Geplaatst op: 10-05-2019
Auteur: Redactie
PleisureWorld NRIT

Brabant maakt Tweede Wereldoorlog beleefbaar met Dilemma Doolhof

Brabant maakt Tweede Wereldoorlog beleefbaar met Dilemma Doolhof

In Noord-Brabant wordt de herdenking van 75 jaar bevrijding bijzonder aangepakt met het project Brabant Remembers. Centraal staan daarbij de keuzes waarvoor gewone Brabanders in de Tweede Wereldoorlog stonden. Met bijzondere projecten worden die keuzes overgedragen aan jongere generaties. Een van de icoonprojecten is het Dilemma Doolhof.


Met deze interactieve kunstinstallatie wordt de impact van de Tweede Wereldoorlog tastbaar en invoelbaar gemaakt en overgedragen aan jongere generaties. Het Dilemma Doolhof is een concept van Mothership, ontwikkeld voor het programma van Brabant Remembers in samenwerking met Gemeente Bergen op Zoom en Heijmans.

Levensbepalende keuzes

  

De verhaallijnen in het Dilemma Doolhof zijn geïnspireerd op keuzes uit de 75 verhalen van Brabant Remembers. Bezoekers worden zich bewust van de impact van deze vaak levensbepalende keuzes. De keuze die bezoekers op elk kruispunt in het doolhof maken, bepaalt het vervolg van het verhaal en daarmee de weg door het doolhof. Om de impact extra goed invoelbaar te maken, is gekozen voor een sober ontwerp, vrij van beelden en andere prikkels. De verhaallijnen worden ten gehore gebracht en zijn zowel in het Nederlands als in het Engels te beleven. 

Bijzondere locatie

  

Met de locatie van het Dilemma Doolhof tussen de twee militaire erevelden in wordt meer aandacht gevestigd op de impact van de Slag om de Schelde bij de bevrijding van Brabant - en dus Nederland - tijdens de Tweede Wereldoorlog. Vooral veel Canadezen en Britse soldaten streden deze strijd en kwamen hierbij om. Het Canadese ereveld in Bergen op Zoom is voor de Canadezen dan ook één van de belangrijkste erevelden in Nederland.

Icoonproject

  

Het Dilemma Doolhof is één van de iconische projecten uit het programma van Brabant Remembers in opmars naar de viering van 75 jaar bevrijding van Nederland in 2020. Het Dilemma Doolhof blijft tenminste één jaar op deze locatie staan en is vrij toegankelijk. 

Over Brabant Remembers

  

Tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn levens voor altijd ingrijpend veranderd. Brabant Remembers vertelt deze bijzondere, inspirerende, persoonlijke verhalen: groot of klein, over mobilisatie, verzet, collaboratie of bevrijding. Verhalen waarin een levensbepalende keuze centraal staat. Vijfenzeventig verhalen, voor ieder jaar dat we in vrijheid leven één. Samen geven ze een goed beeld van de impact van de Tweede Wereldoorlog op de samenleving. Deze verhalen vormen het uitgangspunt voor een Brabantbreed programma en de (inter)nationale campagne Brabant Remembers.

 
Link: https://www.brabantremembers.com/?lang=en
Topics:Cultuur
Trefwoorden: cultuur, herdenking, Noord-Brabant

||| Blogs |||

22/10/19
Pleasure for all; ook Amerikaanse toestanden in Nederland …?
Autistische Amerikaan klaagt Disney aanDe Tampabay Times kopt op 2 oktober jl. ‘Man with Auti...
06/09/19
Drie misvattingen bij het opzetten van een actie
Consumenten hebben steeds meer behoefte aan een totale beleving en willen hun vrije tijd optimaal be...
13/12/18
Recreatieondernemer: generalist of specialist?
Na de Tweede Wereldoorlog werd het verschijnsel toerisme maatschappelijk steeds belangrijker. Vo...
06/09/18
Van marketing naar mattering
Van marketing naar mattering
06/09/18 · Cultuur · Hanita van der Schaaf | Lees meer
Column van Hanita van der Schaaf over Culturele Hoofdstad van Europa 2018, Leeuwarden
28/06/16
‘Distinctive Dutch story’ voor kastelen en buitenplaatsen
Eén van de speerpunten van NBTC Holland Marketing is het stimuleren van de regionale spreidi...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

04/12/19
Van Gogh in een heel ander licht
Tinker imagineers mag samen met Van Gogh Brabant en ASML een nieuwe tentoonstelling over Vincent Van Gogh realiseren. Technologie, kunst en creativiteit komen in het vernieuwde museum Vincentre in Nuenen op een bijzondere wijze samen.
29/11/19
Dak voor auto's en 1.500 zonnepanelen voor Archeon
Archeon combineert duurzame energie met een overdekte parkeerplaats.
29/11/19
Erasmusspeld voor Johan van der Hoeven
Op donderdag 28 november heeft scheidend conservator en interim-directeur van Museum ’40-’45 NU ...
28/11/19
Video Het Trendrapport in 50 trends
Een video met in vier minuten de 50 opvallendste trends uit het Trendrapport.
26/11/19
Toerisme en cultuur goed zichtbaar bij sponsorprijzen
Bij de twintigste editie van de SponsorRingen is op maandag 25 november 2019 een recordaantal van tw...
26/11/19
Exclusief voor leden
Campagne: jezelf uploaden naar schilderij Van Eyck
Toerisme Vlaanderen pakt uit met een opvallende campagne om bezoekers van over de hele wereld warm ...
25/11/19
Gedeputeerde Peter van ‘t Hoog neemt Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2019 in ontvangst
Vanmiddag heeft de Gelderse gedeputeerde Peter van ’t Hoog van recreatie en toerisme tijdens het event het Trendrapport Live het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2019 in ontvangst genomen.
12/11/19
Trendrapport Live: Gratis kennismiddag rond Trendrapport
Op maandagmiddag 25 november 2019 organiseren CBS, NBTC Holland Marketing, CELTH en PleisureWorld NRIT bij het CBS in Den Haag het jaarlijkse event Trendrapport Live.
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk