Geplaatst op: 18-06-2019
Auteur: Redactie
PleisureWorld NRIT

Gemeente moet alle kosten doorberekenen in tarief eigen jachthaven

Gemeente moet alle kosten doorberekenen in tarief eigen jachthaven
Bron: Pixabay

De gemeente Hellevoetsluis mag geen vaste ligplaatsen voor bootbezitters meer aanbieden zonder de gemaakte kosten volledig door te berekenen. Dat is de uitspraak van het College van Beroep voor het Bedrijfsleven in een hoger beroep dat de gemeente Hellevoetsluis aanspande tegen de Autoriteit Consument en Markt.


Hierbij komt een eind aan de oneerlijke concurrentie tussen de gemeentelijke ligplaatsen en Marina Hellevoetsluis. HISWA Vereniging, ondernemersorganisatie van de jachtbouw en watersport, pleit voor een gelijk speelveld tussen ondernemers en gemeenten en roept overheden op zich te heroriënteren op haar taken.

Gevolgen voor alle gemeentelijke jachthavens

  

De uitspraak heeft gevolgen voor alle jachthavens in Nederland die hinder ondervinden van gemeentelijke exploitaties waarbij de gemaakte kosten niet goed doorberekend worden. Alex de Boom, eigenaar van Marina Hellevoetsluis, deed vijf jaar geleden een melding bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Wat volgde was een jarenlange juridische strijd tussen de gemeente en de ACM. De gemeente bleef volharden in de lage tarieven waar Marina Hellevoetsluis schade van ondervond. De Boom is opgelucht: "Het is enorm frustrerend en kostbaar om vijf jaar te procederen over een kwestie die op basis van gezond verstand en behoorlijk bestuur feitelijk niet aan de orde zou moeten zijn. Ik hoop dat er nu snel een uitnodiging van de gemeente komt om definitieve afspraken hierover te maken. En laat verder deze uitspraak ervoor zorgen dat gemeenten stoppen met ondernemertje spelen met overheidsgeld.” 

Overtreding Mededingingswet

  

De ACM oordeelde eerder al dat de gemeente Hellevoetsluis niet alle gemaakte kosten doorberekent in de ligplaatstarieven en daarmee de Mededingingswet en de Wet Markt en Overheid overtreedt. Onder meer omdat de gemeente de (grond)waarde van de ligplaatsen niet meerekende en geen rekening hield met kosten voor onderhoud van kades en sluizen, het uitbaggeren van de haven en het bedienen van bruggen en sluizen. Daardoor was het gemiddelde tarief van de gemeente 20 tot 30% lager dan de naastgelegen jachthaven. De gemeente zou een deel van de kosten naar rato door moeten berekenen aan de ligplaatshouders en de dekking niet alleen uit de gemeentebegroting halen.

Herbezinnen op gemeentelijke taken

  

Stijn Boode, manager afdeling recreatie bij HISWA: "HISWA Vereniging is in principe niet negatief over het aanbieden van ligplaatsen door gemeenten. Met name passantenplekken zijn een welkome aanvulling voor watersporters. Concurrentie hoort natuurlijk bij ondernemen. Maar concurrentie waarbij een gemeente een product levert dat door ondernemers wordt aangeboden en dan ook nog eens ver onder de kostprijs, dat klopt gewoon niet. We weten dat er in Nederland tientallen voorbeelden van zijn. Gemeenten moeten de afweging maken waarom ze als overheid überhaupt vaste ligplaatsen willen aanbieden. Het gaat immers ten koste van overheidstaken voor de eigen inwoners, zoals zorg en welzijn en maatschappelijke voorzieningen als de bibliotheek en het zwembad.”

 

HISWA Vereniging roept watersportbedrijven op die vergelijkbare concurrentie van gemeentelijke ligplaatsen of andere overheidsdiensten in het economisch verkeer ondervinden, zich te melden.

 
Topics:Watersport
Trefwoorden: watersport, jachthavens, oneerlijke concurrentie, overheid, gemeente
    

||| Blogs |||

10/09/19
WARNING – VAKANTIESCHAAMTE!
De Wereld Draait Door gaat weer van start. De files zwellen aan. De scholen zijn weer begonnen. De meteorologische zomer is beëindigd. Dan weet je dat het jaarlijkse ritueel van massale volksverhuizingen wederom achter de rug ligt: de vakanties zijn voorbij. Toch zit daar ook een negatief kantje aan.
06/09/19
Drie misvattingen bij het opzetten van een actie
Consumenten hebben steeds meer behoefte aan een totale beleving en willen hun vrije tijd optimaal be...
03/09/19
Duurzame bestemmingen; hoe doe je dat? Op zoek naar ‘pareltjes’ uit de Oostenrijkse Alpen
Veel toeristische bestemming willen het zijn of willen het worden in de toekomst; een duurzame beste...
24/07/19
Het einde van het dagticket komt in zicht. Gelukkig maar!
Tickets van dagattracties worden ieder jaar duurder. Dit is nodig, om de kortingsacties van supermar...
08/07/19
Worden zonvakanties te heet onder onze voeten?
Het weer. Waarschijnlijk na seks het meest gebruikte zoekwoord op Google. Zeker deze week zijn de tr...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

17/09/19
ANWB reorganiseert reisbedrijf
De ANWB gaat haar reisbedrijven reorganiseren en samenbrengen onder één ANWB Reizen-organisatie. Van alle merken blijven alleen Camperspecialist Travelhome en SNP Natuurreizen in de markt.
17/09/19
Droomparken en Ticketsplus lanceren Droomuitjes.nl
In samenwerking met Ticketsplus lanceert Droomparken een nieuwe website genaamd: www.droomuitjes.nl. Via deze portaal biedt zij haar gasten ontdekmomenten rondom de veertien Droomparken verspreid over Nederland.
17/09/19
Eerste marketingvakdag voor Nederlandse dag- en verblijfsrecreatie
Op donderdag 3 oktober organiseert PleisureWorld NRIT de eerste marketingvakdag voor de Nederlandse dag- en verblijfsrecreatie: Marketing D-Day.
17/09/19
Exclusief voor leden
Calculator voor stikstof bijgesteld
De vergunningverlening voor projecten die door de stikstofuitspraak tijdelijk stil liggen, komt in e...
17/09/19
Palau aangesloten bij UNWTO
Palau, de eilandenrepubliek met meer dan 240 eilanden en ongeveer 21.000 inwoners is volwaardig lid ...
16/09/19
Het maken van keuzes helpt in winst uit marketing
Afgelopen week werd marketeer Mariska Snoek van Vakantiepark Het Stoetenslagh toegevoegd aan de spre...
16/09/19
Wandelroute naar reddingsactie Dobbepaarden compleet
Afgelopen zomer werd midden in de Ozingadobbe bij het Friese Marrum het fotokunstwerk door visual ar...
16/09/19
Texelse Hoge Berg icoonlandschap
Tijdens Open Monumentendag afgelopen 14 september is de Texelse Hoge Berg uitgeroepen tot Icoonlands...
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk