Geplaatst op: 10-04-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Food tourism steeds populairder

Food tourism steeds populairder
Bro: Pixabay
Eten en drinken wordt steeds belangrijker tijdens vakanties. Bijna twee derde van de Nederlanders geeft aan hier meer belang aan te hechten dan voorheen. Voor een op de zes bepaalt eten en drinken in sterke mate de bestemmingskeuze. Veel Nederlanders zien culinaire activiteiten als een aantrekkelijke manier om een vakantiebestemming beter te leren kennen. Vooral Nederlanders van 18 tot 34 jaar en hoogopgeleiden vinden goed eten en drinken belangrijk tijdens hun vakantie. Dit blijkt uit grootschalig consumentenonderzoek van Trends & Tourism onder 2 duizend Nederlanders.

Food tourism omvat een brede range van belevingen. Meest populair zijn eten van streekgerechten in een restaurant, het bezoek van een lokale markt met streekgerechten en het kopen van streekgerechten in een winkel.

Veel culinaire activiteit(en) tijdens de vakanties
In de afgelopen drie jaar heeft zo’n 85% van de Nederlanders wel eens een culinaire activiteit ondernomen tijdens vakanties. De deelname aan culinaire activiteiten verschilt per bestemming. Activiteiten als het bezoeken van wijnchateaus en sterrenrestaurants doen Nederlanders relatief vaak in Frankrijk. Food festivals zijn populair in Duitsland en kookworkshops in Italië. Food tours en het thuis eten bij locals worden relatief vaak ondernomen tijdens reizen buiten Europa.



Italië en Limburg hebben het beste culinaire imago
Van de buitenlandse vakantiebestemmingen, die in het onderzoek zijn meegenomen, heeft Italië het beste culinaire imago onder Nederlanders. Nederlanders vinden vooral dat Italianen weten te genieten van het goede leven en dat er van alles in Italië te beleven is rond eten en drinken. In eigen land wordt Limburg gezien als meest culinaire bestemming van de onderzochte provincies/regio’s. Associaties die veel gemaakt worden met culinair Limburg zijn vlaai, asperges, bier en bourgondisch.

Vooral jongeren en hoger opgeleiden geïnteresseerd
De leeftijdsgroep 18-34 jaar en hoger opgeleiden hechten het grootste belang aan eten/drinken tijdens vakanties. Niet alleen speelt het aspect een bovengemiddelde rol bij de keuze van de vakantie- bestemming; ook tijdens vakanties zijn ze actiever met het thema bezig. Ze ondernemen vaker culinaire activiteiten, posten regelmatig foto’s over eten/drinken op social media en staan meer open voor nieuwe gerechten/drankjes.

Over Trends & Tourism
Trends & Tourism is een onafhankelijk onderzoeksbureau op het gebied van trends en onderzoek in toerisme/recreatie. Voor meer informatie over Trends& Tourism zie www.trends-tourism.nlTrends & Tourism is een onafhankelijk onderzoeksbureau op het gebied van trends en onderzoek in toerisme/recreatie. Voor meer informatie over Trends& Tourism zie www.trends-tourism.nl
Trefwoorden: toerisme, vakanties, horeca, eten, drinken, culinair toerisme, food toursm
    

||| Blogs |||

08/07/19
Worden zonvakanties te heet onder onze voeten?
Het weer. Waarschijnlijk na seks het meest gebruikte zoekwoord op Google. Zeker deze week zijn de tr...
28/05/19
Op de Duitse Tour langs toeristische Hot Spots
Op de Duitse Tour langs toeristische Hot Spots
28/05/19 · Attractieparken · Dagrecreatie · Horeca · Toerisme · Vakanties · Verblijfsrecreatie · Hans van Leeuwen - Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme | Lees meer
Vandaag start ik met een vijfdaags avontuur voor de ultieme short stay-bestemming bij onze Oosterburen in Noordrijn-Westfalen, een economisch zeer sterke regio met veel inwoners en unieke toeristische hot spots!
24/01/19
Is het vijf voor twaalf voor de Vakantiebeurs?
Volgend jaar viert de Vakantiebeurs zijn 50-jarig bestaan. Dat dit concept een 100-jarig jubileum niet gaat halen, mag duidelijk zijn.
14/01/19
Oude strijder
Oude strijder
14/01/19 · Attractieparken · Beleid · Dagrecreatie · Duurzaam toerisme · Horeca · Leisure · Marketing · Natuur · Retail · Sport · Toerisme · Vakanties · Verblijfsrecreatie · Watersport · Hans van Leeuwen - Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme | Lees meer
Er waren mij de laatste jaren al heel wat kwalificaties opgespeld en toch heb ik er weer een nieuw...
13/12/18
Recreatieondernemer: generalist of specialist?
Na de Tweede Wereldoorlog werd het verschijnsel toerisme maatschappelijk steeds belangrijker. Vo...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

12/07/19
Populairste destinaties zomer 2019 gemeten in verkoop vliegtickets
Voor het tweede jaar op rij zijn Barcelona (Europa) en Bangkok (wereldwijd) de populairste vakantie...
11/07/19
TUI en Le Champion samen verder in sportreizen
Sportorganisatie Le Champion en reisorganisator TUI Sports gaan samenwerken om bijzondere sportreize...
11/07/19
Dashboard maakt verkeer rondom Brussels Airport duidelijk
Om de reis naar de luchthaven makkelijker te maken, lanceert Brussels Airport samen met Manyways.b...
11/07/19
Hoe duur zijn boodschappen in de meest populaire vakantielanden?
Dat Nederland vanwege de sterke concurrentie een voordelig boodschappenland is, is algemeen bekend. Maar hoe zit het met de prijzen in de voor Nederlanders populairste vakantielanden?
09/07/19
Vier de zomer als een VIP op de Heuvelrug
Voor iedereen die deze zomer op de Heuvelrug verblijft, lanceert Regionaal Bureau voor Toerisme (RBT...
09/07/19
Goede vooruitzichten voor toeristisch Zeeland
Vanaf komend weekend verwacht VVV Zeeland weer een groot aantal toeristen te mogen ontvangen in de p...
09/07/19
Bijna 30 procent caravans heeft versleten banden
Uit een steekproef van BOVAG blijkt dat bijna 30 procent van de caravans en de helft van de vouwwage...
08/07/19
Krim start met Joris Jutter
Op Waddeneiland Texel is het natuurlijk voor kinderen razend spannend om te jutten. Daarop bedacht...
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk