Geplaatst op: 15-05-2019
Auteur: Marc Gerlings

KHN: Stop ongenadig harde groei toeristenbelasting

KHN: Stop ongenadig harde groei toeristenbelasting
Toeristenbelasting is er alleen voor het spekken van de gemeentelijke kas. De brancheorganisatie van de horeca KHN wil dat de sterke groei in toeristenbelasting stopt en dat het ten goede komt aan de gastvrijheid. "Betrek de toeristische sector,” is de boodschap van directeur Dirk Beljaarts.

Gemeenten leggen steeds vaker een hoge belasting op aan toeristen die komen overnachten. De opbrengst van gemeenten uit toeristenbelasting verdubbelde van 131 miljoen in 2009 naar 294 miljoen in 2019. Het gemiddelde tarief per overnachting steeg van 1,54 euro naar 2,70 euro. 

Deze verhogingen worden vaak gebruikt om simpelweg de kas van de gemeente te spekken. KHN-directeur Dirk Beljaarts vreest dat hiermee de gastvrijheid en aantrekkelijkheid van dorpen en steden in het geding komen. KHN start vandaag daarom een campagne waarin zij gemeenten oproept te stoppen met structurele belastingverhogingen en te kiezen voor gastvrijheid. >>>
Dit artikel is exclusief voor leden van het NRIT Media Vrijetijdsplatform.
Het complete artikel lezen? Log dan in of word lid.
E-mailadres:
Wachtwoord:

Wachtwoord vergeten? - Lid of abonnee en nog niet geregistreerd?

Geen lid van het NRIT Media Vrijetijdsplatform? Word hier lid

 Proeflidmaatschap
NRIT Media Vrijetijdsplatform
Jaarlidmaatschap
NRIT Media Vrijetijdsplatform
Bedrijfslidmaatschap
NRIT Media Vrijetijdsplatform

Stopt automatisch
Compleet individueel
lidmaatschap
Compleet bedrijfs-lidmaatschap
Lidmaatschap NRIT Media Vrijetijdsplatform90 dagen365 dagen365 dagen
Onbeperkt digitaal toegang tot alle content Kennisbank
Nieuwsbrief NRIT Actueel
Recreatie & Toerisme
Vrijetijdstudies
Toegang zonder inloggen
€ 45,-
€ 165,75 per jaarVanaf € 331,50 per jaar
Probeer nu
Bestel nu
Bestel nu
Trefwoorden: toeristenbelasting, horeca, KHN,

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • Vacature

    ||| Blogs |||

    08/04/19
    2019: het jaar voor nationaal toeristisch beleid
    2019 wordt hét jaar waarin het Rijk haar rol pakt om te sturen op een gebalanceerde ontwikkeling van het inkomende en binnenlands toerisme in Nederland. Een ontwikkeling waarbij economie, samenleving en leefomgeving met elkaar in samenhang worden bekeken. Een ontwikkeling waarin lasten worden gedeeld en bovenal: kansen worden benut!
    18/03/19
    Een community voor marketingvraagstukken?
    Een community voor marketingvraagstukken?
    18/03/19 · Marketing · Hanita van der Schaaf | Lees meer
    Sinds een aantal weken werk ik in het onderwijs. Een totaal andere wereld, in vergelijking met mijn ...
    11/03/19
    Groots Denken!
    Groots Denken!
    11/03/19 · Duurzaam toerisme · Marcel Baltus | Lees meer
    Tijdens mijn bezoek aan de ITB Berlijn borrelde een lumineus idee op...
    14/02/19
    Iamst(erdam)upid
    Iamst(erdam)upid
    14/02/19 · Beleid · Toerisme · Han Verheijden | Lees meer
    Begin december 2018 zijn de rood-witte "Iamsterdam’ letters van het Museumplein gehaald. Het is ge...
    14/02/19
    Het belang van een organisatorisch eco-systeem
    Terugkijkend op 2018 hebben de meeste toeristische bedrijven uitstekende zaken gedaan. Niet voor nik...

    ||| Twitter |||

    ||| Nieuws |||

    22/05/19
    Beestachtig goede derde Vakdag Het Vakantiepark van de Toekomst
    Brabantse gastvrijheid, een gevarieerd aanbod van sprekers en een boeiende rondleiding over Safaripa...
    22/05/19
    Trambaanfietsroute niet door beschermde natuurzones
    De ontwikkeling van de Trambaanfietsroute maakt duidelijk dat niet zomaar fietsroutes door bijzonde...
    22/05/19
    Toerisme in Europa groeit stevig in eerste kwartaal 2019
    De hoogste groeicijfers in het toerisme in het eerste kwartaal van 2019 worden behaald in Azië (+...
    22/05/19
    Exclusief voor leden
    Grote controle en inval bij Oostappen
    De Oostappen Groep ligt al enige tijd onder het vergrootglas van de autoriteiten. Dat resulteerde gisteren in doorzoekingen op het hoofdkantoor en diverse vakantieparken en kentekencontroles rond de parken.
    21/05/19
    ABN AMRO: Nederlands toerisme blijft sterk groeien
    Door de welvaartsgroei en de grotere bereikbaarheid van bestemmingen blijft het toerisme in Nederland ook in de komende jaren stijgen. De groei in de regio is sterker dan op de toeristische hotspots. Dat schrijft ABN AMRO in haar nieuwste Prognose Leisure 2019-2020.
    21/05/19
    Nieuwe natuurlijke accommodaties voor camping Bakkum
    Op camping Bakkum zijn onder toeziend oog van de Estlandse ambassadeur twee nieuwe accommodaties officieel geopend.De houten huisjes zijn gebouwd door de Estlandse modulaire bouwer Harmet.
    21/05/19
    Weer paviljoen Rijksmuseum op Zwarte Cross
    Geen nieuws maar wel een mooie cross-over tussen musea en evenementen. Voor het tweede jaar heeft het Rijksmuseum een pop-up paviljoen op de Zwarte Cross.
    20/05/19
    Songfestival als vliegwiel voor Holland City Strategie
    NBTC Holland Marketing sprong vandaag al handig in op de overwinning van Duncan Laurence op het Songfestival. NBTC wil rond het Songfestival de minder bekende plekken van Nederland in de etalage zetten en hoopt dat het evenement als vliegwiel werkt voor de Holland City Strategie.
    Partners
    Breda University of Applied Sciences
    Initiatiefnemers
    NRIT Media
    Vrijetijdsnetwerk