Geplaatst op: 15-04-2019
Auteur: Redactie
PleisureWorld NRIT

Amsterdamse campagne tegen overlast werkt

Amsterdamse campagne tegen overlast werkt

De campagne Enjoy & Respect – gericht op het aanpakken van wangedrag van Nederlandse en buitenlandse toeristen in Amsterdam – heeft een positief effect. Dat blijkt uit onderzoek van amsterdam&partners (voorheen Amsterdam Marketing).


Zo blijkt dat 45% van de Engelse respondenten na het zien van de campagne zich veel meer bewust is dat overlast door wangedrag echt niet kan. Hetzelfde zegt 24% van de Nederlandse doelgroep. Ruim 20% van de Engelsen verklaart zelfs dat zij voor de campagne nooit hebben nagedacht over het onderwerp. Ditzelfde geldt voor 16% van de Nederlanders.


De meeste problemen door overlastgevend gedrag worden veroorzaakt door mannen tussen de 18-34 jaar uit Nederland en Engeland. De campagne Enjoy & Respect richt zich dan ook op bewustwording bij deze groep en maakt duidelijk dat overlast door wildplassen, afval, dronkenschap en lawaai niet wordt geaccepteerd en consequenties heeft.

Verandering in bewustwording

  

"Het onderzoek naar het effect van de campagne Enjoy & Respect laat zien dat het daadwerkelijk een verandering teweeg brengt in de bewustwording. Dat is een eerste solide begin in de goede richting. Naast bewustwording zijn uiteraard andere maatregelen noodzakelijk om werkelijke gedragsverandering te realiseren”, aldus Geerte Udo directeur amsterdam&partners (voorheen Amsterdam Marketing).

 

Groot bereik online campagne

  

De uitingen vallen op, zo blijkt uit het onderzoek naar het campagne-effect. 41% van de Nederlandse respondenten geeft aan de campagne-uitingen te herkennen. Ditzelfde geldt voor 52% van de Engelse deelnemers aan het campagneonderzoek.


"Uit de cijfers blijkt dat met de bewustwordingscampagne Enjoy & Respect de doelgroep wordt bereikt. Door de campagne komt Amsterdam – vooraf aan het bezoek al – in contact met toeristen die de meeste overlast geven. Zo laten we ze vooraf weten dat bezoekers die zich gedragen en zich aan de regels houden welkom zijn, maar dat wangedrag niet wordt geaccepteerd en wordt beboet.”, benadrukt wethouder Udo Kock van Economische Zaken.

Over de campagne

  

Enjoy & Respect is een initiatief van amsterdam&partners. De campagne wordt mede gefinancierd door de gemeente Amsterdam en het bedrijfsleven: Schiphol, Rijksmuseum, Van Gogh Museum, Koninklijke Horeca Nederland (afdeling Amsterdam), Merlins Entertainments, de ondernemersvereniging van de Oudezijds Achterburgwal en de campings. Vervoersbedrijf GVB en buitenreclame specialist JC Decaux stelden mediaruimte beschikbaar. Deze gedeelde verantwoordelijkheid onderstreept het belang van gezamenlijk blijven werken aan een leefbare stad en de reputatie van Amsterdam. Gemeente Amsterdam, handhaving en politie zijn intensief betrokken bij de ontwikkeling van het idee, de uitvoering en opvolging.


 Vanaf medio april gaat de campagne weer van start. Waarbij extra ingezet wordt op zichtbaarheid op luchthavens met low cost carriers, intensivering van online bannering op relevante websites en uitbreiding van de gebieden met location-based marketing-tools.

 
 
Link: https://www.amsterdam.nl/actueel/nieuws/enjoy-respect/
Topics:Toerisme
Trefwoorden: over tourism, toerisme, negatieve effecten

||| Blogs |||

14/11/19
Naar toekomstgerichte bewuste bestemmingen
Column van Menno Stokman (CELTH) over de nieuwe rol van de gastvrijheidsindustrie
22/10/19
Pleasure for all; ook Amerikaanse toestanden in Nederland …?
Autistische Amerikaan klaagt Disney aanDe Tampabay Times kopt op 2 oktober jl. ‘Man with Auti...
10/10/19
Thoma Cook Failliet. Wie volgt?
Wat kan de Nederlandse taal toch gortdroog zijn. Kil en koel. Terwijl de aankondiging van de onderga...
10/09/19
WARNING – VAKANTIESCHAAMTE!
De Wereld Draait Door gaat weer van start. De files zwellen aan. De scholen zijn weer begonnen. De meteorologische zomer is beëindigd. Dan weet je dat het jaarlijkse ritueel van massale volksverhuizingen wederom achter de rug ligt: de vakanties zijn voorbij. Toch zit daar ook een negatief kantje aan.
06/09/19
Drie misvattingen bij het opzetten van een actie
Consumenten hebben steeds meer behoefte aan een totale beleving en willen hun vrije tijd optimaal be...



||| Twitter |||

||| Nieuws |||

18/11/19
Voorstel garantiefonds tegen bankroet van vliegmaatschappijen
Jaarlijks zijn duizenden Nederlandse reizigers de dupe van faillissementen van luchtvaartmaatschappi...
18/11/19
Zeeland krijgt fonds voor innovatie verblijfsrecreatie
Zeeland krijgt een Fonds Verblijfsrecreatie. In het fonds zit drie miljoen euro voor kwaliteitsverbetering van de verblijfsrecreatie.
18/11/19
Exclusief voor leden
Vakantieparkeigenaren op de Veluwe moeten keuze maken
Alle circa 500 vakantieparken op de Veluwe moeten de komende vier jaar een besluit nemen over de toekomst van hun vakantiepark.
18/11/19
Exclusief voor leden
Gemeente wil zwembad van vakantiepark kopen
Een opmerkelijke stap. De gemeente Westerwolde overweegt de overname van de centrale voorzieningen van een vakantiepark in de gemeente.
15/11/19
150 duizend nachten via deelplatform campers geboekt
Het delen van je camper is erg populair. Het deelplatform voor campers, Goboony, heeft deze week haar 150.000ste nacht geboekt.
15/11/19
 Corendon introduceert als eerste Nederlandse airline: cashless vliegen
Corendon Dutch Airlines vliegt vanaf nu al haar vluchten cashless. Corendon accepteert pin, creditca...
15/11/19
Marco van de Kreeke stopt als directeur Groningen Airport Eelde
Marco van de Kreeke stopt als directeur van Groningen Airport Eelde. Dit zijn hij, de Raad van Commi...
14/11/19
Exclusief voor leden
Ondernemersvertrouwen daalt sterk
Het ondernemersvertrouwen in Nederland is het afgelopen kwartaal sterk gedaald. De daling van het vertrouwen is in de meeste bedrijfstakken terug te zien. In de horeca daalde het ondernemersvertrouwen van 7.4 naar 1.9 en is daarmee nog net positief. Ondernemers in de reisbranche zijn positiever.
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk