en restaurateurs”.

Aaron Adams is keynote speaker op 8 oktober. Registreren kan via https://www.bbbmaastricht.nl/side-events/taste-summit-congres. Een regulier ticket kost € 195,- en biedt tevens toegang tot BBB Maastricht en Folie Culinaire.

Trefwoorden: congres, beurs, keuken, lokaal, horeca, culinair

||| Blogs |||

30/06/20
De serieuze business achter prikbordjes
De serieuze business achter prikbordjes
30/06/20 · · Yvonne van den Nieuwenhuizen | Lees meer
Pinterest wordt in Nederland door bedrijven nauwelijks ingezet. Dat is jammer want je kunt er gratis meer dan 3,5 miljoen consumenten mee bereiken. Hoe? Dat lees je in het blog van Yvonne.
29/06/20
Oost west thuis best
Oost west thuis best
29/06/20 · Marketing · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Vrijwel iedereen boven de 40 jaar kan zich de volgende situatie heel goed voor de geest halen. Het i...
29/05/20
Niet doemdenken maar doendenken
Patronen doorbreken is moeilijk. En dat is precies wat er in deze tijden noodzakelijk is.
29/05/20
Wie breekt de macht van de Online Travel Agency’s?
Leisure Brains begrijpt er geen (J)OTA van dat er nog een OTA bestaat…. Ze vragen zich af of omdenken kans van slagen heeft.
13/05/20
Meer marketing? Nu even geen Holland-promotie!
Hans van Leeuwen vindt dat er geen geld moet worden gestoken in Holland Promotie maar juist ondernemers moeten worden ondersteund.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

03/07/20
Corendon stelt vakantievluchten naar Turkije uit
Reisorganisatie Corendon heeft besloten om in ieder geval tot 22 juli geen vakanties naar Turkije ui...
03/07/20
Deense overheid steunt toerisme met kortingen in cultuur en vervoer
Maak de prijs van vervoer en vermaak lager en dan komen de gasten, verwacht de Deense overheid. Vaka...
03/07/20
Tim en Tom Coronel openen nieuwe duo-racer waterglijbaan in Center Parcs De Eemhof
Een leuke en heel toepasselijke openingsactie op Center Parcs de Eemhof. Autocoureurs en tweeling Tim en Tom Coronel openden de nieuwe duo-racer waterglijbaan. Zij werden gevolgd door drie andere tweelingen die op de glijbaan van ruim 85 meter met elkaar raceten om te kijken wie het snelst beneden was.
03/07/20
COVID Risk Model geeft perspectief op evenementen in België
Die slimme Vlamingen van Toerisme Vlaanderen hebben met hulp van diverse partijen het COVID Event Ri...
03/07/20
1,5 miljard euro verlies voor sportsector
De Nederlandse sportsector verliest tot 1 augustus 1,5 miljard euro aan omzet. De inkomstenderving is groter, acuter en directer bij sportondernemers en evenementenorganisatoren, maar ook verenigingen, bonden en het betaald voetbal worden hard getroffen door de coronamaatregelen.
03/07/20
Vinkeveen krijgt nieuw natuurgebied 'Marickenland'
Vinkeveen krijgt er een nieuw natuurgebied bij onder de naam ‘Marickenland’. Dit rietland-natuur...
03/07/20
Harde CBS-cijfers: Vakanties in maart al gehalveerd
Dat Nederlanders in de piek van de coronacrisis niet op vakantie gingen, wisten we allang. Vandaag komt het CBS met de harde cijfers over de eerste coronamaand maart.
03/07/20
Exclusief voor leden
Draagkrachtonderzoek voor Giethoorn, Kinderdijk en Zaanse Schans
Hotspots Giethoorn, Kinderdijk en de Zaanse Schans zijn afgelopen week gestart met een draagkrachtonderzoek. De drie gebieden werken samen met NBTC in het project Hotspots. Het onderzoek wordt uitgevoerd in samenwerking met professor Jan van der Borg van de Katholieke Universiteit Leuven.