Geplaatst op: 17-04-2019
Auteur: Marc Gerlings

Verjonging cruisepassagiers

Verjonging cruisepassagiers
Al jarenlang probeert de cruiseindustrie een verjonging van de cruisepassagiers voor elkaar te krijgen. Dat lukt, blijkt uit de cijfers die op 16 april in Rotterdam werden gepresenteerd. Meer kinderen en tieners maken een cruise en dat duidt op meer families op de schepen. Daarbij neemt het aantal dertigers toe (+18%). Op meerdere fronten wint de rederijen terrein bij een jonger publiek. De nieuwe generatie schepen zijn ook gemaakt voor deze doelgroepen.

Uit het jaarlijkse onderzoek van Cruise Lines International Association (CLIA) blijkt dat 113.000 Nederlanders in 2018 een cruise boekten, een groei van 2.2%. Opmerkelijk is de groei van het aantal passagiers onder de 30 jaar.


Na een recordjaar in 2017 van 110.000 Nederlandse passagiers, was 2018 met 113.000 cruisegasten wederom een goed jaar.

De groei van het aantal kinderen onder de 13 was het grootst: 21%. Het aantal tieners aan boord steeg met 13%. In totaal maakten 11.000 Nederlandse kinderen vorig jaar een cruise, in 2017 waren dat er 10.000. De al in 2017 gesignaleerde trend dat cruisen steeds populairder wordt onder millennials (20-39 jaar) zet zich in 2018 voort: in 2018 maakten 13.000 millennials een cruise, ongeveer 2000 meer dan het jaar ervoor.


Paul Nuyens: "Breder publiek"

"Met 113.000 cruisereizigers noteren we een mooie toename ten opzichte van 2017,"zegt Paul Nuyens, CLIA (Cruise Lines International Association) Manager voor Nederland, België en Frankrijk. "Uit de cijfers blijkt hoe een cruisevakantie aanslaat bij een steeds breder publiek, zoals ook families met kinderen en jongeren. Heel wat schepen zijn gebouwd met deze doelgroep voor ogen. Ondertussen is de gemiddelde leeftijd volgens de CLIA-statistieken gedaald tot 53 jaar,” benadrukt Paul Nuyens. "In 2018 was ruim 40% van alle Nederlandse cruisepassagiers jonger dan 40 jaar."


De top drie favoriete cruisebestemmingen van de Nederlanders ziet er als volgt uit:


1. Centrale en Westelijke Middellandse Zee
2. Caribisch gebied
3. Noord-Europa


Trefwoorden: cruise, trend, cijfers, boeking
    

||| Blogs |||

10/09/19
WARNING – VAKANTIESCHAAMTE!
De Wereld Draait Door gaat weer van start. De files zwellen aan. De scholen zijn weer begonnen. De meteorologische zomer is beëindigd. Dan weet je dat het jaarlijkse ritueel van massale volksverhuizingen wederom achter de rug ligt: de vakanties zijn voorbij. Toch zit daar ook een negatief kantje aan.
06/09/19
Drie misvattingen bij het opzetten van een actie
Consumenten hebben steeds meer behoefte aan een totale beleving en willen hun vrije tijd optimaal be...
03/09/19
Duurzame bestemmingen; hoe doe je dat? Op zoek naar ‘pareltjes’ uit de Oostenrijkse Alpen
Veel toeristische bestemming willen het zijn of willen het worden in de toekomst; een duurzame beste...
24/07/19
Het einde van het dagticket komt in zicht. Gelukkig maar!
Tickets van dagattracties worden ieder jaar duurder. Dit is nodig, om de kortingsacties van supermar...
08/07/19
Worden zonvakanties te heet onder onze voeten?
Het weer. Waarschijnlijk na seks het meest gebruikte zoekwoord op Google. Zeker deze week zijn de tr...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

19/09/19
Exclusief voor leden
Landmark Vensters op Ginkelse Heide
Op de Ginkelse Heide heeft de Britse veteraan John Jeffries het Landmark Vensters op het Verleden onthuld om daarmee de luchtlandingen van 18 september 1944 te herdenken.
19/09/19
Consumentenvertrouwen daalt weer
De stemming onder Nederlandse consumenten is opnieuw negatief.
19/09/19
Roompot clustert wensaanvragen in Wensweken
Roompot krijgt zoveel aanvragen voor aanvragen voor wensen en sponsoring dat het deze aanvragen gaat clusteren om zo een eerlijker verdeling te krijgen.
18/09/19
Honderden Roompot-medewerkers proberen zaterdag record op World Cleanup Day te verbeteren
Zaterdag vindt de 2019 editie plaats van de World Cleanup Day. Honderden medewerkers van Roompot Vak...
18/09/19
Mini-campingsamenwerking Mijn Lievelingsplek wint innovatieprijs
Mijn Lievelingsplek, een samenwerkingsverband van 17 minicampings in Zeeland, heeft de PROFIT-innovatieprijs gewonnen.
18/09/19
Campingeigenaar moet ontruimingskosten betalen
Een campingeigenaar in Leersum moet de ontruimingskosten die de gemeente maakte, betalen. Dat blijkt uit een uitspraak van de bestuursrechter in een zaak tussen de gemeente Utrechtse Heuvelrug en de camping.
17/09/19
ANWB reorganiseert reisbedrijf
De ANWB gaat haar reisbedrijven reorganiseren en samenbrengen onder één ANWB Reizen-organisatie. Van alle merken blijven alleen Camperspecialist Travelhome en SNP Natuurreizen in de markt.
17/09/19
Droomparken en Ticketsplus lanceren Droomuitjes.nl
In samenwerking met Ticketsplus lanceert Droomparken een nieuwe website genaamd: www.droomuitjes.nl. Via deze portaal biedt zij haar gasten ontdekmomenten rondom de veertien Droomparken verspreid over Nederland.
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk