Geplaatst op: 16-04-2019
Auteur: Redactie
NRIT Media

Een derde van gezinnen vindt rondreizen op vakantie met auto relaxt?

Meer dan de helft van de ouders geeft kinderen tijdens rit een tablet om zich te vermaken

Een derde van gezinnen vindt rondreizen op vakantie met auto relaxt?

Rondreizen met kinderen tijdens de vakantie vindt 39 procent van de ouders relaxt. Toch ziet niet iedereen zichzelf tijdens de vakantie van plek naar plek reizen, 27 procent vindt roadtrippen met kinderen stressvol. De meeste gezinnen blijven dan ook het liefst op één plek en maken vanuit daar uitstapjes met een huurauto. Dat blijkt uit onderzoek van autohuurspecialist Sunny Cars dat is uitgevoerd door Gfk onder ruim duizend gezinnen. Ook geeft 60 procent van de ouders aan dat ze hun kinderen tijdens de autorit op vakantie een tablet of telefoon geven om zich te vermaken. Wel zou 42 procent het gebruik van die elektronica limiteren.


Na de smartphone of tablet zijn voor 39 procent de offline spelletjes of boekjes een must. Ook schoonmaakdoekjes (30 procent) en zonneschermen (17 procent) zijn belangrijke items in de auto op vakantie.


Gedoe met kinderzitjes en  wagenzieke kinderen

Niet alles gaat altijd goed tijdens een roadtrip. 11 procent van de gezinnen heeft bij het huren van een auto weleens meegemaakt dat er geen kinderzitje of stoelverhoger beschikbaar was. Ook spugen kinderen de auto regelmatig onder. Zo vertelt een van de ondervraagden: "Na een bergachtige rit met veel slingerwegen kwamen alle worteltjes die de kleine gegeten had er even hard weer uit. Het hele (gehuurde) kinderzitje zat onder.” Daarom raadt Suzanne Al, marketing director van Sunny Cars, aan om altijd een stoelhoes mee te nemen. Ze heeft zelf twee kleine kinderen met wie ze op vakantie rondrijdt in een huurauto. "Het voelt lekker fris aan en mocht er een ongelukje gebeuren, dan kun je de hoes makkelijk vervangen.”


Kiezen voor zekerheid

Tijdens het boekingsproces van de huurauto wordt op verschillende zaken gelet. De voorwaarden, zoals of en welke verzekeringen zijn inbegrepen, vinden de respondenten het belangrijkst (36 procent). De prijs is voor 33 procent de voornaamste afweging. 54 procent van de gezinnen zou een auto huren omdat dit financieel voordeliger is dan het boeken van losse excursies. "Reken maar eens uit wat drie excursies voor een gezin van vier kosten”, zegt Al. "Gemiddeld betaal je 50 euro per persoon. Dan kost dat je zo 600 euro terwijl je voor een huurauto gemiddeld 350 euro per week kwijt bent.” Nederlanders huren een auto op vakantie dan ook om bezienswaardigheden te bezoeken (75 procent), leuke plekjes te ontdekken (66 procent) en plaatsjes in de omgeving te bezoeken (62 procent), blijkt uit vorig onderzoek van Sunny Cars.


Duurzaam rijden

Gezinnen zijn niet alleen bezig met de prijs. 42 procent vindt duurzaam rijden belangrijk. Maar als ze een gratis optie zouden mogen kiezen, gaat slechts 15 procent voor een upgrade naar een elektrische of hybride auto. De GPS is met 50 procent een stuk populairder.


Wel merkt autohuurspecialist Sunny Cars dat klanten bewuster bezig zijn met duurzaamheid. "We krijgen vaker dan voorheen vragen over elektrische auto’s”, aldus Al. Momenteel is het op drie bestemmingen mogelijk om elektrische auto’s te huren. "We zien ook dat elk jaar meer CO2-Uitstoot wordt gecompenseerd.”

Link: https://www.sunnycars.nl/onderzoek/, https://www.sunnycars.nl/trendrapport-autohuur-buitenland-2018/, https://www.sunnycars.nl/maak-je-kilometers-groen/
Trefwoorden: Onderzoek rondreizen met kinderen, roadtrippen,

||| Blogs |||

14/11/19
Naar toekomstgerichte bewuste bestemmingen
Column van Menno Stokman (CELTH) over de nieuwe rol van de gastvrijheidsindustrie
22/10/19
Pleasure for all; ook Amerikaanse toestanden in Nederland …?
Autistische Amerikaan klaagt Disney aanDe Tampabay Times kopt op 2 oktober jl. ‘Man with Auti...
10/10/19
Thoma Cook Failliet. Wie volgt?
Wat kan de Nederlandse taal toch gortdroog zijn. Kil en koel. Terwijl de aankondiging van de onderga...
10/09/19
WARNING – VAKANTIESCHAAMTE!
De Wereld Draait Door gaat weer van start. De files zwellen aan. De scholen zijn weer begonnen. De meteorologische zomer is beëindigd. Dan weet je dat het jaarlijkse ritueel van massale volksverhuizingen wederom achter de rug ligt: de vakanties zijn voorbij. Toch zit daar ook een negatief kantje aan.
06/09/19
Drie misvattingen bij het opzetten van een actie
Consumenten hebben steeds meer behoefte aan een totale beleving en willen hun vrije tijd optimaal be...



||| Twitter |||

||| Nieuws |||

20/11/19
Virgin tweede cruiseschip valt op in het ontwerp
Virgin Voyages, het nieuwe lifestyle-merk dat de reisbranche wakker schudt, heeft aangekondigd dat h...
20/11/19
Varend Corso naar eerste weekend juli 2020
Varend Corso Westland verhuist op de evenementenkalender en zal in het eerste weekend van juli, van ...
20/11/19
Exclusief voor leden
Sunparks De Haan verandert in Center Parcs en krijgt facelift
Sunparks De Haan aan zee in België krijgt een uitgebreide facelift en wordt omgetoverd tot Center P...
19/11/19
Exclusief voor leden
Jora Vision betrokken bij attractie Snorri Touren
Aanstaande zaterdag 23 november 2019, de eerste dag van de winteropenstelling van attractiepark Euro...
19/11/19
ANWB Reizen nieuwe partner van Travel Impact Lab
ANWB Reizen heeft zich aangesloten bij het Travel Impact Lab. Travel Impact Lab is blij met haar nieuwste partner ANWB Reizen. Travel Impact Lab heeft de missie om te zorgen dat de reisbranche innoveert. Zo kunnen reisorganisaties meebewegen met snel veranderde markt, technische ontwikkelingen en natuurlijk de behoefte van de klant.
19/11/19
Exclusief voor leden
Koopkracht in de toekomst onder druk
Vorige week kwam het CBS nog met mooie groeicijfers van de Nederlandse economie maar volgens het CPB moeten we ons opmaken voor mindere tijden. Vooral de particuliere consumptie staat onder druk.
18/11/19
Voorstel garantiefonds tegen bankroet van vliegmaatschappijen
Jaarlijks zijn duizenden Nederlandse reizigers de dupe van faillissementen van luchtvaartmaatschappi...
18/11/19
Zeeland krijgt fonds voor innovatie verblijfsrecreatie
Zeeland krijgt een Fonds Verblijfsrecreatie. In het fonds zit drie miljoen euro voor kwaliteitsverbetering van de verblijfsrecreatie.
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk