Twee nieuwe concurrenten voor de dagrecreatie
Nederlandse dagrecreatiebedrijven krijgen er twee concurrenten van formaat bij. In Aalsmeer komt FloriWorld, een speciaal themapark voor de sierteelt en in Ede de World Food Center Experience. Beiden willen meer dan 300 duizend bezoekers per jaar trekken. Voor FloriWorld wordt deze maand de eerste paal geslagen voor het World Food Center is deze maand een kwartiermaker aangesteld.
FloriWorld
FloriWorld is het experience center van de sierteeltsector maar ook aantrekkelijk voor nationale en internationale toeristen omdat het perfect past bij de Nederlandse identiteit. FloriWorld is volgens de initiatiefnemers een verrijking van het toeristisch aanbod in de directe omgeving van Amsterdam en Schiphol. Ze noemen het zelf de Keukenhof die het hele jaar is geopend. De attractie past daarmee perfect in het beleid om toeristen meer te spreiden ten opzichte van Amsterdam en is onderdeel van de Bloemenlijn in het HollandCity beleid van NBTC.
In FloriWorld maken bezoekers een spectaculaire, leuke en leerzame ontdekkingstocht door de wereld van bloemen en planten. Het gebouw van FloriWorld beslaat tussen de 5.000 tot 7.000 vierkante meter, verdeeld over twee verdiepingen. Blikvanger wordt de 26 meter hoge tulp met glazen wanden en bezoekers kunnen onder meer leren wat bloemen en planten betekenen voor de gezondheid. Er wordt op 350 duizend bezoekers per jaar gerekend. De heiwerkzaamheden starten in de derde week van april en de opening is gepland in het voorjaar van 2020. FloriWorld is een initiatief van Royal FloraHolland, Bloemenbureau Holland en Dutch Experience Group die samen met KondorWessels Projecten de attractie ontwikkelen.
World Food Center
In Ede wordt het voormalige kazerneterrein Maurits Zuid ontwikkeld tot het World Food Center, een nieuw levendig stadsdeel waar wonen, werken en recreëren hand in hand gaan. Deze educatieve voedselattractie neemt vanaf 2022 jaarlijks naar schatting 330.000 bezoekers mee op een persoonlijk voedselavontuur. De World Food Center Experience laat mensen ervaren wat de impact van voedsel is op hun lichaam, hoe de voedselketen werkt, wat de nationale en internationale voedseluitdagingen zijn en hoe ons land aan het oplossen hiervan kan bijdragen. Dit alles op een spannende, aantrekkelijke en boeiende manier, waardoor de World Food Center Experience niet alleen een leuk uitje voor het hele gezin wordt, maar mensen ook stimuleert te kiezen voor gezond en duurzaam eten. De financiering wordt mede mogelijk gemaakt door een bijdrage van € 17 miljoen van de provincie Gelderland en € 6 miljoen door de gemeente Ede.
De afgelopen jaren is door de gemeente Ede, Provincie Gelderland, Wageningen University & Research en WFC Development gewerkt aan het concept en de ontwikkeling van de World Food Center Experience. Vanaf de start is er nauw samengewerkt met bedrijven als Albert Heijn, Rabobank, DSM, FrieslandCampina, KeyGene, Nestlé en Scelta Mushrooms. Ook is de Wereldvoedselorganisatie van de Verenigde Naties betrokken geweest bij de ontwikkeling van het Masterplan voor de Experience. Leisure-specialisten hebben gezorgd voor een hoge ‘fun’-factor van de attractie. Diverse maatschappelijke organisaties ondersteunen het initiatief en werken mee aan de uitwerking van de ideeën en plannen. Een onafhankelijke Raad van Advies, met vertegenwoordigers uit verschillende onderdelen van de voedingssector, heeft haar goedkeuring gegeven aan het concept van de Experience.
De volgende stap in de realisatie van de World Food Center Experience is de oprichting van een stichting die verantwoordelijk wordt voor de ontwikkeling en de realisatie van de inhoud en het gebouw van de nieuwe attractie. Deze week is Marcel Goossens als kwartiermaker-directeur aan de slag gegaan.