Geplaatst op: 05-06-2019
Auteur: Marc Gerlings

Unieke samenwerking onderzoek en instellingen voor duurzaam toerisme in Europa

Unieke samenwerking onderzoek en instellingen voor duurzaam toerisme in Europa
Vier grote organisaties in toerisme en academische opleidingen gaan een samenwerking aan voor het verbeteren en delen van kennis voor duurzaam toerisme in Europa. Het gaat om de vier instellingen CELTH (Center of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality in Nederland), ETC (European Travel Commission), ETOA (European Tourism Association) en NECSTouR (Network of European Regions for Sustainable and Competitive Tourism).

De samenwerking vertegenwoordigt academische experts, nationale toeristische organisaties, toeristische industrie, lokale overheden en nog meer stakeholders. Het partnerschap is een creatieve samenwerking waarin publiek-private verbanden beter beleid en toeristische producten ontwikkelen. De doelen van de samenwerking zijn om toepasbaar beleid te ontwikkelen, het inzetten van data, analyse en actuele inzichten om destinaties aantrekkelijk en vitaal te houden om er in te leven, werken en bezoeken op de lange termijn.

Nodig in dynamische ontwikkeling

De vrijetijdseconomie zorgt voor 12% van de werkgelegenheid in Europa. Dit is een snel ontwikkelende sector, gevoed door nieuwe technologische ontwikkelingen en een groeiend deel van de wereldbevolking dat zich het reizen kan veroorloven en dit wordt aangevuld door sterke thuismarkten. In deze dynamische omstandigheden is er in sommige destinaties een anti-toerisme sentiment ontstaan dat leidt tot politieke maatregelen gericht op de korte termijn die geen rekening houden met de fundamentele belangen van zowel de gemeenschap als de industrie.

De vier organisaties menen dat goed gecoördineerd en innovatief management nodig is om de capaciteit te optimaliseren en nieuwe producten te ontwikkelen. Ook is er een open debat nodig over de noodzakelijke compromissen.

Menno Stokman: veerkrachtige bestemmingen

 CELTH directeur Menno Stokman: "Deze urgente onderwerpen in de sector vragen om een meer wetenschappelijke aanpak, met data en ervaring. We hebben een netwerkorganisatie met partners nodig om te werken aan het managen van duurzame destinaties en voor een duurzame sector. Deze sector heeft sociale, ecologische en economische doelen. Dit nieuwe partnership werkt samen met relevante stakeholders voor het ontwikkelen van visie en strategie. Dat maakt het mogelijk voor bestemmingen en de industrie om verantwoorde keuzes te maken die leiden tot een duurzame ontwikkeling en veerkrachtige bestemmingen.”

Tom Jenkins: "Niet alleen toerisme tolereren maar verwelkomen"

 ETOA heeft 1100 leden, vooral touroperators en toeleveranciers, die gezamenlijk goed zijn ongeveer 12 miljard euro omzet per jaar.
CEO van ETOA, Tom Jenkins: "Toerisme is van cruciaal belang voor de Europese economie. Het wordt ook breed verkeerd begrepen. Bewijzen van de voordelen van toerisme moeten gecommuniceerd worden en de economische implicaties moeten we uitleggen. Steden veranderen continue en wat bezoekers uitgeven is daarop van grote invloed. De leden van ETOA verkopen het Europees toerisme op een wereldwijde schaal: hun klanten willen zich welkom voelen, niet alleen getolereerd, en zij hebben meer opties. De negatieve impact van toerisme op lokaal niveau zijn sterk geconcentreerd, over het verloop van een dag, naar seizoenen en geografisch. Zowel bestemmingen en de industrie kunnen dit beter doen. Met deze nieuwe samenwerking heb ik er vertrouwen in dat het beter kan.”
Trefwoorden: toerisme, duurzaam, overtourism, duurzaam toerisme, touroperator

||| Blogs |||

30/06/20
De serieuze business achter prikbordjes
De serieuze business achter prikbordjes
30/06/20 · · Yvonne van den Nieuwenhuizen | Lees meer
Pinterest wordt in Nederland door bedrijven nauwelijks ingezet. Dat is jammer want je kunt er gratis meer dan 3,5 miljoen consumenten mee bereiken. Hoe? Dat lees je in het blog van Yvonne.
29/06/20
Oost west thuis best
Oost west thuis best
29/06/20 · Marketing · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Vrijwel iedereen boven de 40 jaar kan zich de volgende situatie heel goed voor de geest halen. Het i...
29/05/20
Niet doemdenken maar doendenken
Patronen doorbreken is moeilijk. En dat is precies wat er in deze tijden noodzakelijk is.
29/05/20
Wie breekt de macht van de Online Travel Agency’s?
Leisure Brains begrijpt er geen (J)OTA van dat er nog een OTA bestaat…. Ze vragen zich af of omdenken kans van slagen heeft.
13/05/20
Meer marketing? Nu even geen Holland-promotie!
Hans van Leeuwen vindt dat er geen geld moet worden gestoken in Holland Promotie maar juist ondernemers moeten worden ondersteund.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

02/07/20
Exclusief voor leden
Roompot test horeca 2.0 uit
Thuis is op de bank eten bestellen en laten bezorgen heel normaal. Maar nog niet op vakantieparken. Daar gaat Roompot verandering in brengen. De keten test op 2 parken 3 digitale diensten uit om zijn horeca- en parkgasten nog sneller en beter te kunnen bedienen.
02/07/20
Genieten van UNESCO gebied Waddenzee vanaf de tribune
Bij de Hoek van de Bant, aan de Friese kant van het Lauwersmeer is op 1 juli de bouw van de waddentr...
02/07/20
Groenalliantie Midden-Holland heeft fors in openluchtrecreatie geïnvesteerd
De Groenalliantie Midden-Holland heeft in de afgelopen jaren samen met andere partijen flink geïnvesteerd in de recreatie- en natuurwaarden van haar groengebieden.
02/07/20
Drenthe zoekt ambitieuze ondernemers voor Recreatie Excellentie Programma (REX)
Vitale Vakantieparken Drenthe start vanaf 1 juli 2020 met het Recreatie Excellentie Programma (REX). Het programma is gericht op ambitieuze ondernemers die met hun vakantiepark tot de (inter)nationale willen behoren.
02/07/20
Campagne laat Groningers eigen gebied (her)ontdekken
Om te laten zien dat Groningen van alles te bieden heeft voor een vakantie of het besteden van de vrijetijd in eigen omgeving, lanceert Marketing Groningen vrijdag 3 juli de zomercampagne ‘Gelukkig ben je in Groningen’.
02/07/20
KLM-ers als vrijwilligers aan de slag bij Aviodrome
Deze zomer gaan 10 KLM-ers bij Aviodrome in Lelystad aan de slag. Zo kunnen bezoekers hun vragen stellen aan echte stewardessen, piloten en andere vlieg-professionals.
02/07/20
MarketingOost partner van Kennisnetwerk Destinatie Nederland
MarketingOost wordt partner van Kennisnetwerk Destinatie Nederland. Daarmee treedt deze toonaangevende destinatiemarketing- en –managementorganisatie toe tot het landelijke DMO netwerk
02/07/20
Bezorger en sponsor voor Van Gogh Museum
Bezorgingsdienst DHL Express wordt voor de periode van drie jaar een sponsor van het Van Gogh Museum...