Geplaatst op: 18-06-2019
Auteur: Redactie
PleisureWorld NRIT

Gemeente moet alle kosten doorberekenen in tarief eigen jachthaven

Gemeente moet alle kosten doorberekenen in tarief eigen jachthaven
Bron: Pixabay

De gemeente Hellevoetsluis mag geen vaste ligplaatsen voor bootbezitters meer aanbieden zonder de gemaakte kosten volledig door te berekenen. Dat is de uitspraak van het College van Beroep voor het Bedrijfsleven in een hoger beroep dat de gemeente Hellevoetsluis aanspande tegen de Autoriteit Consument en Markt.


Hierbij komt een eind aan de oneerlijke concurrentie tussen de gemeentelijke ligplaatsen en Marina Hellevoetsluis. HISWA Vereniging, ondernemersorganisatie van de jachtbouw en watersport, pleit voor een gelijk speelveld tussen ondernemers en gemeenten en roept overheden op zich te heroriënteren op haar taken.

Gevolgen voor alle gemeentelijke jachthavens

  

De uitspraak heeft gevolgen voor alle jachthavens in Nederland die hinder ondervinden van gemeentelijke exploitaties waarbij de gemaakte kosten niet goed doorberekend worden. Alex de Boom, eigenaar van Marina Hellevoetsluis, deed vijf jaar geleden een melding bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Wat volgde was een jarenlange juridische strijd tussen de gemeente en de ACM. De gemeente bleef volharden in de lage tarieven waar Marina Hellevoetsluis schade van ondervond. De Boom is opgelucht: "Het is enorm frustrerend en kostbaar om vijf jaar te procederen over een kwestie die op basis van gezond verstand en behoorlijk bestuur feitelijk niet aan de orde zou moeten zijn. Ik hoop dat er nu snel een uitnodiging van de gemeente komt om definitieve afspraken hierover te maken. En laat verder deze uitspraak ervoor zorgen dat gemeenten stoppen met ondernemertje spelen met overheidsgeld.” 

Overtreding Mededingingswet

  

De ACM oordeelde eerder al dat de gemeente Hellevoetsluis niet alle gemaakte kosten doorberekent in de ligplaatstarieven en daarmee de Mededingingswet en de Wet Markt en Overheid overtreedt. Onder meer omdat de gemeente de (grond)waarde van de ligplaatsen niet meerekende en geen rekening hield met kosten voor onderhoud van kades en sluizen, het uitbaggeren van de haven en het bedienen van bruggen en sluizen. Daardoor was het gemiddelde tarief van de gemeente 20 tot 30% lager dan de naastgelegen jachthaven. De gemeente zou een deel van de kosten naar rato door moeten berekenen aan de ligplaatshouders en de dekking niet alleen uit de gemeentebegroting halen.

Herbezinnen op gemeentelijke taken

  

Stijn Boode, manager afdeling recreatie bij HISWA: "HISWA Vereniging is in principe niet negatief over het aanbieden van ligplaatsen door gemeenten. Met name passantenplekken zijn een welkome aanvulling voor watersporters. Concurrentie hoort natuurlijk bij ondernemen. Maar concurrentie waarbij een gemeente een product levert dat door ondernemers wordt aangeboden en dan ook nog eens ver onder de kostprijs, dat klopt gewoon niet. We weten dat er in Nederland tientallen voorbeelden van zijn. Gemeenten moeten de afweging maken waarom ze als overheid überhaupt vaste ligplaatsen willen aanbieden. Het gaat immers ten koste van overheidstaken voor de eigen inwoners, zoals zorg en welzijn en maatschappelijke voorzieningen als de bibliotheek en het zwembad.”

 

HISWA Vereniging roept watersportbedrijven op die vergelijkbare concurrentie van gemeentelijke ligplaatsen of andere overheidsdiensten in het economisch verkeer ondervinden, zich te melden.

 
Topics:Watersport
Trefwoorden: watersport, jachthavens, oneerlijke concurrentie, overheid, gemeente

||| Blogs |||

14/11/19
Naar toekomstgerichte bewuste bestemmingen
Column van Menno Stokman (CELTH) over de nieuwe rol van de gastvrijheidsindustrie
22/10/19
Pleasure for all; ook Amerikaanse toestanden in Nederland …?
Autistische Amerikaan klaagt Disney aanDe Tampabay Times kopt op 2 oktober jl. ‘Man with Auti...
10/10/19
Thoma Cook Failliet. Wie volgt?
Wat kan de Nederlandse taal toch gortdroog zijn. Kil en koel. Terwijl de aankondiging van de onderga...
10/09/19
WARNING – VAKANTIESCHAAMTE!
De Wereld Draait Door gaat weer van start. De files zwellen aan. De scholen zijn weer begonnen. De meteorologische zomer is beëindigd. Dan weet je dat het jaarlijkse ritueel van massale volksverhuizingen wederom achter de rug ligt: de vakanties zijn voorbij. Toch zit daar ook een negatief kantje aan.
06/09/19
Drie misvattingen bij het opzetten van een actie
Consumenten hebben steeds meer behoefte aan een totale beleving en willen hun vrije tijd optimaal be...



||| Twitter |||

||| Nieuws |||

20/11/19
Alexander van der Doorn verkozen tot beste praktijkopleider van Nederland 2019
Alexander van der Doorn, Talent Trainer bij de Kennemer Duincampings, is verkozen tot beste praktijk...
20/11/19
Roompot voegt 21 parken van Sandaya toe
Roompot heeft 21 vakantieparken van de Franse keten Sandaya aan haar aanbod toegevoegd. De 4- en 5- sterren parken in Frankrijk, Spanje en België zijn vanaf 2020 via Roompot boekbaar.
20/11/19
Luchtvaart stoot steeds meer broeikasgassen uit
De luchtvaartsector slaagt er niet in de emissies van broeikasgassen terug te dringen.
20/11/19
Virgin tweede cruiseschip valt op in het ontwerp
Virgin Voyages, het nieuwe lifestyle-merk dat de reisbranche wakker schudt, heeft aangekondigd dat h...
20/11/19
Varend Corso naar eerste weekend juli 2020
Varend Corso Westland verhuist op de evenementenkalender en zal in het eerste weekend van juli, van ...
20/11/19
Exclusief voor leden
Sunparks De Haan verandert in Center Parcs en krijgt facelift
Sunparks De Haan aan zee in België krijgt een uitgebreide facelift en wordt omgetoverd tot Center P...
19/11/19
Exclusief voor leden
Jora Vision betrokken bij attractie Snorri Touren
Aanstaande zaterdag 23 november 2019, de eerste dag van de winteropenstelling van attractiepark Euro...
19/11/19
ANWB Reizen nieuwe partner van Travel Impact Lab
ANWB Reizen heeft zich aangesloten bij het Travel Impact Lab. Travel Impact Lab is blij met haar nieuwste partner ANWB Reizen. Travel Impact Lab heeft de missie om te zorgen dat de reisbranche innoveert. Zo kunnen reisorganisaties meebewegen met snel veranderde markt, technische ontwikkelingen en natuurlijk de behoefte van de klant.
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk