Geplaatst op: 29-05-2019
Auteur: Marc Gerlings

Rotterdam in transitie met nieuwe cultuurnota

Cultuur sterker verbinden met leisure

Rotterdam in transitie met nieuwe cultuurnota

Met de Uitgangspuntennota Cultuurbeleid 2021-2024 ‘Stad in transitie, cultuur in verandering’ kiest Rotterdam voor een culturele sector waarin voor iedere Rotterdammer een plek is als bezoeker, medewerker of maker. Het beleid is gericht op nieuwe makers en nieuwe genres de ruimte krijgen. En waar intensieve samenwerking en wederzijdse verbondenheid sleutelbegrippen zijn.


Cultuurwethouder Said Kasmi wil dat cultuur voor iedereen toegankelijk en bereikbaar is. Kunst en cultuur horen volgens hem bij de samenleving en moeten niet gezien worden als iets dat op zichzelf staat.

Kasmi: "Een breder en groter publieksbereik is al jaren een van de doelstellingen van ons cultuurbeleid. Inmiddels kan iedere Rotterdammer wel iets van zijn gading vinden in het Rotterdamse culturele aanbod. Maar nog niet elk publiekssegment is evenredig vertegenwoordigd. Om dit te verbeteren willen we meer kunst- en cultuuraanbod in de veertien gebieden en in het bijzonder in Rotterdam-Zuid. Ook komt er nóg meer aandacht voor cultuuronderwijs.”


Nieuwe ondersteuningsvormen

In Rotterdam is veel ruimte voor culturele en creatieve vernieuwing. Jonge cultuurmakers, grassroots en ondernemers vinden hier een vruchtbare bodem voor hun creativiteit, eigenzinnigheid en innovatie. Samen met bestaande culturele organisaties dragen ze bij aan nieuw aanbod en nieuwe genres en aan de inclusiviteit van de sector. Om dit te stimuleren, komen er nieuwe ondersteuningsvormen.

Kasmi: "Er is behoefte aan maatwerk. Aan andere manieren van ondersteuning, die passen bij makers en kunstenaars van nu.”

Deelnemers moeten pitchen

Als eerste gemeente van Nederland is Rotterdam begonnen met een laagdrempelige ondersteuning voor nieuwe makers in de vorm van een pitch. Tijdens de pitchavond Pitcher Perfect 010 presenteren deelnemers hun plan met als doel financiering te vinden voor hun kunst- of cultuurproject. Of dat ‘lukt’, bepalen ze zelf, want alle pitchers beoordelen namelijk zelf hun mede-pitchers. Kasmi: "Je plan pitchen is laagdrempelig, snel en democratisch en dat past bij deze stad!”

Andere ondersteuningsvormen zijn de Rotterdamse cultuurlening, ondersteuning van crowdfunding en een tweewekelijks spreekuur in de bibliotheek. Ze zijn bedoeld voor iedereen die niet terecht kan bij de reguliere subsidieloketten voor kunst en cultuur. Ook komt er een impulsregeling voor jonge organisaties. Zij kunnen voor twee jaar subsidie aanvragen als er in hun plan een ontwikkelopgave is opgenomen.

Meer verbinding met andere sectoren

Intensieve samenwerking en wederzijdse verbondenheid zijn sleutelbegrippen in de Uitgangspuntennota. Samen werken we immers aan de stad. Rotterdam streeft daarom naar meer verbondenheid van het cultuurbeleid met andere domeinen.

Kasmi: "Cultuur is een aanjager van veranderingen.” De komende jaren wordt er nog meer gefocust op samenwerking van de cultuursector met maatschappelijke instellingen, Rotterdammers en de gemeente bij het aanpakken van maatschappelijke vraagstukken. Ook binnen de cultuursector kan nog intensiever samengewerkt worden tussen instellingen en makers bij het ontwikkelen van nieuw aanbod en het bereiken van nieuwe doelgroepen.

Doel van de nota

De Uitgangspuntennota ‘Stad in transitie, cultuur in verandering’ legt de beleidsuitgangspunten en de kaders voor het gehele cultuurbeleid voor de periode 2021-2024 vast. Het beleid op specifieke deelterreinen in het cultuurbeleid, zoals subsidieregelingen, architectuur, cultuuronderwijs, bibliotheek, collecties en musea, dans, muziek en beeldende kunst werkt de gemeente waar nodig in afzonderlijke beleidsvisies en -kaders uit.

Trefwoorden: cultuur, leisure, kunst, bezoeker

||| Blogs |||

14/11/19
Naar toekomstgerichte bewuste bestemmingen
Column van Menno Stokman (CELTH) over de nieuwe rol van de gastvrijheidsindustrie
22/10/19
Pleasure for all; ook Amerikaanse toestanden in Nederland …?
Autistische Amerikaan klaagt Disney aanDe Tampabay Times kopt op 2 oktober jl. ‘Man with Auti...
10/10/19
Thoma Cook Failliet. Wie volgt?
Wat kan de Nederlandse taal toch gortdroog zijn. Kil en koel. Terwijl de aankondiging van de onderga...
10/09/19
WARNING – VAKANTIESCHAAMTE!
De Wereld Draait Door gaat weer van start. De files zwellen aan. De scholen zijn weer begonnen. De meteorologische zomer is beëindigd. Dan weet je dat het jaarlijkse ritueel van massale volksverhuizingen wederom achter de rug ligt: de vakanties zijn voorbij. Toch zit daar ook een negatief kantje aan.
06/09/19
Drie misvattingen bij het opzetten van een actie
Consumenten hebben steeds meer behoefte aan een totale beleving en willen hun vrije tijd optimaal be...



||| Twitter |||

||| Nieuws |||

15/11/19
150 duizend nachten via deelplatform campers geboekt
Het delen van je camper is erg populair. Het deelplatform voor campers, Goboony, heeft deze week haar 150.000ste nacht geboekt.
15/11/19
 Corendon introduceert als eerste Nederlandse airline: cashless vliegen
Corendon Dutch Airlines vliegt vanaf nu al haar vluchten cashless. Corendon accepteert pin, creditca...
15/11/19
Marco van de Kreeke stopt als directeur Groningen Airport Eelde
Marco van de Kreeke stopt als directeur van Groningen Airport Eelde. Dit zijn hij, de Raad van Commi...
14/11/19
Exclusief voor leden
Ondernemersvertrouwen daalt sterk
Het ondernemersvertrouwen in Nederland is het afgelopen kwartaal sterk gedaald. De daling van het vertrouwen is in de meeste bedrijfstakken terug te zien. In de horeca daalde het ondernemersvertrouwen van 7.4 naar 1.9 en is daarmee nog net positief. Ondernemers in de reisbranche zijn positiever.
14/11/19
Gedragscode voor zonneparken
Nederland heeft een gedragscode voor zonneparken.
13/11/19
Andelsch Broek biedt meer voor recreanten (+video uitbreiding natte natuur)
Na de aanleg van nieuwe waterberging in het gebied Andelsch Broek, zetten Brabants Landschap en Wate...
13/11/19
Sponsor voor Invictus Games Den Haag
Lockheed Martin is ‘official supporter’ geworden van de Invictus Games Den Haag 2020, gepresente...
13/11/19
Reis & Co groeit met 700 vierkante meter
Op 11 en 12 januari 2020 vindt de zesde editie plaats van Reis&Co Event. Deze consumentenbeurs i...
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk