Geplaatst op: 21-05-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Weer paviljoen Rijksmuseum op Zwarte Cross

Weer paviljoen Rijksmuseum op Zwarte Cross

Geen nieuws maar wel een mooie cross-over tussen musea en evenementen. Voor het tweede jaar heeft het Rijksmuseum een pop-up paviljoen op de Zwarte Cross. Elke dag is er een nieuwe tentoonstelling van daar gemaakte kunst tijdens doorlopende schilder- en etsworkshops amateurkunstenaars. Aangezien de kunstenaars in de notendop in de stijl van Rembrandt een zelfportret moeten maken, sluit het evenement perfect aan bij het themajaar. De Zwarte Cross is met 220 duizend bezoekers een van de grootste festivals van Nederland en ook dit jaar helemaal uitverkocht.


Iedereen is die dagen welkom om te schilderen of te etsen. Uit de beste werken stelt het Rijksmuseum een tentoonstelling samen. ’s Avonds komen de debuterende Hollandse Meesters en het publiek bij elkaar om de tentoonstelling officieel te openen.

Ambitie Rijskmuseum

  

Tante Rikie, festivaldirectrice van de Zwarte Cross: "Kijken naar kunst is mooi, het zelf maken is misschien nog wel mooier. Creativiteit verbindt, je krijgt er goeie zin van en het heeft zelfs de kracht de wereld een stukje beter te maken. Ik ben dan ook gruwelijk trots dat we dit op de Zwarte Cross realiseren.” Hendrikje Crebolder, directeur Development & Media bij het Rijksmuseum: "Het pop-up paviljoen sluit aan bij de gedeelde ambitie om creativiteit te stimuleren. Twee jaar geleden hebben honderden festivalbezoekers een zelfportret geschilderd. Soms waren ze urenlang bezig. Het werkte aanstekelijk, een vervolg kon daarom ook niet uitblijven.”

 

In het pop-up paviljoen is doorlopend plek voor zestig deelnemers. Docenten van het Rijksmuseum staan de Zwarte Crossers bij met raad en daad. Amateurkunstenaars gaan aan het werk met hun eigen ‘tronie’, geïnspireerd op de stijl van Rembrandt van Rijn die zijn (zelf)portretten graag weergaf met een gekke bek. Uit alle gemaakte kunstwerken kiest een expert van het Rijksmuseum de meest spraakmakende exemplaren. Die werken belanden aan de muur van de tentoonstellingsruimte.

350ste sterfdag Rembrandt

  

In 2019 herdenkt het Rijksmuseum het 350ste sterfjaar van Rembrandt met een reeks tentoonstellingen en activiteiten, waaronder de opening van dit paviljoen op de Zwarte Cross. Met topstukken als De Nachtwacht, Marten & Oopjen, Het Joodse Bruidje en De Staalmeesters beheert het Rijksmuseum de grootste collectie Rembrandt-schilderijen ter wereld en bovendien het meest representatieve overzicht van zijn gehele oeuvre. In 2017 werkten het Rijksmuseum en de Zwarte Cross voor het eerst samen. Onder de titel ‘Ontmoet de Dutch Masters’ konden Zwarte Crossers toen kennismaken met het Rijksmuseum, naast motocross op wereldniveau in de finale van de Dutch Masters of Motocross. De Dutch Masters of Motocross is onderdeel van het Open Nederlands Kampioenschap motocross, uitgeschreven door de KNMV - Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging. De competitie telt vier wedstrijden waarbij de laatste finalewedstrijd op de Zwarte Cross wordt verreden.

Over de Zwarte Cross

  

De Zwarte Cross is met 220.000 bezoekers helemaal uitverkocht. Het festival telt 33 podia en verrast de bezoekers met een combinatie van muziek, theater, cross, stunts, kermis en schilderworkshops. Het festival is vanwege de contrasten zo uniek.

 
 
Trefwoorden: evenementen, cultuur, musea

||| Blogs |||

30/06/20
De serieuze business achter prikbordjes
De serieuze business achter prikbordjes
30/06/20 · · Yvonne van den Nieuwenhuizen | Lees meer
Pinterest wordt in Nederland door bedrijven nauwelijks ingezet. Dat is jammer want je kunt er gratis meer dan 3,5 miljoen consumenten mee bereiken. Hoe? Dat lees je in het blog van Yvonne.
29/06/20
Oost west thuis best
Oost west thuis best
29/06/20 · Marketing · Vakanties · Marcel Baltus | Lees meer
Vrijwel iedereen boven de 40 jaar kan zich de volgende situatie heel goed voor de geest halen. Het i...
29/05/20
Niet doemdenken maar doendenken
Patronen doorbreken is moeilijk. En dat is precies wat er in deze tijden noodzakelijk is.
29/05/20
Wie breekt de macht van de Online Travel Agency’s?
Leisure Brains begrijpt er geen (J)OTA van dat er nog een OTA bestaat…. Ze vragen zich af of omdenken kans van slagen heeft.
13/05/20
Meer marketing? Nu even geen Holland-promotie!
Hans van Leeuwen vindt dat er geen geld moet worden gestoken in Holland Promotie maar juist ondernemers moeten worden ondersteund.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

11/07/20
Antwerpen maakt site met groen dicht bij huis
Tijdens de coronacrisis werden we gedwongen recreatie dicht bij huis te zoeken. Voor veel consumenten begon een zoektocht naar mooie natuur in de buurt. Om dat te faciliteren heeft de provincie Antwerpen een GroenZoeker gemaakt.
11/07/20
MarketingOost ontwikkelt ‘Hier-moet-je-zijn’ widget
MarketingOost voert diverse campagnes om toeristen te interesseren voor een bezoek aan Overijssel.Om te zorgen dat alle ondernemers eenvoudig online kunnen aansluiten bij deze campagne heeft MarketingOost een widget ontwikkeld.
11/07/20
Prognose toerisme in Amsterdam: -62% tot -74%
Amsterdam verwacht dit jaar tussen de 62% tot 74% minder verblijfsbezoekers. Ook het dagbezoek krijgt een flinke knauw en daalt met 44% tot 54%. Dat heeft de dienst Onderzoek, informatie en Statistiek berekend.
11/07/20
Levensgrote KLM DC-3 is Madurodam’s nieuwste attractie
Madurodam heeft een nieuwe attractie waar de luchtvaart en de Nederlandse ondernemersgeest centraal staat. Na een bouwtraject van ruim 1,5 jaar opende de cabin crew vanochtend voor het eerst voor bezoekers de deur in van de levensgrote zilvergrijze KLM DC-3.
11/07/20
Eerste Vestingstedenroute gelanceerd
De eerste autoroute voor vestingsteden is een feit. Gisteren werd in het Brabantse Geertruidenberg de Zuiderwaterlinieroute geopend.
11/07/20
Pintransacties herstellen maar niet in vrije tijd
Consumenten betalen weer bijna net zoveel met pin als in dezelfde periode een jaar geleden. Maar de verschillen tussen de branches zijn aanzienlijk.
11/07/20
Horeca verkocht 80.000 waardebonnen
Het initiatief ‘Help de Horeca’ heeft maar liefst 3,7 miljoen euro opgeleverd voor horecazaken in Nederland.
10/07/20
Bezoekerslift Utrechtse Dom open
De 24-jarige Thom Stulen is vrijdag als eerste met de bezoekerslift van de Utrechtse Domtoren omhoog...