Corendon verkocht aan Sunweb Groep
Uslu: Sterker bij inkoop destinaties zoals Spanje en Kaapverdische Eilanden
Gisteravond meldden we al kort de verkoop van touroperator Corendon. Vandaag meer achtergronden over de fusie met de Sunweb Group. De Corendon Holiday Group (Corendon), de Nederlandse
touroperator en airline in Nederland en België en goed voor ongeveer 515 miljoen
euro omzet, heeft het voorlopige contract ondertekend om haar activiteiten aan
de Zweedse investeerder Triton te verkopen.Triton neemt de Corendon
activiteiten over via Sunweb Group (Sunweb), een portfolio company van Triton
Fund V.
Finale overeenstemming is nog onderworpen aan toestemming van de Europese
mededingingsautoriteit en het adviestraject van de ondernemingsraden van
Corendon. Het overnamebedrag wordt niet bekend gemaakt
Groei Corendon
Opgericht in 2000 door Atilay Uslu en Yildiray Karaer, met een omzet van meer dan 515 miljoen euro in 2018, verzorgt Corendon per jaar de vakanties voor meer dan 750.000 vakantiegangers in Nederland en België. Het bedrijf startte ooit als reisbureau en groeide door naar touroperator. In 2005 lanceerde het Corendon Airlines International in Turkije, in 2011 Corendon Dutch Airlines in Nederland en in 2017 Corendon Airlines Europe op Malta. Naast het reisbedrijf opende Corendon verschillende hotels in Turkije, Nederland, Ibiza en Curaçao.Wat wordt wel en niet verkocht?
De verkoop van Corendon aan Triton betreft de Corendon touroperating activiteiten in Nederland en België, de backoffice afdelingen in Turkije en Corendon Dutch Airlines. Onder de verkoop vallen ook de merken Karin’s Choice, Maris Life, Stip Reizen en GOfun.De airlines in Turkije en Malta en de hotels van Corendon Hotels & Resorts zijn géén onderdeel van de verkoop.
Fusie tussen Corendon en Sunweb
Triton werd meerderheidsaandeelhouder van Sunweb begin dit jaar en de verkoop van Corendon brengt de reismerken Corendon en Sunweb nu samen onder de vlag van Triton. Beide bedrijven zijn online driven, klantgericht en hebben een duidelijke prijs-kwaliteit strategie. Daarnaast zijn ze allebei sterk op het gebied van zonvakanties en vullen de belangrijkste bestemmingen elkaar aan, zoals Turkije en Griekenland. Oprichter Atilay Uslu liet in een interview met NOS weten dat de verkoop de positie kan versterken bij het aangaan van nieuwe destinaties zoals Kaapverdische Eilanden en Spanje. Hij ziet deze markten als aantrekkelijk omdat: "De consument hier nog steeds de hoofdprijs voor betaalt.”Steven van der Heijden, CEO van Corendon Holiday Group: "De
toekomstige fusie van Corendon en Sunweb voelt aan als een natuurlijke en
logische stap. Het combineren van beide bedrijven zal een mooi avontuur worden.
Sunwebheeft zich ontwikkeld van een Nederlands reisbedrijf naar een
internationale speler, met een sterk productportfolio op het gebied van
zonvakanties en wintersport. Gecombineerd met het sterke zonproduct van Corendon
en de eigen Corendon airline, creëert dit een krachtig fundament voor duurzame
groei.
Gert de Caluwe, CEO van Sunweb Group: "In essentie kondigen we vandaag een
toekomstig huwelijk aan; een huwelijk van twee winnende modellen. Vandaag
kondigen we aan dat we gaan bouwen - in de taal van Sunweb – aan het meest
innovatieve Zon Powerhouse van Europa. We omarmen de eigen airline van
Corendon, naast onze bestaande sterke samenwerkingsverbanden, speciaal met
Brussels Airlines en Transavia. We combineren twee bedrijven met een gelijke
klantfocus, een gelijke online focus en een duidelijke prijs-kwaliteit
strategie. Een huwelijk van complementerende vaardigheden en talent.”
Complementaire producten en bestemmingen
Het schaalvoordeel en de financiële impuls gaan de digitale en conceptuele innovatie versnellen, waarbij een eigen, kenmerkende customer experience centraal komt te staan, melden Corendon en Triton. De fusie creëert daarnaast mogelijkheden op het gebied van complementerende producten en bestemmingen, een grotere klantbasis, meerdere Europese source markets en de combinatie van een eigen airline en ingehuurde capaciteit bij externe maatschappijen.Vanuit organisatie-, klant- of merkperspectief zal er voor beide merken op korte termijn niets veranderen. Beide bedrijven blijven gewoon doorwerken zoals ze dat tot nu toe hebben gedaan, ook wat betreft samenwerking met zakelijke partners. Ook treden er voorlopig geen veranderingen op in het management van beide bedrijven of in de organisatiestructuur. In de toekomst wordt Atilay Uslu in het toekomstige reisbedrijf lid van de non-executive board.