Geplaatst op: 17-05-2019
Auteur: Marc Gerlings

Nederland 9e plaats ICCA lijst congreslanden

Nederland 9e plaats ICCA lijst congreslanden
Nederland is een plaats gestegen op de jaarlijkse ranglijst van The International Congress and Convention Association (ICCA). Met 355 congressen in 2018 is Nederland gestegen naar de negende plaats. "We zijn er trots op dat we een plek zijn gestegen. Het is goed te zien dat Nederland wereldwijd wordt erkend als populaire bestemming voor zowel zakelijke bijeenkomsten als congressen,” aldus Eric Bakermans, Director Meetings, Conventions & EventsvanNBTC Holland Marketing.

Nederland sterke positie als zakelijke bestemming
De kracht van Nederland als congresbestemming zit in internationale bereikbaarheid, een stabiel politiek klimaat en een open ondernemersklimaat.

"Ook de topsectoren als High Tech Systemen & Materialen en Life Sciences & Health, zorgen voor een sterke positie voor Nederland als zakelijke bestemming. Internationale congressen gericht op deze topsectoren dragen namelijk bij aan de kenniseconomie van ons land," vertelt Eric Bakermans.

Economisch belang zakelijke bezoekers
Zakelijke bezoekers geven gemiddeld meer geld uit aan hun reis dan vakantiegangers. Ze geven gemiddeld zo’n 1.050 euro uit tijdens een verblijf in Nederland. Jaarlijks ontvangt Nederland ongeveer 350.000 buitenlandse bezoekers voor een internationaal (wetenschappelijk) congres en dat is goed voor een economische waarde van circa 440 miljoen euro.

Hoe wordt gemeten?
ICCA neemt in haar statistieken congressen van associaties op en hanteert een aantal criteria. Voorbeelden zijn: een minimum van 50 participanten, organisatie van het congres op reguliere basis (dus éénmalige bijeenkomsten worden niet meegeteld) en roulatie tussen tenminste drie landen. De ICCA lijst is een graadmeter van hoe we ervoor staan in de wereld van congressen, zo heeft Nederland afgelopen jaar 355 congressen gehost. Naast dit type congressen worden er in Nederland veel andere zakelijke bijeenkomsten georganiseerd die niet in deze lijst worden opgenomen.

||| Blogs |||

06/09/19
Drie misvattingen bij het opzetten van een actie
Consumenten hebben steeds meer behoefte aan een totale beleving en willen hun vrije tijd optimaal be...
13/12/18
Recreatieondernemer: generalist of specialist?
Na de Tweede Wereldoorlog werd het verschijnsel toerisme maatschappelijk steeds belangrijker. Vo...
04/10/18
Segregatie of integratie?
Eind juni vond bij mij in de buurt de Champions Trophy voor nationale hockeyteams plaats. Een mooi...
28/06/16
‘Distinctive Dutch story’ voor kastelen en buitenplaatsen
Eén van de speerpunten van NBTC Holland Marketing is het stimuleren van de regionale spreidi...
30/06/15
De Tour de France winnen we niet
Het lijkt wel of we niet erg goed zijn in leren en onthouden. Fouten maken we met regelmaat en hela...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

06/12/19
Exclusief voor leden
Tulp Festival 2020 weer groter met 7 extra locaties
Tulp Festival Amsterdam zet de hoofdstad gedurende de hele maand april 2020 in bloei. Voor het zesde...
06/12/19
Festivals weren zal drugsoverlast niet beperken
In reactie op het intrekken van de vergunning van het Hardshock Festival in Hellendoorn, stelt de Ve...
06/12/19
Rode Kruis Bloesemtocht ontvangt $120.000 mediabudget van Google
De afgelopen weken heeft het Regionaal Bureau voor Toerisme (RBT) Rivierenland zich ingespannen om v...
05/12/19
Exclusief voor leden
650 vrijwilligers nodig voor Songfestival
Gister werden de drie presentatoren bekendgemaakt voor het Songfestival in Rotterdam volgend jaar. V...
04/12/19
Exclusief voor leden
Let op: Glamping 2.0 komt er aan!
De eigenaar van LuxeTenten, investeringsmaatschappij Gladventure, stapt in joint venture RAY Tensile Design. Het eerste resultaat is een verrassende tent: de Gotland.
02/12/19
Exclusief voor leden
Online aankopen blijven maar groeien
Er zit nog steeds groei in het aantal Nederlanders dat online een vakantie of ticket voor een evenement aankoopt.
29/11/19
Beurzen leveren herbruikbare materialen
De proef met hergebruik van overgebleven spullen na een vakbeurs in RAI Amsterdam blijkt zo succesvo...
28/11/19
Video Het Trendrapport in 50 trends
Een video met in vier minuten de 50 opvallendste trends uit het Trendrapport.
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk