Geplaatst op: 04-06-2019
Auteur: Marc Gerlings

Corendon verkocht aan Sunweb Groep

Uslu: Sterker bij inkoop destinaties zoals Spanje en Kaapverdische Eilanden

Corendon verkocht aan Sunweb Groep
Ondertekening fusie Corendon en Sunweb Group.

Gisteravond meldden we al kort de verkoop van touroperator Corendon. Vandaag meer achtergronden over de fusie met de Sunweb Group. De Corendon Holiday Group (Corendon), de Nederlandse touroperator en airline in Nederland en België en goed voor ongeveer 515 miljoen euro omzet, heeft het voorlopige contract ondertekend om haar activiteiten aan de Zweedse investeerder Triton te verkopen.Triton neemt de Corendon activiteiten over via Sunweb Group (Sunweb), een portfolio company van Triton Fund V.

Finale overeenstemming is nog onderworpen aan toestemming van de Europese mededingingsautoriteit en het adviestraject van de ondernemingsraden van Corendon. Het overnamebedrag wordt niet bekend gemaakt


Groei Corendon

Opgericht in 2000 door Atilay Uslu en Yildiray Karaer, met een omzet van meer dan 515 miljoen euro in 2018, verzorgt Corendon per jaar de vakanties voor meer dan 750.000 vakantiegangers in Nederland en België. Het bedrijf startte ooit als reisbureau en groeide door naar touroperator. In 2005 lanceerde het Corendon Airlines International in Turkije, in 2011 Corendon Dutch Airlines in Nederland en in 2017 Corendon Airlines Europe op Malta. Naast het reisbedrijf opende Corendon verschillende hotels in Turkije, Nederland, Ibiza en Curaçao.


Wat wordt wel en niet verkocht?

De verkoop van Corendon aan Triton betreft de Corendon touroperating activiteiten in Nederland en België, de backoffice afdelingen in Turkije en Corendon Dutch Airlines. Onder de verkoop vallen ook de merken Karin’s Choice, Maris Life, Stip Reizen en GOfun.

De airlines in Turkije en Malta en de hotels van Corendon Hotels & Resorts zijn géén onderdeel van de verkoop.


Fusie tussen Corendon en Sunweb

Triton werd meerderheidsaandeelhouder van Sunweb begin dit jaar en de verkoop van Corendon brengt de reismerken Corendon en Sunweb nu samen onder de vlag van Triton. Beide bedrijven zijn online driven, klantgericht en hebben een duidelijke prijs-kwaliteit strategie. Daarnaast zijn ze allebei sterk op het gebied van zonvakanties en vullen de belangrijkste bestemmingen elkaar aan, zoals Turkije en Griekenland. Oprichter Atilay Uslu liet in een interview met NOS weten dat de verkoop de positie kan versterken bij het aangaan van nieuwe destinaties zoals Kaapverdische Eilanden en Spanje. Hij ziet deze markten als aantrekkelijk omdat: "De consument hier nog steeds de hoofdprijs voor betaalt.”


Steven van der Heijden, CEO van Corendon Holiday Group: "De toekomstige fusie van Corendon en Sunweb voelt aan als een natuurlijke en logische stap. Het combineren van beide bedrijven zal een mooi avontuur worden. Sunwebheeft zich ontwikkeld van een Nederlands reisbedrijf naar een internationale speler, met een sterk productportfolio op het gebied van zonvakanties en wintersport. Gecombineerd met het sterke zonproduct van Corendon en de eigen Corendon airline, creëert dit een krachtig fundament voor duurzame groei.

Gert de Caluwe, CEO van Sunweb Group: "In essentie kondigen we vandaag een toekomstig huwelijk aan; een huwelijk van twee winnende modellen. Vandaag kondigen we aan dat we gaan bouwen - in de taal van Sunweb – aan het meest innovatieve Zon Powerhouse van Europa. We omarmen de eigen airline van Corendon, naast onze bestaande sterke samenwerkingsverbanden, speciaal met Brussels Airlines en Transavia. We combineren twee bedrijven met een gelijke klantfocus, een gelijke online focus en een duidelijke prijs-kwaliteit strategie. Een huwelijk van complementerende vaardigheden en talent.”


Complementaire producten en bestemmingen

Het schaalvoordeel en de financiële impuls gaan de digitale en conceptuele innovatie versnellen, waarbij een eigen, kenmerkende customer experience centraal komt te staan, melden Corendon en Triton. De fusie creëert daarnaast mogelijkheden op het gebied van complementerende producten en bestemmingen, een grotere klantbasis, meerdere Europese source markets en de combinatie van een eigen airline en ingehuurde capaciteit bij externe maatschappijen.

Vanuit organisatie-, klant- of merkperspectief zal er voor beide merken op korte termijn niets veranderen. Beide bedrijven blijven gewoon doorwerken zoals ze dat tot nu toe hebben gedaan, ook wat betreft samenwerking met zakelijke partners. Ook treden er voorlopig geen veranderingen op in het management van beide bedrijven of in de organisatiestructuur. In de toekomst wordt Atilay Uslu in het toekomstige reisbedrijf lid van de non-executive board.


"Corendon is veerkrachtig"

Per Agebäck, Investment Advisory Professional, Sector Leader for Consumer en Advisor to the Triton Funds: "Corendon heeft bewezen dat haar positie en businessmodel in een veranderende markt succesvol en veerkrachtig is. Het ondernemende DNA en de gedeelde missie van Corendon en Sunweb om de best mogelijke vakantie aan de klant te bieden, zal ervoor zorgen dat we verder kunnen uitbreiden in de Europese reismarkt. Als toekomstig eigenaar streven we ernaar om de culturen van beide bedrijven te behouden en om een geweldig plek te creëren om te werken. De combinatie creëert ook een sterk platform voor nieuwe investeringen, innovatie en verdere digitalisering. Zo gaan we de verwachtingen van toekomstige vakantiegangers overtreffen.”

CELTH
 






||| Nieuws |||

25/04/24
Exclusief voor leden
Wat beoogt Venetië met de invoering van tickets voor dagtoeristen?
Vanaf vandaag moeten toeristen die Venetië voor een dagje willen bezoeken een toegangskaartje reserveren. De maatregel, die geldt op de drukste dagen van het jaar, is een proef om de overweldigende toestroom van toeristen te reguleren en de impact op de stad te beperken.
25/04/24
Schiphol verwacht grote drukte met meivakantie
Luchthaven Schiphol verwacht 10% meer reizigers in de meivakantie in vergelijking met vorig jaar. Het wordt daarmee drukker op de luchthaven dan normaal. Nieuwe en snellere securityscanners moeten reizigers sneller door de controles helpen.
24/04/24
De Leistert is beste camping van Nederland
Recreatiepark De Leistert is door kampeerders uitgeroepen tot ‘Beste camping van Nederland’. In Belgie werd de award gewonnen door Camping Sandaya Parc La Clusure en in de Luxemburg door Camping Fuussekaul.
23/04/24
Exclusief voor leden
Eurocamp ziet kansen in Oranje sportzomer
Kampeeraanbieder Eurocamp ziet marketing- en saleskansen bij de grootste sportevenementen van het jaar: de Olympische Spelen, het EK Voetbal, de Tour de France en de Formule 1.
23/04/24
Exclusief voor leden
Geen andere weg voor horeca dan kosten doorberekenen?
In het eerste kwartaal van 2024 verhoogden restaurants en cafés hun prijzen met gemiddeld 6 procent blijkt uit cijfers van het CBS. Maar de horeca lijkt geen andere weg te zien dan de gestegen kosten door te berekenen aan de gasten.
23/04/24
Exclusief voor leden
Start vereniging mobiliteit KNV Connected Mobility
De transitie naar een groenere, efficiënter en meer vraaggestuurde mobiliteitsstructuur is in volle gang. Die transitie is hard nodig om als mobiliteitssector door te kunnen groeien en onze maatschappelijke ambities te realiseren. Daarvoor wordt KNV Connected Mobility opgestart.
23/04/24
Moskee Al Hijra  in Leiden sluit aan bij Grootste Museum
Op vrijdag 3 mei sluit de Al Hijra Moskee in Leiden zich aan en wordt hiermee de 23ste ‘museumzaal’.
22/04/24
Exclusief voor leden
Nieuwe waterattractie voor Bellewaerde
Het Vlaamse attractiepark Bellewaerde heeft een nieuwe waterattractie. Amazonia ligt in het hart van de nieuwe zone ‘Mundo Amazonia waar in totaal 21 miljoen euro is geïnvesteerd.

||| Agenda |||

14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
23/05/24
23/05/24 t/m 23-05-24: LDA Kennisdag 2024
Op donderdag 23 mei organiseert de Landelijke Data Alliantie weer haar jaarlijkse Kennisdag. Locatie...
27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
06/06/24
06/06/24 t/m 06-06-24: Nationaal Congres Citymarketing
Het Nationaal Congres Citymarketing heeft dit jaar als thema: Talent & Impacts. Gaststad is dit ...