Geplaatst op: 21-06-2019
Auteur: Marc Gerlings

50% Nederlanders moet nog zomervakantie 2019 boeken

50% Nederlanders moet nog zomervakantie 2019 boeken
Hoeveel ruimte biedt de markt van zomervakanties? Met nog een paar weken voordat de scholen dichtgaan voor de zomervakantie hield branchevereniging ANVR een onderzoek. Bijna de helft van de Nederlandse vakantiegangers heeft de intentie om de komende maanden nog een vakantie te boeken, en dan vooral een strandvakantie of stedentrip. Terwijl ook de helft aangeeft zijn reis 6 tot 3 maanden van tevoren te hebben geboekt. Dat de vakantieganger daarbij voor ‘veilig’ gaat blijkt, want ruim 75% laat weten bij het bepalen van de reisbestemming àltijd rekening te houden met de veiligheidsrisico’s en ook de gezondheidsadviezen op te volgen. Zo’n 10% legt deze adviezen naast zich neer.

Gisteravond, tijdens de jaarlijkse 'Travel BBQ at the Beach' voor zo'n 350 reisprofessionals, maakte ANVR-topman Frank Oostdam deze cijfers bekend. De ANVR laat GfK jaarlijks een onderzoek uitvoeren onder 1100 consumenten om meer te weten te komen over het boekingsgedrag van vakantiegangers.

Nu, aan de vooravond van de voor velen 'grote vakantie', blijkt dat de Nederlandse vakantieganger vooral voor gemak gaat; het overgrote deel (40%) boekt een complete pakketreis en slechts 1% gaat 'op de bonnefooi'. We pakken dan vooral het vliegtuig (57%) naar onze bestemming om lekker te ontspannen (31%), cultuur op te snuiven (23%) of gezellig met vrienden onze vrijetijd door te brengen (16%), blijkt uit het onderzoek.

Oostdam: "Dat de ANVR en de bij haar aangesloten reisondernemingen al jaren werken aan 'verantwoord toerisme' lijkt nu ook meer en meer de consument te bereiken. 60% geeft aan in meer of mindere mate rekening te houden met de gevolgen voor het milieu bij het boeken van een vakantie."

Gemiddeld duurt onze vakantie zo'n 11 dagen en geven we daarvoor ruim € 1800 uit. 60% van de ondervraagden geeft aan hiervoor zijn welverdiende vakantiegeld te gebruiken, maar gaat ook voor zekerheid. Meer dan de helft vindt het belangrijk dat een reisonderneming is aangesloten bij SGR en ANVR, waarbij mannen daar meer waarde aan hechten dan vrouwen.
Trefwoorden: reizen, boeken, verwachting 2019

CELTH
 





||| Nieuws |||

27/03/24
Uitbreiding KLM-busdienst
Vanaf 31 maart wordt de KLM-busdienst Nijmegen – Arnhem - Schiphol uitgebreid met één extra dienst naar dagelijks twee omlopen.
27/03/24
Exclusief voor leden
Drie Van Goghs lang te zien in Rijksmuseum Amsterdam
Het Rijksmuseum krijgt drie extra troeven in handen, drie Van Goghs. Het museum is vaak een onderdeel voor de vele toeristen die naar Nederland komen. Zij willen vast ook graag die langdurige bruiklenen zien.
26/03/24
Booking.com stopt duurzaam reisprogramma na gesprek met ACM
Reiswebsite Booking.com heeft na gesprekken met de Autoriteit Consument & Markt (ACM) besloten het zogenoemde Travel Sustainable (voorheen: Duurzaam Reizen) programma offline te halen per 25 maart.
25/03/24
Exclusief voor leden
Hotel Noordsee sluit zich aan bij Fletcher
Hotelketen ziet een wens in vervulling gaan met een hotel op Waddeneiland Ameland. Per 1 april zal bij Hotel Noordsee de vlag van Fletcher Hotels in top gaan.
25/03/24
Toerisme Award voor GeoFort
Ondernemer Willemijn Simon van Leeuwen heeft de Toerisme Award gewonnen. Ze kreeg de award uitgereikt op de opening van het toeristisch seizoen in Rivierenland. De DMO vierde een extra feestje vanwege het 20-jarig bestaan.
25/03/24
Exclusief voor leden
Goed toeristisch jaar voor Royal Delft
Dat het inkomend toerisme in 2023 weer volop draaide zagen ze ook bij Royal Delft. De bezoekersaantallen en omzet groeiden fors. Het bedrijf richt zich met een unieke propositie op de toeristische markt.
22/03/24
Exclusief voor leden
Wereldreistrends
Een interessant onderzoek van Skyscanner die het recente boekgedrag van reizigers wereldwijd in kaart heeft gebracht. Ze rapporteren over reisplannen voor de periode juni-augustus 2024 en spiltsen die uit naar regio.
22/03/24
Drenthe lanceert campagne: Dit is de kracht van Oer
Marketing Drenthe heeft de multimediale campagne 'Dit is de kracht van Oer' gelanceerd. De campagne richt zich op het Drentse landschap als perfecte plek om te ontsnappen aan de drukte van alledag en de wereld even op pauze te zetten. Doelgroep zijn stellen van 35 jaar en ouder met een interesse in natuur en cultuur.

||| Agenda |||

18/04/24
18/04/24 t/m 18-04-24: TRENDCONGRES 2024
Op donderdag 18 april 2024 organiseert NRIT samen met de opleidingen Tourism Management van de Neder...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...