Geplaatst op: 12-04-2019
Auteur: Redactie
NRIT Media

Reizigers verdiepen zich nog minder in vaccinaties dan een jaar geleden

Reizigers verdiepen zich nog minder in vaccinaties dan een jaar geleden

Waar vorig jaar 64% van de reizigers aangaf zich te verdiepen in de nodige inentingen voor hun vakanties, blijkt dat een jaar later te zijn gedaald naar 58%. Van de overige reizigers zegt 12% zich niet te verdiepen in vaccinaties en 30% doet dat soms, afhankelijk van de vakantiebestemming. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van dé VakantieDiscounter.

 

Het aantal mensen dat niet weet waarvoor zij is ingeënt, groeit met 17%. De mensen die het wel weten, geven voornamelijk aan voor DTP (37%) en buiktyfus (11%) te zijn ingeënt.

 
Veel onwetendheid bij reizigers

Voor 1 op de 10 mensen is het een bewuste keuze om zich niet te laten inenten. Zij geloven dat zij zonder vaccinaties ook prima kunnen reizen. "Gelukkig is dat percentage wel iets gedaald ten opzichte van vorig jaar”, aldus Laura Vlaanderen, communicatieadviseur van dé VakantieDiscounter. "Het blijft toch een risico, óók binnen Europa. We zien daarin nog veel onwetendheid bij reizigers. Voor Turkije en Bulgarije zou slechts 29% en 26% zich laten inenten, terwijl hepatitis A en DTP hier wel worden aangeraden. Hetzelfde geldt voor Kroatië en Slovenië. Voor deze landen zou – best zorgwekkend – slechts 2% zich laten inenten.”

 

Internet belangrijke informatiebron

Internet is een belangrijk startpunt voor veel reizigers. Wanneer zij zoeken naar de juiste informatie raadplegen ze dit in 62% van de gevallen. De huisarts (14%) is ook een belangrijke informatiebron en vaccinatiebureaus (17%) zijn in opkomst; zij worden 43% meer geraadpleegd dan vorig jaar.


De meest populaire opties voor het zetten van de vaccinaties zijn de huisarts (43%) en GGD (28%). Toch geeft ook 26% van de reizigers aan geen voorkeur te hebben. Waar vaccinatiebureaus wél gebruikt worden voor de informatie omtrent vaccinaties, maken nog maar weinig mensen gebruik van de optie om hier hun vaccinaties daadwerkelijk te laten zetten (2,4%). Slechts 0,4% laat zich bij de keuze leiden door de prijs.

Trefwoorden: Minder vaccinaties, vaccinaties, reizigers

||| Blogs |||

22/05/15
Managing visitor pressure in urban tourism
The discussion around the balance between visitors and inhabitants is discussed frequently in the ...
07/12/14
Trends & Hypes november 2014
De vrijetijdssector is een enorm dynamische sector waar de ontwikkelingen en innovaties elkaar snel...
10/11/14
Trends & Hypes oktober 2014
De vrijetijdssector is een enorm dynamische sector waar de ontwikkelingen en innovaties elkaar snel...
05/09/14
Trends & Hypes augustus 2014
De vrijetijdssector is een enorm dynamische sector waar de ontwikkelingen en innovaties elkaar snel...
15/06/14
Trends & Hypes NRIT Media juli 2014
De vrijetijdssector is een enorm dynamische sector waar de ontwikkelingen en innovaties elkaar snel...



||| Twitter |||

||| Nieuws |||

12/11/19
Trendrapport Live: Gratis kennismiddag rond Trendrapport
Op maandagmiddag 25 november 2019 organiseren CBS, NBTC Holland Marketing, CELTH en PleisureWorld NRIT bij het CBS in Den Haag het jaarlijkse event Trendrapport Live.
18/10/19
Grootste easyHotel opent haar deuren bij Amsterdam Airport Schiphol
easyHotel Benelux heeft gister de deuren van haar nieuwste vestiging Amsterdam Airport Schiphol voll...
17/10/19
Bedrijven nemen meer maatregelen voor cyberveiligheid
Bedrijven en overheden nemen meer maatregelen voor cyberveiligheid. Hoe effectief die maatregelen zi...
17/10/19
Fletcher Hotels zet de teller op 100
Met de bouw van een volledig nieuw hotel in het Zeeuwse Burgh Haamstede, zet Fletcher Hotels de tell...
08/10/19
KLM viert haar verjaardag met 100 jaar vooruitgang
Vandaag bestaat KLM precies 100 jaar. Het is de eerste commerciële luchtvaartmaatschappij die sinds...
04/10/19
Hospitalitynetwerk krijgt nieuw evenement: Hotelborrel Haarlemmermeer
Event Park Amsterdam, het Convention Bureau van regio Haarlemmermeer, organiseert op 25 oktober 2019...
28/08/19
Center Parcs met Bizcation op de zakelijke markt
Center Parcs groeit sterk in zakelijke evenementen. Het aantal boeking voor de zogenaamde Bizcations groeide de eerste jaarhelft met 15 procent.
26/07/19
Exclusief voor leden
Trend: meer breakout ruimten bij hotels?
Exploiteer je een hotel dat is gericht op zakelijke gasten en business evenementen? Dan is de kans ...
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk