Geplaatst op: 04-04-2019
Auteur: Ton Vermeulen
PleisureWorld NRIT

Twee nieuwe concurrenten voor de dagrecreatie

Twee nieuwe concurrenten voor de dagrecreatie

Nederlandse dagrecreatiebedrijven krijgen er twee concurrenten van formaat bij. In Aalsmeer komt FloriWorld, een speciaal themapark voor de sierteelt en in Ede de World Food Center Experience. Beiden willen meer dan 300 duizend bezoekers per jaar trekken. Voor FloriWorld wordt deze maand de eerste paal geslagen voor het World Food Center is deze maand een kwartiermaker aangesteld.

FloriWorld

 

FloriWorld is het experience center van de sierteeltsector maar ook aantrekkelijk voor nationale en internationale toeristen omdat het perfect past bij de Nederlandse identiteit.  FloriWorld is volgens de initiatiefnemers een verrijking van het toeristisch aanbod in de directe omgeving van Amsterdam en Schiphol. Ze noemen het zelf de Keukenhof die het hele jaar is geopend. De attractie past daarmee perfect in het beleid om toeristen meer te spreiden ten opzichte van Amsterdam en is onderdeel van de Bloemenlijn in het HollandCity beleid van NBTC.




In FloriWorld maken bezoekers een spectaculaire, leuke en leerzame ontdekkingstocht door de wereld van bloemen en planten. Het gebouw van FloriWorld beslaat tussen de 5.000 tot 7.000 vierkante meter, verdeeld over twee verdiepingen. Blikvanger wordt de 26 meter hoge tulp met glazen wanden en bezoekers kunnen onder meer leren wat bloemen en planten betekenen voor de gezondheid. Er wordt op 350 duizend bezoekers per jaar gerekend. De heiwerkzaamheden starten in de derde week van april en de opening is gepland in het voorjaar van 2020. FloriWorld is een initiatief van Royal FloraHolland, Bloemenbureau Holland en Dutch Experience Group die samen met KondorWessels Projecten de attractie ontwikkelen.

World Food Center

 

In Ede wordt het voormalige kazerneterrein Maurits Zuid ontwikkeld tot het World Food Center, een nieuw levendig stadsdeel waar wonen, werken en recreëren hand in hand gaan. Deze educatieve voedselattractie neemt vanaf 2022 jaarlijks naar schatting 330.000 bezoekers mee op een persoonlijk voedselavontuur. De World Food Center Experience laat mensen ervaren wat de impact van voedsel is op hun lichaam, hoe de voedselketen werkt, wat de nationale en internationale voedseluitdagingen zijn en hoe ons land aan het oplossen hiervan kan bijdragen. Dit alles op een spannende, aantrekkelijke en boeiende manier, waardoor de World Food Center Experience niet alleen een leuk uitje voor het hele gezin wordt, maar mensen ook stimuleert te kiezen voor gezond en duurzaam eten. De financiering wordt mede mogelijk gemaakt door een bijdrage van € 17 miljoen van de provincie Gelderland en € 6 miljoen door de gemeente Ede.




De afgelopen jaren is door de gemeente Ede, Provincie Gelderland, Wageningen University & Research en WFC Development gewerkt aan het concept en de ontwikkeling van de World Food Center Experience. Vanaf de start is er nauw samengewerkt met bedrijven als Albert Heijn, Rabobank, DSM, FrieslandCampina, KeyGene, Nestlé en Scelta Mushrooms. Ook is de Wereldvoedselorganisatie van de Verenigde Naties betrokken geweest bij de ontwikkeling van het Masterplan voor de Experience. Leisure-specialisten hebben gezorgd voor een hoge ‘fun’-factor van de attractie. Diverse maatschappelijke organisaties ondersteunen het initiatief en werken mee aan de uitwerking van de ideeën en plannen. Een onafhankelijke Raad van Advies, met vertegenwoordigers uit verschillende onderdelen van de voedingssector, heeft haar goedkeuring gegeven aan het concept van de Experience.


De volgende stap in de realisatie van de World Food Center Experience is de oprichting van een stichting die verantwoordelijk wordt voor de ontwikkeling en de realisatie van de inhoud en het gebouw van de nieuwe attractie. Deze week is Marcel Goossens als kwartiermaker-directeur aan de slag gegaan.

Trefwoorden: attractieparken, attracties, dagrecreatie, gelderland, noord-holland
Vacature

||| Blogs |||

12/06/19
Slapen in een gevangenis over de grens!
Slapen in een gevangenis over de grens!
12/06/19 · Horeca · Hans van Leeuwen - Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme | Lees meer
Vandaag deel 2 van mijn vijfdaags avontuur bij onze Oosterburen. We laten ons vermaken en slapen bij het Road Stop Motel in Dortmund.
11/06/19
Ik google, jij googlet en wij googlen
Ik google, jij googlet en wij googlen
11/06/19 · Marketing · Hanita van der Schaaf | Lees meer
Afgelopen week bracht ik een bezoek aan Google in Amsterdam. Ik was altijd al nieuwsgierig naar de m...
28/05/19
Op de Duitse Tour langs toeristische Hot Spots
Op de Duitse Tour langs toeristische Hot Spots
28/05/19 · Attractieparken · Dagrecreatie · Horeca · Toerisme · Vakanties · Verblijfsrecreatie · Hans van Leeuwen - Trendwatcher, Adviseur & Concept Ontwikkelaar Recreatie & Toerisme | Lees meer
Vandaag start ik met een vijfdaags avontuur voor de ultieme short stay-bestemming bij onze Oosterburen in Noordrijn-Westfalen, een economisch zeer sterke regio met veel inwoners en unieke toeristische hot spots!
08/04/19
2019: het jaar voor nationaal toeristisch beleid
2019 wordt hét jaar waarin het Rijk haar rol pakt om te sturen op een gebalanceerde ontwikkeling van het inkomende en binnenlands toerisme in Nederland. Een ontwikkeling waarbij economie, samenleving en leefomgeving met elkaar in samenhang worden bekeken. Een ontwikkeling waarin lasten worden gedeeld en bovenal: kansen worden benut!
18/03/19
Een community voor marketingvraagstukken?
Een community voor marketingvraagstukken?
18/03/19 · Marketing · Hanita van der Schaaf | Lees meer
Sinds een aantal weken werk ik in het onderwijs. Een totaal andere wereld, in vergelijking met mijn ...

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

17/06/19
Exclusief voor leden
Uitgebreid profiel van de recreatieve fietser in de Westhoek
Wat beweegt de recreatieve fietser? Westtoer zocht het uit en komt de resultaten.
17/06/19
Exclusief voor leden
Extra belevingslaag op netwerk met Fietsen door de Bomen
Na Fietsen door het Water heeft Toerisme Limburg nu ook de fietsbeleving Fietsen door de Bomen geopend. Belgisch Limburg wil het toerisme stimuleren door een extra belevingslaag over het fietsroutenetwerk te leggen.
17/06/19
Exclusief voor leden
Schiphol en TU Delft werken samen aan snellere innovaties
De Schiphol Group en TU Delft gaan de krachten bundelen voor een betere beleving van de reiziger en het proces op de luchthaven.
17/06/19
Half miljoen voor Zuid-Hollandse winkel- en centrumgebieden
De provincie Zuid-Holland stelt een half miljoen euro beschikbaar voor winkeliers, ondernemers en gemeenten die samen hun winkel- en centrumgebied willen verbeteren. Hoe kun je een bijdrage aanvragen?
17/06/19
Provincie Groningen ondersteunt app met interactieve themaroutes
In Groningen is een app ontwikkeld waarmee recreanten met de smartphone in de hand door meer dan 2.000 jaar geschiedenis kunnen beleven. Waarom steekt Groningen geld in een dergelijke app?
16/06/19
RECRON benoemt vier leden van verdienste
Op de Algemene Ledenvergadering zijn vier RECRON-leden benoemd tot Lid van Verdienste. Toon Wijenborg, Jan Hagedoorn, Pim Meijkamp en Edwin Bomers kregen van RECRON-voorzitter Cees Slager het gouden speltje opgeprikt.
16/06/19
Ondernemers beter beschermd bij zakendoen op digitale platforms
Ondernemers in de EU hebben voortaan meer zekerheid wanneer zij zakendoen met digitale platforms zoals reserverings- en vergelijkingswebsites, online marktplaatsen en appstores.
16/06/19
Flevoland anderhalf uur centraal in Duits reisprogramma
Zondagavond 16 juni om 20.15 uur zendt de Duitse tv-zender WDR het reisprogramma ‘Wunderschön’ uit waarin Flevoland centraal staat. ‘Wunderschön’ is het best bekeken reisprogramma op de Duitse televisie.
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk