Geplaatst op: 10-04-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Food tourism steeds populairder

Food tourism steeds populairder
Bro: Pixabay
Eten en drinken wordt steeds belangrijker tijdens vakanties. Bijna twee derde van de Nederlanders geeft aan hier meer belang aan te hechten dan voorheen. Voor een op de zes bepaalt eten en drinken in sterke mate de bestemmingskeuze. Veel Nederlanders zien culinaire activiteiten als een aantrekkelijke manier om een vakantiebestemming beter te leren kennen. Vooral Nederlanders van 18 tot 34 jaar en hoogopgeleiden vinden goed eten en drinken belangrijk tijdens hun vakantie. Dit blijkt uit grootschalig consumentenonderzoek van Trends & Tourism onder 2 duizend Nederlanders.

Food tourism omvat een brede range van belevingen. Meest populair zijn eten van streekgerechten in een restaurant, het bezoek van een lokale markt met streekgerechten en het kopen van streekgerechten in een winkel.

Veel culinaire activiteit(en) tijdens de vakanties
In de afgelopen drie jaar heeft zo’n 85% van de Nederlanders wel eens een culinaire activiteit ondernomen tijdens vakanties. De deelname aan culinaire activiteiten verschilt per bestemming. Activiteiten als het bezoeken van wijnchateaus en sterrenrestaurants doen Nederlanders relatief vaak in Frankrijk. Food festivals zijn populair in Duitsland en kookworkshops in Italië. Food tours en het thuis eten bij locals worden relatief vaak ondernomen tijdens reizen buiten Europa.



Italië en Limburg hebben het beste culinaire imago
Van de buitenlandse vakantiebestemmingen, die in het onderzoek zijn meegenomen, heeft Italië het beste culinaire imago onder Nederlanders. Nederlanders vinden vooral dat Italianen weten te genieten van het goede leven en dat er van alles in Italië te beleven is rond eten en drinken. In eigen land wordt Limburg gezien als meest culinaire bestemming van de onderzochte provincies/regio’s. Associaties die veel gemaakt worden met culinair Limburg zijn vlaai, asperges, bier en bourgondisch.

Vooral jongeren en hoger opgeleiden geïnteresseerd
De leeftijdsgroep 18-34 jaar en hoger opgeleiden hechten het grootste belang aan eten/drinken tijdens vakanties. Niet alleen speelt het aspect een bovengemiddelde rol bij de keuze van de vakantie- bestemming; ook tijdens vakanties zijn ze actiever met het thema bezig. Ze ondernemen vaker culinaire activiteiten, posten regelmatig foto’s over eten/drinken op social media en staan meer open voor nieuwe gerechten/drankjes.

Over Trends & Tourism
Trends & Tourism is een onafhankelijk onderzoeksbureau op het gebied van trends en onderzoek in toerisme/recreatie. Voor meer informatie over Trends& Tourism zie www.trends-tourism.nlTrends & Tourism is een onafhankelijk onderzoeksbureau op het gebied van trends en onderzoek in toerisme/recreatie. Voor meer informatie over Trends& Tourism zie www.trends-tourism.nl
Trefwoorden: toerisme, vakanties, horeca, eten, drinken, culinair toerisme, food toursm

||| Blogs |||

24/01/19
Is het vijf voor twaalf voor de Vakantiebeurs?
Volgend jaar viert de Vakantiebeurs zijn 50-jarig bestaan. Dat dit concept een 100-jarig jubileum niet gaat halen, mag duidelijk zijn.
14/01/19
Oude strijder
Er waren mij de laatste jaren al heel wat kwalificaties opgespeld en toch heb ik er weer een nieuw...
13/12/18
Recreatieondernemer: generalist of specialist?
Na de Tweede Wereldoorlog werd het verschijnsel toerisme maatschappelijk steeds belangrijker. Vo...
10/07/18
Oh jee; ik moet (sorry mag) Lekkeâh weg in èguhn land
Ik deed even een rondje beroepsdeformatie op mijn sportschool. Spanje, Turkije, Amerika, Noorwegen,...
17/05/18
Leisurestress?
Leisurestress?
17/05/18 · Vakanties · Han Verheijden | Lees meer
De seniorenmarkt is een segment waarvoor al lange tijd veel belangstelling bestaat, zowel bij o...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

24/04/19
 NKC lanceert weegcampagne voor campers
Twee op de vijf camperaars hebben hun camper nog nooit gewogen. Dat blijkt uit een peiling op de web...
24/04/19
Onderzoek: Nederlanders gebruiken vakantiegeld steeds minder om te sparen
Nog maar 8 procent van de Nederlanders gebruikt hun vakantiegeld om te sparen. Drie jaar geleden was...
19/04/19
Effecten luchtvaart net als in iedere andere sector behandelen
Andere mobiliteitssectoren of bedrijfstakken worden meer dan de luchtvaart afgerekend op hun effect op de leefomgeving.
18/04/19
Oplevering nieuwe pier Schiphol vertraagd met één jaar
Schiphol werkt al enige tijd aan een nieuwe pier. In maart 2018 toonde Schiphol de eerste beeld...
18/04/19
Exclusief voor leden
Meer reizigers willen duurzame keuzes maken
In het kader van de Dag van de Aarde op 22 april (Earth Day), komt Booking.com met de resultaten u...
17/04/19
Exclusief voor leden
Vakantiepark Aquadelta biedt VR-game
De eerste Virtual Reality Zone van Zeeland is woensdag 17 april geopend op Vakantiepark Aquadelta b...
17/04/19
Exclusief voor leden
Groen gas voor kampeerder
Als eerste propaangasleverancier in de Benelux lanceert Primagaz gasflessen met biopropaan voor de ...
17/04/19
Verjonging cruisepassagiers
Meer kinderen en tieners maken een cruise en dat duidt op meer families op de schepen. Daarbij neemt het aantal dertigers toe (+18%).
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk