Geplaatst op: 07-06-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Toerisme levert regio Arnhem Nijmegen 1,6 miljard op

Toerisme levert regio Arnhem Nijmegen 1,6 miljard op

Toerisme leverde de economie van regio Arnhem Nijmegen over 2018 ruim 1,6 miljard euro op. Dit blijkt uit onderzoek van marktonderzoeksbureau  Dynamic Concepts Consultancy in opdracht van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen. In hetzelfde jaar werkten meer dan 26.000 mensen in de sector.


Toerisme levert zoveel meer op dan wij vaak denken”, zei algemeen directeur van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen, Herre Dijkema. "Het zorgt duidelijk voor veel inkomsten en banen in de regio”.  

Toerisme versterkt leefbaarheid

  

De onderzoekcijfers werden tijdens het congres van Visit Arnhem Nijmegen, onderdeel van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen, gepresenteerd. Herre Dijkema: "Uit dit onderzoek blijkt maar eens te meer hoe belangrijk toeristisch bezoek uit binnen- en buitenland is voor onze mooie regio. Het gaat daarbij niet alleen om inkomsten en banen; toerisme versterkt bijvoorbeeld ook de sfeer en de functie van binnensteden en kleine dorpskernen. Zo had Rheden bijvoorbeeld nooit zoveel restaurants gehad zonder de vele bezoekers aan de Veluwezoom. Ook de binnensteden van Arnhem en Nijmegen hebben veel belang bij toeristisch bezoek. Het is belangrijk dat we dus niet alleen kijken naar wat toerisme direct oplevert, maar ook zien als een middel om te werken aan belangrijke uitdagingen op het gebied van leefbaarheid, duurzaamheid, werkgelegenheid en economie.”



De belangrijkste uitkomsten:

  

  • €1,6 miljard directe bestedingen voortvloeiend uit toerisme en recreatie 
  • 17.400 FTE in de recreatie en toerisme sector 
  • €535 miljoen aan toegevoegde waarde (indirect) met 11.135 banen
  • 6,8% van de regionale werkgelegenheid 
  • In totaal hebben er bijna 2.7 miljoen overnachtingen plaatsgevonden in de regio Arnhem Nijmegen. Nederlanders zijn verantwoordelijk voor het merendeel van de overnachtingen (2,3 miljoen), de Duitse gasten zijn goed voor ruim 175 duizend overnachtingen en de Belgen zorgen voor ruim 76 duizend overnachtingen in de regio Arnhem Nijmegen.
  • Kampeerterreinen (868 duizend overnachtingen) meest populaire type accommodatie, op de voet gevolgd door hotels, pensions, jeugdaccommodaties (860 duizend overnachtingen) en huisjesterreinen (780 duizend overnachtingen)
  • 11,5 miljoen dagbezoeken, Nederlanders verantwoordelijk voor het grootste deel, 9,5 miljoen 
  • 2,4 miljoen zakelijke dagbezoeken, waarvan 2,2 miljoen door Nederlanders

Over Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen

  

Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen verzorgt in opdracht van 35 gemeenten en ruim 700 bedrijven uit het toeristisch-recreatieve bedrijfsleven de collectieve marketing in binnen- en buitenland voor de domeinen recreatie, (zakelijk) toerisme en cultuur(historie).

 
 
Link: https://www.toerismevan.nl
Trefwoorden: toerisme, horeca, verblijfsrecreatie, dagrecreatie, Gelderland, economische betekenis

||| Blogs |||

30/10/20
Open brandbrief
Open brandbrief
30/10/20 · Reis & vervoer · Toerisme · Marcel Baltus | Lees meer
Beste reisindustrie collega,Je kent hem vast wel  – Atlas, de krachtpatser op de achterg...
05/10/20
Van overtoerisme naar ondertoerisme?
Van overtoerisme naar ondertoerisme?
05/10/20 · Toerisme · Jasper Heslinga | Lees meer
Waar tot maart dit jaar de discussie nog volop ging over té veel toeristen, hoe om te gaan me...
08/09/20
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief
Het nieuwe normaal maakt nieuwsgierig en creatief Wat is het nieuwe normaal? Deze vraag heb ik ...
28/07/20
Waarom Pinterest voor bedrijven in toerisme & recreatie zo’n geweldig promotiemiddel is
Veel mensen denken bij Pinterest aan hobbyprojecten. Maar wist je dat 1 miljoen Nederlandse gebruikers op Pinterest zoeken naar inspiratie voor reizen en dagjes uit? Pinterest is dus bij uitstek geschikt voor bedrijven in toerisme & recreatie.
28/07/20
I am the greatest!
I am the greatest!
28/07/20 · Reis & vervoer · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Marcel Baltus wil met zijn blog de nieuwsredacties eens opschudden. Zij kiezen steevast voor de grote bedrijven als de reisbranche in de actualiteit staat. De vele duizenden kleine reisbedrijven krijgen geen aandacht terwijl zij het kloppend hart zijn van de branche.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

27/11/20
Emirates heeft alle 1,7 miljoen terugbetalingsverzoeken afgehandeld
Luchtvaartmaatschappij Emirates heeft een intensief programma doorlopen om de achterstand in te...
27/11/20
Eerste grensoverschrijdende Knopen Lopen wandelkaart verkrijgbaar
De wandelkaart van de gemeente Roerdalen is onlangs vernieuwd en uitgebreid met het knooppuntennetwe...
27/11/20
Nieuwe website Trekkershutten maakt online boeken eenvoudiger
Op de nieuwe website van de Trekkershutten, die deze week is gelanceerd, kunnen ...
27/11/20
Start van virtuele tijdreis naar Leiden in 1620
Rondkijken in Leiden en zien hoe de Pilgrims hier tussen 1609 en 1620 woonden, kan nu via het platfo...
26/11/20
Nederlanders sporten minder tijdens corona
Van alle Nederlanders is 34% minder gaan sporten tijdens de coronapandemie. Bijna een op de tien geeft aan zelfs helemaal gestopt te zijn. Een kleine groep (13%) is juist meer gaan sporten en bewegen.
26/11/20
Ruime meerderheid Nederlanders vindt wintersportvakantie onverantwoord
Een overgrote meerderheid van de Nederlanders (71%) vindt dit jaar op wintersport gaan onverantwoord.
26/11/20
Blijvend investeren in de vrijetijdssector is essentieel: zonder bezoekers geen herstel!
Heel ondernemend Utrecht wordt getroffen door de coronamaatregelen. De cultuur-, evenementen-, horec...
26/11/20
Steuntje in de rug voor Gelderse ondernemers in horeca en toerisme
De provincie Gelderland stelt 1 miljoen euro beschikbaar aan ondernemers in de horeca-, toerism...