Geplaatst op: 16-04-2019
Auteur: Redactie
NRIT Media

Een derde van gezinnen vindt rondreizen op vakantie met auto relaxt?

Meer dan de helft van de ouders geeft kinderen tijdens rit een tablet om zich te vermaken

Een derde van gezinnen vindt rondreizen op vakantie met auto relaxt?

Rondreizen met kinderen tijdens de vakantie vindt 39 procent van de ouders relaxt. Toch ziet niet iedereen zichzelf tijdens de vakantie van plek naar plek reizen, 27 procent vindt roadtrippen met kinderen stressvol. De meeste gezinnen blijven dan ook het liefst op één plek en maken vanuit daar uitstapjes met een huurauto. Dat blijkt uit onderzoek van autohuurspecialist Sunny Cars dat is uitgevoerd door Gfk onder ruim duizend gezinnen. Ook geeft 60 procent van de ouders aan dat ze hun kinderen tijdens de autorit op vakantie een tablet of telefoon geven om zich te vermaken. Wel zou 42 procent het gebruik van die elektronica limiteren.


Na de smartphone of tablet zijn voor 39 procent de offline spelletjes of boekjes een must. Ook schoonmaakdoekjes (30 procent) en zonneschermen (17 procent) zijn belangrijke items in de auto op vakantie.


Gedoe met kinderzitjes en  wagenzieke kinderen

Niet alles gaat altijd goed tijdens een roadtrip. 11 procent van de gezinnen heeft bij het huren van een auto weleens meegemaakt dat er geen kinderzitje of stoelverhoger beschikbaar was. Ook spugen kinderen de auto regelmatig onder. Zo vertelt een van de ondervraagden: "Na een bergachtige rit met veel slingerwegen kwamen alle worteltjes die de kleine gegeten had er even hard weer uit. Het hele (gehuurde) kinderzitje zat onder.” Daarom raadt Suzanne Al, marketing director van Sunny Cars, aan om altijd een stoelhoes mee te nemen. Ze heeft zelf twee kleine kinderen met wie ze op vakantie rondrijdt in een huurauto. "Het voelt lekker fris aan en mocht er een ongelukje gebeuren, dan kun je de hoes makkelijk vervangen.”


Kiezen voor zekerheid

Tijdens het boekingsproces van de huurauto wordt op verschillende zaken gelet. De voorwaarden, zoals of en welke verzekeringen zijn inbegrepen, vinden de respondenten het belangrijkst (36 procent). De prijs is voor 33 procent de voornaamste afweging. 54 procent van de gezinnen zou een auto huren omdat dit financieel voordeliger is dan het boeken van losse excursies. "Reken maar eens uit wat drie excursies voor een gezin van vier kosten”, zegt Al. "Gemiddeld betaal je 50 euro per persoon. Dan kost dat je zo 600 euro terwijl je voor een huurauto gemiddeld 350 euro per week kwijt bent.” Nederlanders huren een auto op vakantie dan ook om bezienswaardigheden te bezoeken (75 procent), leuke plekjes te ontdekken (66 procent) en plaatsjes in de omgeving te bezoeken (62 procent), blijkt uit vorig onderzoek van Sunny Cars.


Duurzaam rijden

Gezinnen zijn niet alleen bezig met de prijs. 42 procent vindt duurzaam rijden belangrijk. Maar als ze een gratis optie zouden mogen kiezen, gaat slechts 15 procent voor een upgrade naar een elektrische of hybride auto. De GPS is met 50 procent een stuk populairder.


Wel merkt autohuurspecialist Sunny Cars dat klanten bewuster bezig zijn met duurzaamheid. "We krijgen vaker dan voorheen vragen over elektrische auto’s”, aldus Al. Momenteel is het op drie bestemmingen mogelijk om elektrische auto’s te huren. "We zien ook dat elk jaar meer CO2-Uitstoot wordt gecompenseerd.”

Link: https://www.sunnycars.nl/onderzoek/, https://www.sunnycars.nl/trendrapport-autohuur-buitenland-2018/, https://www.sunnycars.nl/maak-je-kilometers-groen/
Trefwoorden: Onderzoek rondreizen met kinderen, roadtrippen,
    

||| Blogs |||

10/09/19
WARNING – VAKANTIESCHAAMTE!
De Wereld Draait Door gaat weer van start. De files zwellen aan. De scholen zijn weer begonnen. De meteorologische zomer is beëindigd. Dan weet je dat het jaarlijkse ritueel van massale volksverhuizingen wederom achter de rug ligt: de vakanties zijn voorbij. Toch zit daar ook een negatief kantje aan.
06/09/19
Drie misvattingen bij het opzetten van een actie
Consumenten hebben steeds meer behoefte aan een totale beleving en willen hun vrije tijd optimaal be...
03/09/19
Duurzame bestemmingen; hoe doe je dat? Op zoek naar ‘pareltjes’ uit de Oostenrijkse Alpen
Veel toeristische bestemming willen het zijn of willen het worden in de toekomst; een duurzame beste...
24/07/19
Het einde van het dagticket komt in zicht. Gelukkig maar!
Tickets van dagattracties worden ieder jaar duurder. Dit is nodig, om de kortingsacties van supermar...
08/07/19
Worden zonvakanties te heet onder onze voeten?
Het weer. Waarschijnlijk na seks het meest gebruikte zoekwoord op Google. Zeker deze week zijn de tr...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

19/09/19
Exclusief voor leden
Landmark Vensters op Ginkelse Heide
Op de Ginkelse Heide heeft de Britse veteraan John Jeffries het Landmark Vensters op het Verleden onthuld om daarmee de luchtlandingen van 18 september 1944 te herdenken.
19/09/19
Consumentenvertrouwen daalt weer
De stemming onder Nederlandse consumenten is opnieuw negatief.
19/09/19
Roompot clustert wensaanvragen in Wensweken
Roompot krijgt zoveel aanvragen voor aanvragen voor wensen en sponsoring dat het deze aanvragen gaat clusteren om zo een eerlijker verdeling te krijgen.
18/09/19
Honderden Roompot-medewerkers proberen zaterdag record op World Cleanup Day te verbeteren
Zaterdag vindt de 2019 editie plaats van de World Cleanup Day. Honderden medewerkers van Roompot Vak...
18/09/19
Mini-campingsamenwerking Mijn Lievelingsplek wint innovatieprijs
Mijn Lievelingsplek, een samenwerkingsverband van 17 minicampings in Zeeland, heeft de PROFIT-innovatieprijs gewonnen.
18/09/19
Campingeigenaar moet ontruimingskosten betalen
Een campingeigenaar in Leersum moet de ontruimingskosten die de gemeente maakte, betalen. Dat blijkt uit een uitspraak van de bestuursrechter in een zaak tussen de gemeente Utrechtse Heuvelrug en de camping.
17/09/19
ANWB reorganiseert reisbedrijf
De ANWB gaat haar reisbedrijven reorganiseren en samenbrengen onder één ANWB Reizen-organisatie. Van alle merken blijven alleen Camperspecialist Travelhome en SNP Natuurreizen in de markt.
17/09/19
Droomparken en Ticketsplus lanceren Droomuitjes.nl
In samenwerking met Ticketsplus lanceert Droomparken een nieuwe website genaamd: www.droomuitjes.nl. Via deze portaal biedt zij haar gasten ontdekmomenten rondom de veertien Droomparken verspreid over Nederland.
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk