Geplaatst op: 12-04-2019
Auteur: Redactie
NRIT Media

Reizigers verdiepen zich nog minder in vaccinaties dan een jaar geleden

Reizigers verdiepen zich nog minder in vaccinaties dan een jaar geleden

Waar vorig jaar 64% van de reizigers aangaf zich te verdiepen in de nodige inentingen voor hun vakanties, blijkt dat een jaar later te zijn gedaald naar 58%. Van de overige reizigers zegt 12% zich niet te verdiepen in vaccinaties en 30% doet dat soms, afhankelijk van de vakantiebestemming. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van dé VakantieDiscounter.

 

Het aantal mensen dat niet weet waarvoor zij is ingeënt, groeit met 17%. De mensen die het wel weten, geven voornamelijk aan voor DTP (37%) en buiktyfus (11%) te zijn ingeënt.

 
Veel onwetendheid bij reizigers

Voor 1 op de 10 mensen is het een bewuste keuze om zich niet te laten inenten. Zij geloven dat zij zonder vaccinaties ook prima kunnen reizen. "Gelukkig is dat percentage wel iets gedaald ten opzichte van vorig jaar”, aldus Laura Vlaanderen, communicatieadviseur van dé VakantieDiscounter. "Het blijft toch een risico, óók binnen Europa. We zien daarin nog veel onwetendheid bij reizigers. Voor Turkije en Bulgarije zou slechts 29% en 26% zich laten inenten, terwijl hepatitis A en DTP hier wel worden aangeraden. Hetzelfde geldt voor Kroatië en Slovenië. Voor deze landen zou – best zorgwekkend – slechts 2% zich laten inenten.”

 

Internet belangrijke informatiebron

Internet is een belangrijk startpunt voor veel reizigers. Wanneer zij zoeken naar de juiste informatie raadplegen ze dit in 62% van de gevallen. De huisarts (14%) is ook een belangrijke informatiebron en vaccinatiebureaus (17%) zijn in opkomst; zij worden 43% meer geraadpleegd dan vorig jaar.


De meest populaire opties voor het zetten van de vaccinaties zijn de huisarts (43%) en GGD (28%). Toch geeft ook 26% van de reizigers aan geen voorkeur te hebben. Waar vaccinatiebureaus wél gebruikt worden voor de informatie omtrent vaccinaties, maken nog maar weinig mensen gebruik van de optie om hier hun vaccinaties daadwerkelijk te laten zetten (2,4%). Slechts 0,4% laat zich bij de keuze leiden door de prijs.

Trefwoorden: Minder vaccinaties, vaccinaties, reizigers
    

||| Blogs |||

08/07/19
Worden zonvakanties te heet onder onze voeten?
Het weer. Waarschijnlijk na seks het meest gebruikte zoekwoord op Google. Zeker deze week zijn de tr...
28/05/19
Op de Duitse Tour langs toeristische Hot Spots
Op de Duitse Tour langs toeristische Hot Spots
28/05/19 · Attractieparken · Dagrecreatie · Horeca · Toerisme · Vakanties · Verblijfsrecreatie · Hans van Leeuwen - Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme | Lees meer
Vandaag start ik met een vijfdaags avontuur voor de ultieme short stay-bestemming bij onze Oosterburen in Noordrijn-Westfalen, een economisch zeer sterke regio met veel inwoners en unieke toeristische hot spots!
24/01/19
Is het vijf voor twaalf voor de Vakantiebeurs?
Volgend jaar viert de Vakantiebeurs zijn 50-jarig bestaan. Dat dit concept een 100-jarig jubileum niet gaat halen, mag duidelijk zijn.
14/01/19
Oude strijder
Oude strijder
14/01/19 · Attractieparken · Beleid · Dagrecreatie · Duurzaam toerisme · Horeca · Leisure · Marketing · Natuur · Retail · Sport · Toerisme · Vakanties · Verblijfsrecreatie · Watersport · Hans van Leeuwen - Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme | Lees meer
Er waren mij de laatste jaren al heel wat kwalificaties opgespeld en toch heb ik er weer een nieuw...
13/12/18
Recreatieondernemer: generalist of specialist?
Na de Tweede Wereldoorlog werd het verschijnsel toerisme maatschappelijk steeds belangrijker. Vo...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

16/08/19
Fietsvakantie in eigen land onverminderd populair
Het recreatieve fietsnetwerk wordt tijdens de zomermaanden intensief gebruikt. Nederlanders ondernemen ook veel fietsvakanties.
09/08/19
Mening over cabinepersoneel: als ze maar klantvriendelijk zijn
Het merendeel van de Nederlanders lijkt niets te geven om de ‘looks’ van het cabinepersoneel bi...
08/08/19
Amsterdam pakt foute verhuur fors aan
In de maand juli is in Amsterdam voor bijna 4 ton aan boetes uitgedeeld voor illegale verhuur. ‘J...
07/08/19
Meer maatregelen om in te grijpen bij dominante online platforms
De aanhoudende groei van online platforms biedt duidelijk maatschappelijke voordelen voor mensen en...
06/08/19
Exclusief voor leden
Campagne Lekker Fietsen 2019 sterk online en in print
In de maand mei hield Visit Veluwe de campagne Lekker Fietsen. De campagne kreeg veel aandacht onli...
01/08/19
Nieuwe natuur neemt in enkele jaren landbouwgrond over
Hoe lang duurt het totdat een voormalig landbouwgebied is omgetoverd tot een natuurgebied? Ongeveer ...
24/07/19
Exclusief voor leden
Roompot stopt sponsoring wielerploeg
Na vijf jaar stopt Roompot met het investeren in een wielerploeg. Dat betekent dat de huidige ploeg...
24/07/19
Creatieve producten voor touringcars door studenten
De opleiding toerisme en recreatiemanagement van Hogeschool VIVES campus Brugge en opleiding Thomas...
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk