Geplaatst op: 15-05-2019
Auteur: Marc Gerlings

KHN: Stop ongenadig harde groei toeristenbelasting

KHN: Stop ongenadig harde groei toeristenbelasting
Toeristenbelasting is er alleen voor het spekken van de gemeentelijke kas. De brancheorganisatie van de horeca KHN wil dat de sterke groei in toeristenbelasting stopt en dat het ten goede komt aan de gastvrijheid. "Betrek de toeristische sector,‚ÄĚ is de boodschap van directeur Dirk Beljaarts.

Gemeenten leggen steeds vaker een hoge belasting op aan toeristen die komen overnachten. De opbrengst van gemeenten uit toeristenbelasting verdubbelde van 131 miljoen in 2009 naar 294 miljoen in 2019. Het gemiddelde tarief per overnachting steeg van 1,54 euro naar 2,70 euro. 

Deze verhogingen worden vaak gebruikt om simpelweg de kas van de gemeente te spekken. KHN-directeur Dirk Beljaarts vreest dat hiermee de gastvrijheid en aantrekkelijkheid van dorpen en steden in het geding komen. KHN start vandaag daarom een campagne waarin zij gemeenten oproept te stoppen met structurele belastingverhogingen en te kiezen voor gastvrijheid. >>>
Dit artikel is exclusief voor leden van het NRIT Media Vrijetijdsplatform.
Het complete artikel lezen? Log dan in of word lid.
E-mailadres:
Wachtwoord:

Wachtwoord vergeten? - Lid of abonnee en nog niet geregistreerd?

Geen lid van het NRIT Media Vrijetijdsplatform? Word hier lid

 Proeflidmaatschap
NRIT Media Vrijetijdsplatform
Jaarlidmaatschap
NRIT Media Vrijetijdsplatform
Bedrijfslidmaatschap
NRIT Media Vrijetijdsplatform

Stopt automatisch
Compleet individueel
lidmaatschap
Compleet bedrijfs-lidmaatschap
Lidmaatschap NRIT Media Vrijetijdsplatform90 dagen365 dagen365 dagen
Onbeperkt digitaal toegang tot alle content Kennisbank
Nieuwsbrief NRIT Actueel
Recreatie & Toerisme
Vrijetijdstudies
Toegang zonder inloggen
€ 45,-
€ 165,75 per jaarVanaf € 331,50 per jaar
Probeer nu
Bestel nu
Bestel nu
Trefwoorden: toeristenbelasting, horeca, KHN,

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • ||| Blogs |||

    29/05/20
    Niet doemdenken maar doendenken
    Patronen doorbreken is moeilijk. En dat is precies wat er in deze tijden noodzakelijk is.
    29/05/20
    Wie breekt de macht van de Online Travel Agency’s?
    Leisure Brains begrijpt er geen (J)OTA van dat er nog een OTA bestaat…. Ze vragen zich af of omdenken kans van slagen heeft.
    13/05/20
    Meer marketing? Nu even geen Holland-promotie!
    Hans van Leeuwen vindt dat er geen geld moet worden gestoken in Holland Promotie maar juist ondernemers moeten worden ondersteund.
    09/05/20
    Van de verblijfsrecreatieparadox naar de toerismeparodie…
    Deel 1 van de toerismeparodieRECRON lanceerde ooit eens de term ‚Äėverblijfsrecreatieparadox‚Äô waar...
    06/05/20
    Waarom we vooral in onze vrije tijd moeite hebben met de lockdown
    We leven inmiddels meer dan 7 weken in een inteligente lockdown. Een ingrijpende maatregel om het Co...

    ||| Twitter |||

    ||| Nieuws |||

    05/06/20
    Gemeenten Land van Cuijk steken 35.000 euro in herstelcampagne
    De vijf gemeenten in het Brabantse Land van Cuijk hebben besloten om uit hun samenwerkingsbudget een bedrag van 35.000 euro beschikbaar te stellen voor een toeristisch hersteloffensief.
    05/06/20
    Ons virtueel prikbord van inspiratie: Verantwoorde vakbeurzen in coronatijd
    Naast ons coronadossier met actualiteiten willen we in deze nare tijden ook hoop en inspiratie bieden.
    04/06/20
    Meer tijd voor recreatievaart voor doorgang Groningse sluizen
    De recreatievaart kan een impuls krijgen door het langer bedienen van bruggen en sluizen in de provi...
    04/06/20
    Exclusief voor leden
    15 km klompenpad bij Winssen
    Winssen heeft vanaf vrijdag 12 juni een nieuw Klompenpad: het Ambts- en Rijkspad. Het Ambts- en Rijkspad is een rondwandeling van 15 kilometer en voert de recreanten door het buitengebied van Winssen via de historische dorpsboomgaard, over de dijk, door uiterwaarden, langs poelen en de voormalige grens tussen de Ambten Rijk van Nijmegen en Maas en Waal.
    04/06/20
    Breda sluit VVV-winkel
    De deuren van de Bredase VVV winkel, onderdeel van Breda Marketing, gaan definitief op slot. De winkel lijdt al geruime tijd verlies en pogingen het tij te keren hebben niet voor een ommekeer gezorgd.
    04/06/20
    Prima 2019 voor toerisme in de Achterhoek
    De Achterhoek heeft het in 2019 toeristisch gezien uitstekend gedaan. . In deze coronatijd lijkt het vreemd om terug te kijken op toeristisch 2019. Toch geeft het een goede indicatie van de toeristische slagkracht van een regio en de uitgangspositie die het inneemt voor herstel.
    04/06/20
    EuroParcs neemt DroomParken over
    Droomparken wordt overgenomen door EuroParcs. De overname moet het bedrijf meer slagkracht geven.
    04/06/20
    Geheel vernieuwd Center Parcs Zandvoor weer open
    Als laatste park opent het geheel vernieuwde Center Parcs Park Zandvoort op vrijdag 5 juni opnieuw haar deuren. Alle 428 cottages, 116 hotelkamers zijn volledig vernieuwd en ook de infrastructuur is vernieuwd.