Geplaatst op: 17-05-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Welke skills hebben de werknemers van de toekomst nodig?

Welke skills hebben de werknemers van de toekomst nodig?

Van mensen die in de toekomst in toerisme aan de slag willen, wordt een hoger opleidingsniveau verwacht. Bestaande werknemers moeten zichzelf trainen om om de snelle technologische veranderingen te kunnen bijbenen. ‘High Tech with a Human Touch’ wordt de gouden skills combinatie.


Dat zijn de eerste conclusies van het Europese project Next Tourism Generation (NTG) Alliance dat zich richt op het verbeteren van de connectie tussen toeristisch onderwijs en de reiswereld. In Nederland is de Breda University of Applied Sciences partner in het project.

Vier megatrends

  

De onderzoekers signaleren vier megatrends in toerisme:

  1. Evoluerende bezoekersvraag
  2. Duurzame toeristische groei
  3. Technologische mogelijkheden
  4. Reismobiliteit

Uitdagingen
Uitdagingen voor de branche zijn er ook. Zo komen er in de toekomst veel toeristen uit Aziatische landen en we moeten leren omgaan met hun culturele achtergrond. Ook overtourism en overcrowding zijn grote problemen waar we een balans in moeten zien te vinden. Op duurzaam vlak zijn de klimaatverandering en de de schaarse grondstoffen een uitdaging. Aan de andere kant kan toerisme mensen en culturen dichter bij elkaar brengen en financiële middelen genereren die ten goede komen aan landschappelijk en cultureel erfgoed

Skills gaps

  

Toerisme zorgt wereldwijd voor 313 miljoen banen, bijna 10% van alle banen ter wereld. Die banen gaan de komende jaren sterk veranderen. Opvallend is dat vooral een skillsgap wordt gezien in meer algemene vaardigheden dan in toerisme-specifieke vaardigheden. De onderzoekers zien daarbij deze ontwikkelingen:

  • Over het algemeen wordt een hoger opleidingsniveau verwacht
  • Van de huidige werknemers wordt verwacht dat ze zichzelf trainen om goed om te kunnen gaan met digitale innovaties en disrupieve businessmodellen
  • Ze moeten zich bekwamen in het creëren van unieke, op maat gemaakte en gepersonaliseerde ervaringen
  • Een beter begrip van AI, VR, AR en data-analyse is hard nodig
  • In toerisme en hospitality zijn branche-overstijgende vaardigheden belangrijker dan ooit

 

Trefwoorden: arbeid, arbeidsmarkt, vaardigheden, toerisme, horeca, onderzoek

CELTH
 





||| Nieuws |||

27/03/24
Uitbreiding KLM-busdienst
Vanaf 31 maart wordt de KLM-busdienst Nijmegen – Arnhem - Schiphol uitgebreid met één extra dienst naar dagelijks twee omlopen.
27/03/24
My First Smartphone Festival krijgt waarschijnlijk vervolg
De eerste editie van My First Smartphone Festival bij Beeld & Geluid heeft afgelopen weekend ruim 2200 bezoekers getrokken. Verspreid over vier dagen, van donderdag tot en met zondag, leerden kinderen, hun ouders en docenten over hoe om te gaan met je allereerste telefoon.
27/03/24
Exclusief voor leden
Drie Van Goghs lang te zien in Rijksmuseum Amsterdam
Het Rijksmuseum krijgt drie extra troeven in handen, drie Van Goghs. Het museum is vaak een onderdeel voor de vele toeristen die naar Nederland komen. Zij willen vast ook graag die langdurige bruiklenen zien.
26/03/24
Booking.com stopt duurzaam reisprogramma na gesprek met ACM
Reiswebsite Booking.com heeft na gesprekken met de Autoriteit Consument & Markt (ACM) besloten het zogenoemde Travel Sustainable (voorheen: Duurzaam Reizen) programma offline te halen per 25 maart.
26/03/24
Reiziger wil directe vlucht
Luchtvaartreizigers hechten aan een rechtstreekse verbinding naar de eindbestemming. Het overgrote deel van alle vliegreizen kent dan ook geen overstap tijdens de reis. Bij vliegreizen van meer dan 6 uur biedt een overstap vaker een aantrekkelijk alternatief.
26/03/24
Zo krijgt het thema duurzaamheid voet aan de grond in de reisbranche
Steeds meer mensen raken overtuigd van het nut en de noodzaak van duurzaam leven. Met duurzaam wordt een leefstijl bedoeld die een zo laag mogelijke ecologische voetafdruk achterlaat. In andere woorden: hoe kunnen we ervoor zorgen dat de natuur zo min mogelijk te lijden heeft onder het gedrag van de mens?
25/03/24
Is het de moeite waard om te investeren in betrouwbare service voertuigen voor uw resort/park?
Als het gaat om het runnen van een resort of park, kan het belang van betrouwbaar transport niet genoeg benadrukt worden. Of het nu gaat om het vervoer van gasten over uitgestrekte gebieden of om de mobiliteit van het personeel voor verschillende taken, duurzame en goed onderhouden service voertuigen zijn essentieel voor een soepel verloop van uw faciliteit. Maar is het verstandig om te investeren in duurzame servicevoertuigen en hoe vaak moeten ze worden onderhouden?
25/03/24
Exclusief voor leden
Hotel Noordsee sluit zich aan bij Fletcher
Hotelketen ziet een wens in vervulling gaan met een hotel op Waddeneiland Ameland. Per 1 april zal bij Hotel Noordsee de vlag van Fletcher Hotels in top gaan.

||| Agenda |||

18/04/24
18/04/24 t/m 18-04-24: TRENDCONGRES 2024
Op donderdag 18 april 2024 organiseert NRIT samen met de opleidingen Tourism Management van de Neder...
14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
11/06/24
11/06/24 t/m 11-06-24: Openhuis Posta7 - FEC & Retailtainment
Op dinsdag 11 juni organiseert Pleisureworld Openhuis bij FEC Posta7. Dat is dé hotspot ...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...