Geplaatst op: 15-05-2019
Auteur: Marc Gerlings

2,5 miljoen Nederlanders plannen lange zomervakantie in eigen land

Groot verschil tussen duurzaam denken en duurzaam gedrag

2,5 miljoen Nederlanders plannen lange zomervakantie in eigen land
Deze zomer gaat naar verwachting 70% van de Nederlanders op vakantie, dat zijn bijna 12 miljoen Nederlanders. Net als in 2018 gaan ruim 8,8 miljoen Nederlanders naar het buitenland en ruim 2,5 miljoen Nederlanders kiezen voor een lange zomervakantie in eigen land. Dit blijkt uit grootschalig onderzoek dat NBTC-NIPO Research onlangs heeft uitgevoerd naar de vakantieplannen van de Nederlandse bevolking. Hieruit blijkt ook een forse groei van vliegvakanties door Nederlanders in 2019 en het grote verschil tussen denken over duurzame vakanties en duurzaam gedrag.

Niks duurzaam gedrag

"Opvallend dit jaar is dat Nederlanders meer vliegvakanties ondernemen in vergelijking met 2018 (+5%), terwijl uit eerder onderzoek blijkt dat Nederlanders bereid zijn tot het plannen van duurzame vakanties,” aldus Frans van der Horst, directeur NBTC-NIPO Research.

60% houdt rekening met duurzame vakantie

De tegenstelling tussen woorden over duurzaam gedrag en waarschijnlijke boekingen blijkt uit het onderzoek. Bijna 60% van de Nederlanders vindt het belangrijk om bij het boeken van een vakantie rekening te houden met duurzaamheid. "In vergelijking met 2010 toen we deze vraag ook stelde, is er geen verandering te zien. Met name 65-plussers vinden duurzame vakanties belangrijk (65%), dit is meer dan wat Nederlanders tussen de 25 en 34 jaar aangeven (51%),” aldus Frans van der Horst.

Duurzame vakanties licht verbetert imago onder Nederlanders

Steeds meer Nederlanders hebben een positieve houding ten aanzien van duurzame vakanties. "In 2010 gaf 19% van de Nederlanders aan het oneens te zijn met het feit dat een duurzame vakantie afzien is. Dit jaar heeft 27% aangegeven het hiermee oneens te zijn,” vertelt Van der Horst. "Daarnaast zien steeds meer Nederlanders in dat je zelf wel degelijk iets kunt veranderen door duurzaam te reizen.”

NBTC-NIPO Research heeft onderzoek gedaan naar de zomervakantieplannen van bijna 11.000 Nederlanders (representatieve steekproef). Het ging daarbij om vakanties van een week of langer in de komende zomerperiode (mei tot en met september). De stelling over duurzaam reizen is gesteld aan 2.870 Nederlanders van 18 jaar en ouder.
Trefwoorden: vakantie, vliegen, duurzaamheid, sustainable tourism

CELTH
 





||| Nieuws |||

27/03/24
Uitbreiding KLM-busdienst
Vanaf 31 maart wordt de KLM-busdienst Nijmegen – Arnhem - Schiphol uitgebreid met één extra dienst naar dagelijks twee omlopen.
27/03/24
Exclusief voor leden
Drie Van Goghs lang te zien in Rijksmuseum Amsterdam
Het Rijksmuseum krijgt drie extra troeven in handen, drie Van Goghs. Het museum is vaak een onderdeel voor de vele toeristen die naar Nederland komen. Zij willen vast ook graag die langdurige bruiklenen zien.
26/03/24
Booking.com stopt duurzaam reisprogramma na gesprek met ACM
Reiswebsite Booking.com heeft na gesprekken met de Autoriteit Consument & Markt (ACM) besloten het zogenoemde Travel Sustainable (voorheen: Duurzaam Reizen) programma offline te halen per 25 maart.
25/03/24
Exclusief voor leden
Hotel Noordsee sluit zich aan bij Fletcher
Hotelketen ziet een wens in vervulling gaan met een hotel op Waddeneiland Ameland. Per 1 april zal bij Hotel Noordsee de vlag van Fletcher Hotels in top gaan.
25/03/24
Toerisme Award voor GeoFort
Ondernemer Willemijn Simon van Leeuwen heeft de Toerisme Award gewonnen. Ze kreeg de award uitgereikt op de opening van het toeristisch seizoen in Rivierenland. De DMO vierde een extra feestje vanwege het 20-jarig bestaan.
25/03/24
Exclusief voor leden
Goed toeristisch jaar voor Royal Delft
Dat het inkomend toerisme in 2023 weer volop draaide zagen ze ook bij Royal Delft. De bezoekersaantallen en omzet groeiden fors. Het bedrijf richt zich met een unieke propositie op de toeristische markt.
22/03/24
Exclusief voor leden
Wereldreistrends
Een interessant onderzoek van Skyscanner die het recente boekgedrag van reizigers wereldwijd in kaart heeft gebracht. Ze rapporteren over reisplannen voor de periode juni-augustus 2024 en spiltsen die uit naar regio.
22/03/24
Drenthe lanceert campagne: Dit is de kracht van Oer
Marketing Drenthe heeft de multimediale campagne 'Dit is de kracht van Oer' gelanceerd. De campagne richt zich op het Drentse landschap als perfecte plek om te ontsnappen aan de drukte van alledag en de wereld even op pauze te zetten. Doelgroep zijn stellen van 35 jaar en ouder met een interesse in natuur en cultuur.

||| Agenda |||

18/04/24
18/04/24 t/m 18-04-24: TRENDCONGRES 2024
Op donderdag 18 april 2024 organiseert NRIT samen met de opleidingen Tourism Management van de Neder...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...