Geplaatst op: 15-04-2019
Auteur: Redactie
PleisureWorld NRIT

Amsterdamse campagne tegen overlast werkt

Amsterdamse campagne tegen overlast werkt

De campagne Enjoy & Respect – gericht op het aanpakken van wangedrag van Nederlandse en buitenlandse toeristen in Amsterdam – heeft een positief effect. Dat blijkt uit onderzoek van amsterdam&partners (voorheen Amsterdam Marketing).


Zo blijkt dat 45% van de Engelse respondenten na het zien van de campagne zich veel meer bewust is dat overlast door wangedrag echt niet kan. Hetzelfde zegt 24% van de Nederlandse doelgroep. Ruim 20% van de Engelsen verklaart zelfs dat zij voor de campagne nooit hebben nagedacht over het onderwerp. Ditzelfde geldt voor 16% van de Nederlanders.


De meeste problemen door overlastgevend gedrag worden veroorzaakt door mannen tussen de 18-34 jaar uit Nederland en Engeland. De campagne Enjoy & Respect richt zich dan ook op bewustwording bij deze groep en maakt duidelijk dat overlast door wildplassen, afval, dronkenschap en lawaai niet wordt geaccepteerd en consequenties heeft.

Verandering in bewustwording

  

"Het onderzoek naar het effect van de campagne Enjoy & Respect laat zien dat het daadwerkelijk een verandering teweeg brengt in de bewustwording. Dat is een eerste solide begin in de goede richting. Naast bewustwording zijn uiteraard andere maatregelen noodzakelijk om werkelijke gedragsverandering te realiseren”, aldus Geerte Udo directeur amsterdam&partners (voorheen Amsterdam Marketing).

 

Groot bereik online campagne

  

De uitingen vallen op, zo blijkt uit het onderzoek naar het campagne-effect. 41% van de Nederlandse respondenten geeft aan de campagne-uitingen te herkennen. Ditzelfde geldt voor 52% van de Engelse deelnemers aan het campagneonderzoek.


"Uit de cijfers blijkt dat met de bewustwordingscampagne Enjoy & Respect de doelgroep wordt bereikt. Door de campagne komt Amsterdam – vooraf aan het bezoek al – in contact met toeristen die de meeste overlast geven. Zo laten we ze vooraf weten dat bezoekers die zich gedragen en zich aan de regels houden welkom zijn, maar dat wangedrag niet wordt geaccepteerd en wordt beboet.”, benadrukt wethouder Udo Kock van Economische Zaken.

Over de campagne

  

Enjoy & Respect is een initiatief van amsterdam&partners. De campagne wordt mede gefinancierd door de gemeente Amsterdam en het bedrijfsleven: Schiphol, Rijksmuseum, Van Gogh Museum, Koninklijke Horeca Nederland (afdeling Amsterdam), Merlins Entertainments, de ondernemersvereniging van de Oudezijds Achterburgwal en de campings. Vervoersbedrijf GVB en buitenreclame specialist JC Decaux stelden mediaruimte beschikbaar. Deze gedeelde verantwoordelijkheid onderstreept het belang van gezamenlijk blijven werken aan een leefbare stad en de reputatie van Amsterdam. Gemeente Amsterdam, handhaving en politie zijn intensief betrokken bij de ontwikkeling van het idee, de uitvoering en opvolging.


 Vanaf medio april gaat de campagne weer van start. Waarbij extra ingezet wordt op zichtbaarheid op luchthavens met low cost carriers, intensivering van online bannering op relevante websites en uitbreiding van de gebieden met location-based marketing-tools.

 
 
Link: https://www.amsterdam.nl/actueel/nieuws/enjoy-respect/
Topics:Toerisme
Trefwoorden: over tourism, toerisme, negatieve effecten

CELTH
 






||| Nieuws |||

23/04/24
Exclusief voor leden
Start vereniging mobiliteit KNV Connected Mobility
De transitie naar een groenere, efficiënter en meer vraaggestuurde mobiliteitsstructuur is in volle gang. Die transitie is hard nodig om als mobiliteitssector door te kunnen groeien en onze maatschappelijke ambities te realiseren. Daarvoor wordt KNV Connected Mobility opgestart.
19/04/24
Onderzoek naar Europees vaarbewijs
De Europese Commissie wil weten wat de voor- en nadelen van een eventueel uniform vaarbewijs of vaar...
17/04/24
ANVR pleit voor flexibiliteit rondom schoolvakanties
De ANVR pleit voor meer flexibiliteit rondom schoolvakanties. Hiermee wordt vakantiedrukte beter gespreid op wegen en luchthavens, maar ook op de bestemmingen zelf, meent ANVR. Frank Oostdam reageert op het gemaakte position paper over de gewenste flexbiliteit.
12/04/24
Bas Maes gedeputeerde Brabant voor vrijetijdseconomie
Bas Maes (SP) is benoemd als gedeputeerde voor de provincie Noord-Brabant. Bas Maes zal zich voor de komende 3 jaar van deze bestuursperiode inzetten voor de portefeuille Energie, Cultuur, Sport, Erfgoed en voor de Vrijetijdseconomie.
11/04/24
Marieke Braber spreker workshop Vakantieparken en trends
Jos van der Sterren heeft bij zijn workshop over vakantieparken een stevige side-kick naast zich in de vorm van Marieke Braber. Het is weer een sterke aanvulling in het programma van Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.
09/04/24
Campagne Varen doe je samen afgetrapt
Tijdens de Veiligheidsdag aan de Eem heeft gedeputeerde Rob van Muilekom voor de provincie Utrecht d...
05/04/24
Ambitie Utrechts Landschap 10.000 bomen planten
Om de natuur te versterken wil natuur- en beheerorganisatie Utrechts Landschap komend jaar ruim tien...
03/04/24
Exclusief voor leden
Welke bekers mogen op festivals?
Het festivalseizoen is weer begonnen. Met Pasen stonden vele tienduizenden festivalliefhebbers weer in de tent of op de festivalweide. Vaak met een drankje in de hand. Maar hoe zit het ook alweer met die drinkbekers? Is wegwerpplastic helemaal in de ban of zit het genuanceerder?

||| Agenda |||

06/06/24
06/06/24 t/m 06-06-24: Nationaal Congres Citymarketing
Het Nationaal Congres Citymarketing heeft dit jaar als thema: Talent & Impacts. Gaststad is dit ...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...