Geplaatst op: 10-05-2019
Auteur: Redactie
PleisureWorld NRIT

Brabant maakt Tweede Wereldoorlog beleefbaar met Dilemma Doolhof

Brabant maakt Tweede Wereldoorlog beleefbaar met Dilemma Doolhof

In Noord-Brabant wordt de herdenking van 75 jaar bevrijding bijzonder aangepakt met het project Brabant Remembers. Centraal staan daarbij de keuzes waarvoor gewone Brabanders in de Tweede Wereldoorlog stonden. Met bijzondere projecten worden die keuzes overgedragen aan jongere generaties. Een van de icoonprojecten is het Dilemma Doolhof.


Met deze interactieve kunstinstallatie wordt de impact van de Tweede Wereldoorlog tastbaar en invoelbaar gemaakt en overgedragen aan jongere generaties. Het Dilemma Doolhof is een concept van Mothership, ontwikkeld voor het programma van Brabant Remembers in samenwerking met Gemeente Bergen op Zoom en Heijmans.

Levensbepalende keuzes

  

De verhaallijnen in het Dilemma Doolhof zijn geïnspireerd op keuzes uit de 75 verhalen van Brabant Remembers. Bezoekers worden zich bewust van de impact van deze vaak levensbepalende keuzes. De keuze die bezoekers op elk kruispunt in het doolhof maken, bepaalt het vervolg van het verhaal en daarmee de weg door het doolhof. Om de impact extra goed invoelbaar te maken, is gekozen voor een sober ontwerp, vrij van beelden en andere prikkels. De verhaallijnen worden ten gehore gebracht en zijn zowel in het Nederlands als in het Engels te beleven. 

Bijzondere locatie

  

Met de locatie van het Dilemma Doolhof tussen de twee militaire erevelden in wordt meer aandacht gevestigd op de impact van de Slag om de Schelde bij de bevrijding van Brabant - en dus Nederland - tijdens de Tweede Wereldoorlog. Vooral veel Canadezen en Britse soldaten streden deze strijd en kwamen hierbij om. Het Canadese ereveld in Bergen op Zoom is voor de Canadezen dan ook één van de belangrijkste erevelden in Nederland.

Icoonproject

  

Het Dilemma Doolhof is één van de iconische projecten uit het programma van Brabant Remembers in opmars naar de viering van 75 jaar bevrijding van Nederland in 2020. Het Dilemma Doolhof blijft tenminste één jaar op deze locatie staan en is vrij toegankelijk. 

Over Brabant Remembers

  

Tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn levens voor altijd ingrijpend veranderd. Brabant Remembers vertelt deze bijzondere, inspirerende, persoonlijke verhalen: groot of klein, over mobilisatie, verzet, collaboratie of bevrijding. Verhalen waarin een levensbepalende keuze centraal staat. Vijfenzeventig verhalen, voor ieder jaar dat we in vrijheid leven één. Samen geven ze een goed beeld van de impact van de Tweede Wereldoorlog op de samenleving. Deze verhalen vormen het uitgangspunt voor een Brabantbreed programma en de (inter)nationale campagne Brabant Remembers.

 
Link: https://www.brabantremembers.com/?lang=en
Topics:Cultuur
Trefwoorden: cultuur, herdenking, Noord-Brabant
    

||| Blogs |||

13/12/18
Recreatieondernemer: generalist of specialist?
Na de Tweede Wereldoorlog werd het verschijnsel toerisme maatschappelijk steeds belangrijker. Vo...
06/09/18
Van marketing naar mattering
Van marketing naar mattering
06/09/18 · Cultuur · Hanita van der Schaaf | Lees meer
Column van Hanita van der Schaaf over Culturele Hoofdstad van Europa 2018, Leeuwarden
28/06/16
‘Distinctive Dutch story’ voor kastelen en buitenplaatsen
Eén van de speerpunten van NBTC Holland Marketing is het stimuleren van de regionale spreidi...
01/04/16
Wordt cultuurtoerisme bedreigd?
Wordt cultuurtoerisme bedreigd?
01/04/16 · Cultuur · Toerisme · Vakanties · Han Verheijden | Lees meer
Naast mijn werk als lector en adviseur ben ik ook actief als vrijwilliger. PUM (een initiatief van ...
27/05/15
New cultural venue management, need or nonsense?
Op de NHTV Academy for Leisure is één van de postpropedeutische specialisatietrac...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

23/07/19
Bijzondere CAO-afspraken voor ZZP-ers
De Kunstenbond en de Werkgeversvereniging Nederlandse Poppodia en -Festivals (WNPF) hebben een nieuwe cao voor de poppodia en -festivals ondertekend. Bijzonder is dat er voor het eerst ook afspraken zijn gemaakt over tarieven van zzp-ers die minimaal 30% meer moeten ontvangen dan een werknemer in een vergelijkbare functie.
23/07/19
Watersnoodmuseum ontwikkelt interactief programma voor jeugd
Het Watersnoodmuseum in Ouwerkerk heeft een leerzaam en interactief Jeugdwatersnoodmuseum opgezet.
19/07/19
De Groene Koepel lanceert app Cultuurrijk
Wandelen door de Nederlandse geschiedenis, dat kan met de nieuwe app Cultuurrijk! Bijzondere plekken...
19/07/19
Wat betekenen cultuur en media voor de Nederlandse economie?
De bijdrage van cultuur en media aan de Nederlandse economie (bbp) bedraagt 3,7 procent. Dit gaat gepaard met een aandeel van 4,5 procent in de totale werkgelegenheid.
17/07/19
Exclusief voor leden
Taj Mahal bekendste wereldwonder
Hoe bekend zijn de zeven wereldwonderen? Een platform zocht het uit door op social media te analyser...
16/07/19
Publiek maakt Rembrandt kunst
Gister, op de geboortedag van Rembrandt, openden 693 kunstenaars hun eigen tentoonstelling in het R...
15/07/19
Kunst van Boijmans voor de klas
Vanaf schooljaar 2019/2020 komen kunstwerken, museumdocenten en de art handlers op bezoek in de klas.
03/07/19
Exclusief voor leden
ASML gaat samenwerking aan met Van Gogh Brabant en het Van Gogh Museum
High-tech bedrijf ASML gaat een langdurige samenwerking aan met Van Gogh Brabant in Nuenen en het Van Gogh Museum in Amsterdam.
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk