Geplaatst op: 17-04-2019
Auteur: Redactie
NRIT Media

Fries museum ontvangt miljoenste bezoeker

Fries museum ontvangt miljoenste bezoeker

Het Fries Museum in Leeuwarden heeft zijn miljoenste bezoeker ontvangen sinds de heropening op 13 september 2013. Klaus en Maria Effing uit Münster liepen vandaag samen met hun zoon en schoondochter nietsvermoedend het museum binnen om tot hun grote verbazing feestelijk te worden onthaald door museumdirecteur Kris Callens en de Commissaris van de Koning in Friesland Arno Brok. De familie werd in het zonnetje gezet en ontving een grote bos bloemen en een weekendarrangement bij vijfsterrenhotel Landgoed Lauswolt in Beetsterzwaag.

 
Nieuwbouw

In 2001 vormde het legaat van Abe Bonnema aanleiding voor de bouw van het huidige onderkomen van het museum. De Friese architect liet bij zijn dood in dat jaar een bedrag van 18 miljoen euro na voor een nieuw te bouwen Fries Museum. Het museumgebouw is ontworpen door Hubert-Jan Henket van Bierman Henket architecten.

 

Succes 

waar in het oude gebouw het Fries Museum zo’n 50.000 bezoekers per jaar trok is dat aantal de afgelopen jaren sterk toegenomen. Vooral druk bezochte tentoonstellingen als Escher op Reis, Alma-Tadema, klassieke verleiding en Rembrandt & Saskia: Liefde in de Gouden Eeuw bleken grote publiekstrekkers. In 2018 was Leeuwarden-Fryslân Culturele Hoofdstad van Europa en wist het museum in totaal 350.000 bezoekers te trekken. Sinds de heropening won het museum bovendien de BankGiro Loterij Museumprijs 2015, de Turing Toekenning en de Global Fine Arts Award.

 

Slieker

Vanaf 2013 is ook Slieker Film gevestigd in het pand aan het Wilhelminaplein. In het nieuwe onderkomen trok het filmtheater in totaal 327.377 bezoekers met hun reguliere programmering en het Noordelijk Film Festival dat dit jaar voor de veertigste keer georganiseerd wordt.

 

Link: https://www.friesmuseum.nl/
Trefwoorden: Fries museum, Friese architect

||| Blogs |||

08/04/19
2019: het jaar voor nationaal toeristisch beleid
2019 wordt hét jaar waarin het Rijk haar rol pakt om te sturen op een gebalanceerde ontwikkeling van het inkomende en binnenlands toerisme in Nederland. Een ontwikkeling waarbij economie, samenleving en leefomgeving met elkaar in samenhang worden bekeken. Een ontwikkeling waarin lasten worden gedeeld en bovenal: kansen worden benut!
18/03/19
Een community voor marketingvraagstukken?
Een community voor marketingvraagstukken?
18/03/19 · Marketing · Hanita van der Schaaf | Lees meer
Sinds een aantal weken werk ik in het onderwijs. Een totaal andere wereld, in vergelijking met mijn ...
11/03/19
Groots Denken!
Groots Denken!
11/03/19 · Duurzaam toerisme · Marcel Baltus | Lees meer
Tijdens mijn bezoek aan de ITB Berlijn borrelde een lumineus idee op...
14/02/19
Iamst(erdam)upid
Iamst(erdam)upid
14/02/19 · Beleid · Toerisme · Han Verheijden | Lees meer
Begin december 2018 zijn de rood-witte "Iamsterdam’ letters van het Museumplein gehaald. Het is ge...
14/02/19
Het belang van een organisatorisch eco-systeem
Terugkijkend op 2018 hebben de meeste toeristische bedrijven uitstekende zaken gedaan. Niet voor nik...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

21/05/19
ABN AMRO: Nederlands toerisme blijft sterk groeien
Door de welvaartsgroei en de grotere bereikbaarheid van bestemmingen blijft het toerisme in Nederland ook in de komende jaren stijgen. De groei in de regio is sterker dan op de toeristische hotspots. Dat schrijft ABN AMRO in haar nieuwste Prognose Leisure 2019-2020.
21/05/19
Nieuwe natuurlijke accommodaties voor camping Bakkum
Op camping Bakkum zijn onder toeziend oog van de Estlandse ambassadeur twee nieuwe accommodaties officieel geopend.De houten huisjes zijn gebouwd door de Estlandse modulaire bouwer Harmet.
21/05/19
Weer paviljoen Rijksmuseum op Zwarte Cross
Geen nieuws maar wel een mooie cross-over tussen musea en evenementen. Voor het tweede jaar heeft het Rijksmuseum een pop-up paviljoen op de Zwarte Cross.
20/05/19
Songfestival als vliegwiel voor Holland City Strategie
NBTC Holland Marketing sprong vandaag al handig in op de overwinning van Duncan Laurence op het Songfestival. NBTC wil rond het Songfestival de minder bekende plekken van Nederland in de etalage zetten en hoopt dat het evenement als vliegwiel werkt voor de Holland City Strategie.
20/05/19
Meer kinderen naar de Keukenhof
Keukenhof heeft met 1,5 miljoen bezoekers een succesvol seizoen achter de rug. Ook de waardering was met een 9,0 weer erg hoog.
20/05/19
Eerste wandelnetwerk op de Veluwe
Donderdagmiddag 16 mei startte Mark Sandmann de werkzaamheden voor de aanleg van het eerste Routebur...
20/05/19
Vakantieganger onmisbare speler voor Schiphol
Tweederde van alle passagiers op Schiphol heeft een leisure motief om te vliegen. Zij vliegen om op ...
20/05/19
Nationaal Park Weerribben-Wieden hét Kanoparadijs van Noordwest-Europa
Nationaal Park Weerribben-Wieden is vanaf 24 mei hét Kanoparadijs van Noordwest-Europa. Onder...
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk