Geplaatst op: 03-06-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Wat verwachten ondernemers in horeca en verblijfsrecreatie?

Wat verwachten ondernemers in horeca en verblijfsrecreatie?
Bron: Pixabay

De helft van de ondernemers in de horeca verwacht dat de komende drie maanden de omzet zal toenemen. Vooral ondernemers met hotels en bungalowparken zijn positief. Het afgelopen kwartaal was minder positief met een kwart van de ondernemers die een teruglopende omzet rapporteerde. Grootste belemmering voor de komende periode is het tekort aan arbeidskrachten. Ook de concurrentiepositie en de winstgevendheid staat onder druk.


Omzet

Qua omzet waren de afgelopen drie maanden voor de Nederlandse horeca niet goed. Ruim 26% meldde een dalende omzet. Bij de helft bleef de omzet gelijk en de rest zag een groeiende omzet. Goed ging het met kantines en catering en kampeerterreinen. Per saldo waren er flink meer bedrijven waar het beter mee ging. Minder ging het met huisjesterreinen en hotels waar bij de huisjesterreinen meer dan de helft van de bedrijven een afnemende omzet rapporteerde.

 

De komende drie maanden zien er voor de bedrijven in de horeca veel beter uit. Een zeer ruime meerderheid van de bedrijven verwacht een gelijkblijvende of stijgende omzet. Het meest positief zijn ondernemers met hotels en huisjesterreinen.

Belemmeringen

  

Grootste belemmering voor ondernemers is het tekort aan arbeidskrachten. Eenderde van de ondernemers heeft hier last van. Op huisjesterreinen is met 42% het personeelstekort het meest nijpend. Opvallend is dat bij deze deelbranche ook financieel beperkingen relatief vaak worden genoemd. Kampeerterreinen, restaurants en cafés zien ook het weer relatief meer als een belemmerende factor.

Investeringen

  

De meeste bedrijven in de horeca (64%) verwachten dat de investeringen in het tweede kwartaal gelijk zullen blijven, 22% verwacht een toename van de investeringen en 14% een afname. Salderen we die antwoorden dan rolt daar het cijfer 8 uit. Splitsen we dat naar deelbranches op dat zien we een hoge investeringsbereidheid op huisjesterreinen (34) en hotels (19). Lager scoren kampeerterreinen (9), restaurants (7) en cafés (0). 

Concurrentiepositie

  

De concurrentiepositie van de horeca is ten opzichte van het eerste kwartaal wel wat verslechterd. Nu vindt 13% van de bedrijven dat de concurrentiepositie is verslechterd, ten opzichte van 6% een kwartaal eerder. Vooral restaurants hebben last van toenemende concurrentie.

Winstgevendheid

  

Een vijfde van de bedrijven in de horeca zag de winstgevendheid verbeteren, ruim 60% bleef op dit aspect stabiel en 18% rapporteerde een verslechterde winstgevendheid. Opvallend is dat vooral ondernemers met huisjesterreinen (35%) een verslechterde winstgevendheid rapporteren.


Tabel 1: Ondernemersenquete Nederland, saldo van positieve, stabiele en negatieve antwoorden 


 Bron: CBS
Link: https://opendata.cbs.nl/Statline/#/CBS/nl/dataset/82435NED/table?dl=1FFAB
Trefwoorden: horeca, verblijfsrecreatie, hotels, restaurants, bungalowparken, kampeerterreinen, campings, cafes, omzet, winst, personeel, concurrentiepositie, winst

||| Blogs |||

14/11/19
Naar toekomstgerichte bewuste bestemmingen
Column van Menno Stokman (CELTH) over de nieuwe rol van de gastvrijheidsindustrie
22/10/19
Pleasure for all; ook Amerikaanse toestanden in Nederland …?
Autistische Amerikaan klaagt Disney aanDe Tampabay Times kopt op 2 oktober jl. ‘Man with Auti...
10/10/19
Thoma Cook Failliet. Wie volgt?
Wat kan de Nederlandse taal toch gortdroog zijn. Kil en koel. Terwijl de aankondiging van de onderga...
10/09/19
WARNING – VAKANTIESCHAAMTE!
De Wereld Draait Door gaat weer van start. De files zwellen aan. De scholen zijn weer begonnen. De meteorologische zomer is beëindigd. Dan weet je dat het jaarlijkse ritueel van massale volksverhuizingen wederom achter de rug ligt: de vakanties zijn voorbij. Toch zit daar ook een negatief kantje aan.
06/09/19
Drie misvattingen bij het opzetten van een actie
Consumenten hebben steeds meer behoefte aan een totale beleving en willen hun vrije tijd optimaal be...



||| Twitter |||

||| Nieuws |||

20/11/19
Alexander van der Doorn verkozen tot beste praktijkopleider van Nederland 2019
Alexander van der Doorn, Talent Trainer bij de Kennemer Duincampings, is verkozen tot beste praktijk...
20/11/19
Roompot voegt 21 parken van Sandaya toe
Roompot heeft 21 vakantieparken van de Franse keten Sandaya aan haar aanbod toegevoegd. De 4- en 5- sterren parken in Frankrijk, Spanje en België zijn vanaf 2020 via Roompot boekbaar.
20/11/19
Luchtvaart stoot steeds meer broeikasgassen uit
De luchtvaartsector slaagt er niet in de emissies van broeikasgassen terug te dringen.
20/11/19
Virgin tweede cruiseschip valt op in het ontwerp
Virgin Voyages, het nieuwe lifestyle-merk dat de reisbranche wakker schudt, heeft aangekondigd dat h...
20/11/19
Varend Corso naar eerste weekend juli 2020
Varend Corso Westland verhuist op de evenementenkalender en zal in het eerste weekend van juli, van ...
20/11/19
Exclusief voor leden
Sunparks De Haan verandert in Center Parcs en krijgt facelift
Sunparks De Haan aan zee in België krijgt een uitgebreide facelift en wordt omgetoverd tot Center P...
19/11/19
Exclusief voor leden
Jora Vision betrokken bij attractie Snorri Touren
Aanstaande zaterdag 23 november 2019, de eerste dag van de winteropenstelling van attractiepark Euro...
19/11/19
ANWB Reizen nieuwe partner van Travel Impact Lab
ANWB Reizen heeft zich aangesloten bij het Travel Impact Lab. Travel Impact Lab is blij met haar nieuwste partner ANWB Reizen. Travel Impact Lab heeft de missie om te zorgen dat de reisbranche innoveert. Zo kunnen reisorganisaties meebewegen met snel veranderde markt, technische ontwikkelingen en natuurlijk de behoefte van de klant.
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk