Geplaatst op: 21-06-2019
Auteur: Redactie
NRIT Media

Helft Nederlanders bereid meer te betalen voor ‘duurzamer ticket’

Helft Nederlanders bereid meer te betalen voor ‘duurzamer ticket’

Bijna 50 procent van de Nederlanders is bereid om extra geld te betalen voor een vlucht om het negatieve effect op het milieu te compenseren. Zo’n 30 procent van de mensen is zelfs bereid om daar per ticket meer dan 25 euro extra voor te betalen. Dat blijkt uit onderzoek van Vliegtickets.nl.


Meer dan 25 euro extra is een groot bedrag, maar 94,4 procent van de ondervraagden vindt het dan ook belangrijk om bij te dragen aan een duurzamere wereld. Een nog groter gedeelte van de ondervraagden (94,8 procent) is zich bewust van het effect dat vliegen heeft op het milieu. 38,5 procent van de mensen is vanuit dat perspectief dan ook van plan in de toekomst minder vliegreizen te maken. Het grootste gedeelte van de ondervraagden, 44,4 procent, blijft echter nog net zo vaak vliegreizen maken en 39,2 procent overweegt ook geen ander vervoersmiddel, zoals het openbaar vervoer voor reizen buiten Nederland.


Niet voldoende informatie

Hoewel we dus bijna allemaal weten dat vliegen niet bepaald goed voor het milieu is, vindt maar liefst 69,9 procent van de ondervraagden dat zij niet voldoende informatie krijgen over milieumaatregelen vanuit luchtvaartmaatschappijen. Meer dan een derde van de mensen (35,3 procent) weet bijvoorbeeld ook niet dat je negatieve milieueffecten van je vlucht kunt compenseren.


Op de vraag waarin luchtvaartmaatschappijen hun bijdrage op het gebied van duurzaamheid kunnen verbeteren, antwoordt 36,8 procent met het verminderen van CO2-uitstoot. 24,9 procent vindt dat luchtvaartmaatschappijen aan het biobrandstof moeten, 22,7 procent dat zij meer gebruik moeten maken van duurzame producten en 21,1 procent vindt dat de maatschappijen iets aan het afval moeten doen. Ruim een kwart van de ondervraagden (26,7 procent) kiest enkel voor airlines die actief aan milieucompensatie doen.


Trees for All

Aan de hand van de uitkomsten van dit onderzoek heeft Vliegtickets.nl de samenwerking met voormalig partner Trees for All nieuw leven ingeblazen. Trees 4 All zet zich in voor duurzame projecten om CO2-uitstoot te compenseren.

Link: https://www.vliegticket.nl/, https://www.treesforall.nl/
Trefwoorden: Onderzoek, duurzaam, ticket
    

||| Blogs |||

30/11/17
Customer Journey “Teaching 3 weeks on Leisure & Events Management and Tourism in Shanghai”
De pre-exposure fase Een uitnodiging om les te gaan geven als visiting professors bij Shanghai N...
04/03/16
Richting geven aan de groei. Column Jos Vranken
In ieder nummer van Recreatie & Toerisme maakt de redactie ruimte vrij voor een Bedrijfscolumn. ...
23/11/15
Joie de vivre
Joie de vivre
23/11/15 · Onderzoek · Nienke van Boom | Lees meer
Vrijetijd - of ‘leisure’ - wordt vaak geassocieerd met plat vermaak, hedonistisch consumentisme...
16/09/15
Productiviteitsdenken kan te ver gaan
In de afgelopen zomer was ik uitgenodigd voor het bezoeken van een toneelvorstelling op een...
26/05/15
DISCUSS! Visitor pressure in cities only a problem when tourism is not economically important
The Centre of Expertise of Leisure, Tourism Hospitality is doing research on the increasing strain t...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

16/08/19
Exclusief voor leden
Personeelstekort sterk voelbaar, ook in leisure
Nog steeds ervaart een kwart van de bedrijven belemmeringen bij het uitoefenen van de bedrijfsactiv...
12/08/19
Criminelen volgen toeristen
Zakkenrollers verleggen in de zomer hun werkterrein naar de kust.
31/07/19
ProRail wil stations zonder rokers
Als het aan beheerorganisatie ProRail ligt, dan worden de stations rookvrij. Op dit moment is het a...
22/07/19
Sterke toename verdrinkingen in 2018
In 2018 verdronken 112 inwoners van Nederland, 27 meer dan in 2017. Deze toename is alleen bij pers...
19/07/19
Exclusief voor leden
Jongeren minder, ouderen juist gelukkiger
Hoe hebben geluk en tevredenheid van de Nederlandse bevolking zich tussen 1997 en 2018 ontwikkeld?
17/07/19
Munckhof behaalt trede 3 op Prestatieladder Socialer Ondernemen
Munckhof heeft Trede 3 behaald op de Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO). Uit de onafhankelijk...
17/07/19
8,5 procent internetgebruikers geraakt door fraude
In 2018 gaf 8,5 procent van de internetgebruikers van 12 jaar of ouder aan in de afgelopen twaalf m...
10/07/19
Exclusief voor leden
Consumptie Nederlanders blijft sterk achter
De consumptie van Nederlanders blijft al jaren achter bij die van inwoners van ons omringende landen. Het is dan ook niet zo verwonderlijk dat steeds meer Nederlandse toeristische bedrijven zich op het buitenland richten.
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk