Geplaatst op: 09-04-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Uitdagend speelveld voor Nederlandse vakantieparken

Uitdagend speelveld voor Nederlandse vakantieparken
Nederlandse vakantieparken staan de komende jaren voor grote uitdagingen. Consumenten verwachten steeds meer kwaliteit en beleving in de accommodatie en op het park. Bovendien groeit de Nederlandse markt niet meer, wordt de marketing specialistenwerk en er staat ons nog een grote duurzaamheidsopgave te wachten. Daarbovenop hebben we te maken met branchevervaging waardoor nieuwe spelers onze klanten verleiden en internationaal opererende platforms die de prijzen continu onder druk zetten.

Duidelijke keuzes maken
Vakantieparken die duidelijke keuzes maken, op hun niveau topkwaliteit leveren en aansluiten bij de belevingswereld van de consument, zullen overleven. Dat kunnen enerzijds parken zijn die zich richten op een basic beleving waarbij het park vooral een uitvalsbasis is voor activiteiten in de regio maar anderzijds ook parken die zelf een meer volledige beleving bieden en daarmee ook voor de regio aantrekkelijk zijn door bijzondere horeca en dagrecreactieve voorzieningen.

Verdienmodel verbreden
Ook voor vakantieparken met een specifiek thema en daarbij behorende doelgroep zien we een goede toekomst. Daarmee verbreden ze hun verdienmodel want een model dat voornamelijk is gericht op verhuur van standplaatsen en accommodaties zal in toenemende mate onder druk komen te staan. Consumenten zullen namelijk alleen voor unieke locaties, de nieuwste accommodaties en de meest bijzondere belevingen de hoofdprijs willen betalen.

Samen buitenlandse markt bewerken
De Nederlandse verblijfsrecreatie moet zich voorbereiden op een stabiele Nederlandse markt. De groei zit vooral in de buitenlandse gast die ons bijzondere aanbod in toenemende mate ontdekt. Dat gaat niet vanzelf en zal de nodige marketinginspanningen vereisen die veel individuele bedrijven niet zullen kunnen opbrengen. Samenwerking is hier het devies waarbij niet alleen regionaal maar ook thematisch kan worden samengewerkt.

Verschillende belevingswerelden
Campings zullen om een substantiële rol in de verblijfsrecreatie te blijven spelen zich duidelijker van het bungalowsegment moeten onderscheiden. Op een campings staat samen zijn met andere gasten veel meer centraal dan op een bungalowpark waar het beleven van de vakantie met het eigen gezin/familie veruit het belangrijkst is. In zowel de marketingcommunicatie als productontwikkeling moet dat aspect een veel prominentere plek krijgen. Campings zullen daarnaast een antwoord moeten vinden op het ontkamperen van de Nederlanders en een oplossingen moeten bieden in het aanbieden van kampeeruitrustingen.

Van elkaar leren
Er is kortom veel werk aan de winkel maar daarin staan de bedrijven zeker niet alleen. We kunnen veel van elkaar en van innovators uit andere sectoren leren. Die kennis brengt PleisureWorld NRIT ook dit jaar weer bij elkaar op de Vakdag Het vakantiepark van de toekomst. Dit jaar op een toonaangevend en innovatief park, Safari Resort Beekse Bergen waar we bij Libéma te gast zijn. Een bedrijf dat zowel in dag- en verblijfsrecreatie en het zakelijk segment opereert. We hopen u daar te ontmoeten om samen uw bedrijf en de branche vooruit te brengen.

Nieuwsgierig naar de invulling van het programma?  Kijk dan op de congreswebsite en reserveer nu je ticket

Pleisureworld NRIT is hét platform in toerisme, recreatie en vrije tijd waar advies, kennis en inspiratie samenkomen. Dat doen wij onder andere met talloze bekende publicaties, het organiseren van evenementen en Vakdagen, het kennisplatform van NRIT Media en de diensten van Pleisureworld Advies voor onderzoek en support aan alle soorten ondernemingen in onze branche.

Trefwoorden: verblijfsrecreatie, vakantieparken, bungalowparken, campings, kampeerterreinen, vakdagen
    

||| Blogs |||

18/06/19
Van Industrieel Erfgoed en Ultra moderne Ski Centrum
Van Industrieel Erfgoed en Ultra moderne Ski Centrum
18/06/19 · Attractieparken · Dagrecreatie · Verblijfsrecreatie · Hans van Leeuwen - Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme | Lees meer
Vandaag deel 3 van mijn vijfdaags avontuur bij onze Oosterburen. We gaan op bezoek bij het Bernepark waar het bezoekerscentrum in een oude waterzuivering is gebouwd. Je kunt er zelfs slapen in rioolbuizen. Ook bezoeken we Ski Resort Alpenpark- Neuss en slapen daar in Hotel Fire & ICE.
28/05/19
Op de Duitse Tour langs toeristische Hot Spots
Op de Duitse Tour langs toeristische Hot Spots
28/05/19 · Attractieparken · Dagrecreatie · Horeca · Toerisme · Vakanties · Verblijfsrecreatie · Hans van Leeuwen - Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme | Lees meer
Vandaag start ik met een vijfdaags avontuur voor de ultieme short stay-bestemming bij onze Oosterburen in Noordrijn-Westfalen, een economisch zeer sterke regio met veel inwoners en unieke toeristische hot spots!
14/01/19
Oude strijder
Oude strijder
14/01/19 · Attractieparken · Beleid · Dagrecreatie · Duurzaam toerisme · Horeca · Leisure · Marketing · Natuur · Retail · Sport · Toerisme · Vakanties · Verblijfsrecreatie · Watersport · Hans van Leeuwen - Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme | Lees meer
Er waren mij de laatste jaren al heel wat kwalificaties opgespeld en toch heb ik er weer een nieuw...
25/09/18
En Footzy is (W)elke Plek
En Footzy is (W)elke Plek
25/09/18 · Dagrecreatie · Verblijfsrecreatie · Hans van Leeuwen - Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme | Lees meer
Het aantal kwalificaties in bijna 40 jaar noeste arbeid dat mij is opgespeld groeit nog steeds met...
10/04/18
Beleving met een local
Beleving met een local
10/04/18 · Toerisme · Verblijfsrecreatie · Karin Veldhuizen | Lees meer
Vorige week, tijdens het Leisure & trendcongres woonde ik o.a. de workshop bij van Vincent Nijs...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

15/08/19
Nieuwe koers Beerze Bulten met renovatie vakantiebungalows
De Beerze Bulten heeft haar 14 zespersoons bungalows gerenoveerd. Hans van Leeuwen mocht de openingshandeling verrichten.
14/08/19
Exclusief voor leden
Minder Nederlandse campings
In vijf jaar tijd is volgens de Kamer van Koophandel het aantal Nederlandse kampeerterreinen met 100 teruggelopen naar 2.200 (-4,2%).
13/08/19
EuroParcs neemt camping Op den Drul over
De familie Bardoel heeft camping Op den Drul in het Land van Cuijk bij Nijmegen verkocht aan EuroParcs.
13/08/19
De tien beste vakantieparken van Nederland
Reviewplatform Zoover zocht uit welke tien vakantieparken in Nederland de afgelopen twaalf maanden het beste zijn beoordeeld.
08/08/19
Amsterdam pakt foute verhuur fors aan
In de maand juli is in Amsterdam voor bijna 4 ton aan boetes uitgedeeld voor illegale verhuur. ‘J...
07/08/19
Meer maatregelen om in te grijpen bij dominante online platforms
De aanhoudende groei van online platforms biedt duidelijk maatschappelijke voordelen voor mensen en...
06/08/19
Exclusief voor leden
Prijzen stijgen hard
De prijzen blijven in Nederland harder stijgen dan in de Eurozone. Nederland loopt uit de pas vanwege de invoering van een hoger btw-tarief en de verhoging van de belasting op energie. Dat merken we ook in de gastvrijheidsbranche.
02/08/19
Exclusief voor leden
Camperaars kijken veel televisie via satelliet, streamen in opkomst
Veel Nederlanders kijken televisie tijdens hun vakantie in de camper. De helft van de camperaars gaat er dagelijks voor zitten wanneer ze op reis zijn.
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk