Geplaatst op: 27-05-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Waarom stopt Amsterdam in Progress?

Waarom stopt Amsterdam in Progress?

De denktank Amsterdam in Progress stopt. In een laatste bericht laat initiatiefnemer Stephen Hodes weten niet langer te willen vechten tegen ‘De Muur van Ontkenning’. Amsterdam dreigt volgens Hodes het Venetië van het Noorden te worden en ten onder te gaan aan overtoerisme. Ze verliezen daarmee hun ziel aan monocultuur en commerciële uitbuiting.


Hodes maakt van zijn hart geen moordkuil en wijst klip en klaar naar het Amsterdamse College van B&W, de gemeenteraad en ambtenaren. De MRA- bestuurders en -ambtenaren, de Amsterdam Economic Board, de toeristische industrie, Schiphol en Lelystad Airport, de cruise-industrie en Amsterdam haven. Ook de hotellerie, Airbnb, sleutelbedrijven, vakantieverhuurders, musea, toeristenwinkels en marketingorganisaties kijken de andere kant op.


De 77 maatregelen die de gemeente onlangs heeft genomen zijn in de optiek van Hodes vooral symptoombestrijding: ‘De crux van het probleem, namelijk de disbalans tussen het stijgende volume van toeristen in relatie tot het aantal inwoners en het absorptievermogen van de stad, wordt door deze maatregelen niet opgelost. En zo zal de stad dichtslibben en wordt de binnenstad een monocultureel toeristengetto.’


Het steekt Hodes dat de stad de afgelopen jaren niet in gesprek is geraakt met Amsterdam in Progress: ‘Wij hebben geprobeerd de ernst van de situatie onder de ogen te brengen en oplossingen aan te dragen. Maar we moeten concluderen dat niet de disbalans als het probleem wordt gezien, maar wíj in het beklaagdenbankje zitten, dat wij continu in de verdediging worden gedrukt en dat er nergens een constructief en oplossend gesprek ontstaat.’


Wie alle analyses en oplossingen van Amsterdam in Progress nog eens na wil lezen, kan voorlopig nog terecht op de website http://www.amsterdaminprogress.nl voor 12 verschillende publicaties.

 
Topics:Toerisme
Trefwoorden: toerisme, overtouuism amsterdam

||| Blogs |||

29/05/20
Niet doemdenken maar doendenken
Patronen doorbreken is moeilijk. En dat is precies wat er in deze tijden noodzakelijk is.
29/05/20
Wie breekt de macht van de Online Travel Agency’s?
Leisure Brains begrijpt er geen (J)OTA van dat er nog een OTA bestaat…. Ze vragen zich af of omdenken kans van slagen heeft.
13/05/20
Meer marketing? Nu even geen Holland-promotie!
Hans van Leeuwen vindt dat er geen geld moet worden gestoken in Holland Promotie maar juist ondernemers moeten worden ondersteund.
09/05/20
Van de verblijfsrecreatieparadox naar de toerismeparodie…
Deel 1 van de toerismeparodieRECRON lanceerde ooit eens de term ‘verblijfsrecreatieparadox’ waar...
06/05/20
Waarom we vooral in onze vrije tijd moeite hebben met de lockdown
We leven inmiddels meer dan 7 weken in een inteligente lockdown. Een ingrijpende maatregel om het Co...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

03/06/20
Innovatievouchers verblijfsrecreatie groot succes
De Zeeuwse innovatievouchers hebben investeringen in de verblijfsrecreatie aangejaagd. Hoe hebben ze dat gerealiseerd?
03/06/20
Snelfietsroutes toeristisch benutten
DMO’s kunnen het snelfietsnetwerk in hun regio benutten om de fietsbeleving te optimaliseren en een aantrekkelijk aanbod voor de e-bike op te bouwen. Dat schrijven RBT Heuvelrug & Vallei en NBTC Holland Marketing in een gezamenlijke verkenning.
02/06/20
Brussels Airport renoveert belangrijkste start- en landingsbaan
Brussels Airport renoveert van 13 juli tot en met 23 augustus start- en landingsbaan 07L/25R met str...
02/06/20
EuroParcs breidt uit in Limburg en België
EuroParcs heeft een belang genomen in twee vakantieparken in Nederlands en Belgisch Limburg.
31/05/20
Staatsbosbeheer stopt definitief met paalkampeerterreinen
Alle 17 paalkampeerterreinen van Staatsbosbeheer gaan na de coronacrisis niet meer open. Bepaalde gebruikers veroorzaakten te veel overlast op deze kampeerterreinen zonder voorzieningen midden in de natuur.
31/05/20
Hoe Breda de heropening van de horeca aangrijpt voor een breed actieplan
Breda Marketing heeft de campagne ‘Breda geeft je de ruimte’ gelanceerd. Daarnaast wordt een Taskforce Toerisme opgezet die aansluit bij provinciale en landelijke herstelplannen.
30/05/20
Meer walstroom rond Waddenzee
Havens rond de Waddenzee krijgen 400 stekkers voor walstroom
29/05/20
Ons virtueel prikbord van inspiratie: Zandstuve ontwikkelt 1,5 meter lied
Naast ons coronadossier met actualiteiten willen we in deze nare tijden ook hoop en inspiratie bieden.